با کوشش مینا افتاده و تنظیم رامتین نظریجو
هفت پیکر و رنگهای سنتی استاد پایور منتشر شد
موسیقی ما - «هفت پیکر و رنگهای سنتی» که توسط استاد «فرامرز پایور» ساخته و برای ارکستر تنظیم شده، به کوشش «مینا افتاده» منتشر شد. تنظیم این اثر برای سنتور را «رامتین نظریجو» انجام داده است.
«رامتین نظریجو» دربارهی این اثر نوشته است: «مجموعه پيش رو شامل سه بخش جداگانه است. «رِنگ های هفت پيكر» که شامل قطعات هفت پيكر و مربوط به نمايشی است بر اساس منظومه ی بی همتای نظامی گنجوی (قرن ششم قمری) كه در خرداد ۱۳۵۵ با موسيقی فرامرز پايور و با همكاری گروه باله ی ملی بر روی صحنه ی تالار وحدت اجرا شده و به جز پيش پرده، مقدمه ی چهارگاه و رنگ دسته جمعی، بقيه رنگ هايی هستند كه برای اقليم های مختلف بر اساس داستان هفت پيكر ساخته شده اند. اين موسيقی اگر چه برای يك نمايش و منطبق با فيگورهای موزون ساخته شده، اهميت آن فراتر از موسيقی يك نمايش است. چرا كه اين قطعات از لحاظ محتوا بسيار متفاوت با ديگر آثار ارزشمند استاد پايور هستند و نشان از شناخت و مطالعه ی موسيقی ساير ملل توسط ايشان دارد و می توانند به عنوان قطعاتی بسيار متفاوت و جالب در رپرتوار سنتورنوازی جای گيرند. به جرأت می توان گفت هيچ موسيقی دانی در تاريخ موسيقی ايران به اندازه استاد پايور طيفی به اين گستردگی و تنوع در آثارش وجود ندارد.»
او همچنین دربارهی سایر رنگها گفته که اين رنگ ها به طور پراكنده در آثار صوتی به جا مانده از استاد وجود دارند، همچنین رِنگ های رايج در فرهنگ عامه نیز در سی دی هفت پيكر اثر فرامرز پايور كه توسط مؤسسه فرهنگی-هنری ماهور منتشر شده 12 رنگ قديمی رايج در فرهنگ عامه است. اين رنگ ها در بزم و شادمانی اجرا می شدند و استاد پايور برای ماندگاری و عدم تحريف اين قطعات كه بخشی جدانشدنی از موسