در آستانه کنسرت و انتشار آلبوم جدید:
«بمرانی» حساب پنجسالهاش را با سالن میلاد نمایشگاه تسویه میکند!
موسیقی ما - سالها از زمانی که گروههای موسیقی به اصطلاح تلفیقی توانستند در سالن میلاد نمایشگاه کنسرت برگزار کنند میگذرد؛ گروههایی مثل «راز شب» و «رومی» که اوایل دهه هشتاد توانستند به واسطه خیل عظیم طرفدارانشان، در این سالن روی صحنه بروند. بعد از آن اما مدتی مخاطبان این جریان کمفروغ شدند و در سه، چهار سال اخیر، با ظهور گروههای جدید دوباره این جریان موسیقی با اقبال روبهرو شده است. «بمرانی» هم یکی از این گروهها است که با کنسرتهای کوچک و پژوهشی شروع کرد، مورد توجه گروههای تیاتری قرار گرفت و توانست برخورد گستردهای با مخاطب داشته باشد و حالا هم قرار است در تاریخ 19 اردیبهشتماه، در سالن میلاد نمایشگاه که عموما مختص گروههای موسیقی پاپ است، کنسرت برگزار کند.
با این گروه به بهانه کنسرت و همچنین آلبوم جدیدشان با نام «گذشتن و رفتن پیوسته» که قرار است بهزودی منتشر شود، به گفتو گو نشستهایم. علاوه بر آن قطعه «پپرونی» از آلبوم جدید برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار گرفته که در ادامه میتوانید آن را بشنوید و دانلود کنید.
آرش عمرانی: رهبر ارکستر زهی هم لوریس هویان بود و رامین بهنا و مزدا انصاری هم قطعات آن اجرا را تنظیم کرده بودند.
مانی: قرار شد ما قطعه «کهکشان عشق» استاد نوری را اجرا کنیم. آن زمان واقعا ارکستر جالبی بود و نوازندههای تراز اولی آنجا حضور داشتند و ما در کنار افرادی بودیم که خیلی آنها را دوست داشتیم: پیتر سلیمانیپور، بابک ریاحیپور، عینالله کیوانشکوه و آلن بارسخیان؛ اما با اینکه ساندچک هم کردیم، نتوانستیم روی صحنه برویم. در واقع پنج دقیقه قبل از شروع برنامه ما، گفتند نمیتوانیم اجرا کنیم. اما این اتفاق در روند گروهشدنمان تأثیر خیلی خوبی داشت. وقتی امسال دوباره به ما پیشنهاد اجرا در میلاد نمایشگاه شد، تصمیم گرفتیم حساب قبلیمان را تسویه کنیم و حالا قرار است با همان تنظیم، آن را در کنسرت پیشرو اجرا کنیم.
بهزاد عمرانی: قرار بود یک فیلم از کل آن اجرا منتشر شود و چون ما نتوانسته بودیم در آن برنامه روی صحنه برویم، برگزارکننده به ما گفت فردای آن روز در سالن خالی اجرا کنیم تا ما هم در فیلم باشیم. ما هم رفتیم و برای صندلیهای خالی ساز زدیم و خواندیم؛ اما آن فیلم هیچ وقت منتشر نشد و قصه هم کلا فراموش شد. راستش بهشخصه حالم خیلی بد بود. وقتی آدم استرس قبل از اجرا را تحمل میکند و با تلاش فراوان موزیکی را خلق میکند، با روی صحنه بردن آن میتواند تمام این استرسها را از خود خارج کند. اما برای ما این اتفاق نیفتاد و درست تا یک هفته احساس سنگینی و خستگی میکردیم. فردای آن روز هم که رفتیم و در سالن خالی اجرا کردیم، حالمان بدتر شد. هنوز حسرتی را که از دیدن شور و هیجان مردم و انرژی نوازندگان داشتم فراموش نکردهام!
مانی: خیلی موقعیت و پکیج عجیبی بود؛ مخصوصا اینکه صدابردار آن برنامه هم شهرام شعرباف بود.
بهزاد: قبل از کنسرت به ما گفتند قطعه «کهکشان عشق» را جلوی اساتیدی که قرار بود آنجا ساز بزنند، اجرا کنیم. ما هم خیلی استرس داشتیم اما وقتی آنها اجرای ما را دیدند، خیلی تشویقمان کردند.
آرش: همه خوششان آمد، مخصوصا لوریس هوویان، عینالله کیوانشکوه و هومن جاوید، که از آن اجرا استقبال زیادی کردند. وقتی به ما اجازه اجرا ندادند، همه این اساتید هم حالشان خراب شده بود.
بهزاد: خلاصه اینکه الان این اجرا حس و حال عجیبی برای ما دارد، برای همین است که میخواهیم قطعه «کهکشان عشق» را تقریبا با همان تنظیمی که آن زمان ساخته بودیم، اجرا کنیم.
مانی: فرصت خوبی است که واکنش آدمها را هم ببینیم، چون آلبوم تقریبا تمام شده و میخواهیم پروسه ضبط نهایی را شروع کنیم.
مانی: اتفاق مهم برای خودمان این است که تنظیمها پختهتر شدهاند، اشتباهها کمتر شده، نوازندگیها بهتر شده و شعرهایمان هم متفاوتتر شدهاند. در این آلبوم حسابشدهتر و فکرشدهتر پیش رفتهایم و سعی کردهایم آن جنس شلوغ موسیقیمان را کنترل کنیم و در واقع انتخابگرانهتر عمل کنیم. فکر میکنم کمی منطقیتر پیش رفتهایم و احتمالا آدمها بیشتر از آن خوششان خواهد آمد که طبیعی هم هست.
بهزاد: در کل فکر میکنم فضای آلبوم جدید، غمگینتر و عاشقانهتر شده است.
آرش: با اینکه در واقع پاپیولارتر شده اما در هرکدام از قطعات یک تجربه جدید وجود دارد و بهنوعی خودمان را هم راضی کرده است.
مانی: این اتفاق که آدم بتواند مخاطبش را بسازد و دستهبندی کند که این قطعات برای فلان سن است، به نظرم خیلی امکانپذیر نیست. ما تفاوت آنچنانی نکردهایم و شاید چون خودمان یکمقدار بیشتر مطالعه و تمرین داشتهایم و سنمان بالاتر رفته و برای بهتر شدن کارمان تلاش بیشتری کردهایم، دغدغه سنی آن بالاتر رفته باشد. از طرف دیگر هم تجربه ما بیشتر شده و در نتیجه آلبوم کمی پختهتر شده است و افراد بیشتری میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
آرش: برخلاف مانی من فکر میکنم هدف را میتوان مشخص کرد و میتوان برای رنج سنی خاص هم موسیقی ساخت. سختی کار این است که باید آگاهی شما بیشتر باشد و بتوانی گروه هدف را بشناسی. کجروی آن هم این است که متریالت را اشتباهی خرج کنی. مثلا اگر آلبوم قبلی ما را در رادیو پخش کنند، کار اشتباهی است. چون زمانی که مثلا من داشتم آن کارها را میساختم به مخاطبی فکر میکردم که این مدل موسیقی را دوست دارد که این مدل افراد، مخاطب رادیو نیستند؛ پس نباید پخش انقدر وسیع داشته باشد.
بهزاد: این آلبوم یک تلاش شبانهروزی بود و من هم خیلی از آن راضیتر هستم.
با این گروه به بهانه کنسرت و همچنین آلبوم جدیدشان با نام «گذشتن و رفتن پیوسته» که قرار است بهزودی منتشر شود، به گفتو گو نشستهایم. علاوه بر آن قطعه «پپرونی» از آلبوم جدید برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار گرفته که در ادامه میتوانید آن را بشنوید و دانلود کنید.
***
- * «بمرانی» جزو گروههایی است که در فضایی خارج از جریان بدنهای موسیقی فعالیت میکند و سالن میلاد نمایشگاه هم همیشه در این سالها، بیشتر مختص گروههای موسیقی پاپ بوده است؛ البته به جز اوایل دهه هشتاد که گروههایی مثل «راز شب» و «رومی» و افرادی چون کاوه یغمایی توانسته بودند در این سالن کنسرت بگذارند. چه شد که تصمیم گرفتید در میلاد نمایشگاه اجرا کنید؟
- * فکر میکنم سال 90 در مراسم بزرگداشتی هم که در سالن میلاد نمایشگاه برای محمد نوری برگزار شد، قرار بود «بمرانی» در کنار خوانندگانی چون خشایار اعتمادی، رضا یزدانی، هومن جاوید و... یکی از قطعات استاد نوری را اجرا کند که در لحظه آخر اجرای شما لغو شد.
آرش عمرانی: رهبر ارکستر زهی هم لوریس هویان بود و رامین بهنا و مزدا انصاری هم قطعات آن اجرا را تنظیم کرده بودند.
مانی: قرار شد ما قطعه «کهکشان عشق» استاد نوری را اجرا کنیم. آن زمان واقعا ارکستر جالبی بود و نوازندههای تراز اولی آنجا حضور داشتند و ما در کنار افرادی بودیم که خیلی آنها را دوست داشتیم: پیتر سلیمانیپور، بابک ریاحیپور، عینالله کیوانشکوه و آلن بارسخیان؛ اما با اینکه ساندچک هم کردیم، نتوانستیم روی صحنه برویم. در واقع پنج دقیقه قبل از شروع برنامه ما، گفتند نمیتوانیم اجرا کنیم. اما این اتفاق در روند گروهشدنمان تأثیر خیلی خوبی داشت. وقتی امسال دوباره به ما پیشنهاد اجرا در میلاد نمایشگاه شد، تصمیم گرفتیم حساب قبلیمان را تسویه کنیم و حالا قرار است با همان تنظیم، آن را در کنسرت پیشرو اجرا کنیم.
بهزاد عمرانی: قرار بود یک فیلم از کل آن اجرا منتشر شود و چون ما نتوانسته بودیم در آن برنامه روی صحنه برویم، برگزارکننده به ما گفت فردای آن روز در سالن خالی اجرا کنیم تا ما هم در فیلم باشیم. ما هم رفتیم و برای صندلیهای خالی ساز زدیم و خواندیم؛ اما آن فیلم هیچ وقت منتشر نشد و قصه هم کلا فراموش شد. راستش بهشخصه حالم خیلی بد بود. وقتی آدم استرس قبل از اجرا را تحمل میکند و با تلاش فراوان موزیکی را خلق میکند، با روی صحنه بردن آن میتواند تمام این استرسها را از خود خارج کند. اما برای ما این اتفاق نیفتاد و درست تا یک هفته احساس سنگینی و خستگی میکردیم. فردای آن روز هم که رفتیم و در سالن خالی اجرا کردیم، حالمان بدتر شد. هنوز حسرتی را که از دیدن شور و هیجان مردم و انرژی نوازندگان داشتم فراموش نکردهام!
مانی: خیلی موقعیت و پکیج عجیبی بود؛ مخصوصا اینکه صدابردار آن برنامه هم شهرام شعرباف بود.
بهزاد: قبل از کنسرت به ما گفتند قطعه «کهکشان عشق» را جلوی اساتیدی که قرار بود آنجا ساز بزنند، اجرا کنیم. ما هم خیلی استرس داشتیم اما وقتی آنها اجرای ما را دیدند، خیلی تشویقمان کردند.
آرش: همه خوششان آمد، مخصوصا لوریس هوویان، عینالله کیوانشکوه و هومن جاوید، که از آن اجرا استقبال زیادی کردند. وقتی به ما اجازه اجرا ندادند، همه این اساتید هم حالشان خراب شده بود.
بهزاد: خلاصه اینکه الان این اجرا حس و حال عجیبی برای ما دارد، برای همین است که میخواهیم قطعه «کهکشان عشق» را تقریبا با همان تنظیمی که آن زمان ساخته بودیم، اجرا کنیم.
- * باتوجه به اینکه اولین تجربه حضور شما در یک سالن بزرگ در تهران است، چقدر امیدوارید که مردم هم از آن استقبال کنند و سالن پر از جمعیت باشد؟
- * در این کنسرت قرار است قطعات آلبوم جدید «بمرانی» را هم اجرا کنید؟
مانی: فرصت خوبی است که واکنش آدمها را هم ببینیم، چون آلبوم تقریبا تمام شده و میخواهیم پروسه ضبط نهایی را شروع کنیم.
- * در اجرای جشنواره که خیلی استقبال خوبی از قطعات جدید شما شد تا آنجا که به خواست مردم، بیز کنسرت را هم به یکی از این قطعات جدید اختصاص دادید. باتوجه به قطعاتی که آنجا اجرا کردید، به نظر میرسد آلبوم جدید شما بیشتر به سمت موسیقی پاپیولار رفته، درست است؟
مانی: اتفاق مهم برای خودمان این است که تنظیمها پختهتر شدهاند، اشتباهها کمتر شده، نوازندگیها بهتر شده و شعرهایمان هم متفاوتتر شدهاند. در این آلبوم حسابشدهتر و فکرشدهتر پیش رفتهایم و سعی کردهایم آن جنس شلوغ موسیقیمان را کنترل کنیم و در واقع انتخابگرانهتر عمل کنیم. فکر میکنم کمی منطقیتر پیش رفتهایم و احتمالا آدمها بیشتر از آن خوششان خواهد آمد که طبیعی هم هست.
بهزاد: در کل فکر میکنم فضای آلبوم جدید، غمگینتر و عاشقانهتر شده است.
آرش: با اینکه در واقع پاپیولارتر شده اما در هرکدام از قطعات یک تجربه جدید وجود دارد و بهنوعی خودمان را هم راضی کرده است.
- * با توجه به صحبتهایتان به نظر میرسد که نسبت به گذشته، منسجمتر فعالیت میکنید و حداقل اینکه شکل «بمرانی» برایتان از قبل جدیتر شده است. چقدر این تفاوت نگاه شما به استقبال مردم از این جریان موسیقی برمیگردد که هر چه بیشتر پیش میرود، جدیتر گرفته میشود؛ تا آنجا که بهنظر میرسد کمکم میتواند با موسیقی پاپ به لحاظ مخاطب رقابت کند؟
- * البته این جریان در این سالها روند روبه رشدی داشته که کاملا هم محسوس است.
- * موضوعی که همیشه در مورد شما گفته میشود، سن مخاطبانتان است که معمولا برخورد جالبی هم نسبت به این منتقدان دارید. مخاطبان این آلبوم هم در همان رده سنی کارهای پیشین هستند؟ چون با توجه به قطعات، به نظر میرسد در آلبوم جدید خواستهاید کمی میانگین سنی مخاطبان را بالاتر در نظر بگیرید.
مانی: این اتفاق که آدم بتواند مخاطبش را بسازد و دستهبندی کند که این قطعات برای فلان سن است، به نظرم خیلی امکانپذیر نیست. ما تفاوت آنچنانی نکردهایم و شاید چون خودمان یکمقدار بیشتر مطالعه و تمرین داشتهایم و سنمان بالاتر رفته و برای بهتر شدن کارمان تلاش بیشتری کردهایم، دغدغه سنی آن بالاتر رفته باشد. از طرف دیگر هم تجربه ما بیشتر شده و در نتیجه آلبوم کمی پختهتر شده است و افراد بیشتری میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
آرش: برخلاف مانی من فکر میکنم هدف را میتوان مشخص کرد و میتوان برای رنج سنی خاص هم موسیقی ساخت. سختی کار این است که باید آگاهی شما بیشتر باشد و بتوانی گروه هدف را بشناسی. کجروی آن هم این است که متریالت را اشتباهی خرج کنی. مثلا اگر آلبوم قبلی ما را در رادیو پخش کنند، کار اشتباهی است. چون زمانی که مثلا من داشتم آن کارها را میساختم به مخاطبی فکر میکردم که این مدل موسیقی را دوست دارد که این مدل افراد، مخاطب رادیو نیستند؛ پس نباید پخش انقدر وسیع داشته باشد.
- * پروسه ساخت قطعات باز هم به همان شکل گروهی اتفاق افتاده است؟
بهزاد: این آلبوم یک تلاش شبانهروزی بود و من هم خیلی از آن راضیتر هستم.
- * آیا قطعه پپرونی که همراه با این مصاحبه منتشر میشود، از نظر شما ویترینی برای آلبوم جدیدتان بهشمار میآید؟
- * حالا قرار است اسم این آلبوم تازه چه باشد؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 اردیبهشت 1395 - 17:14
افزودن یک دیدگاه جدید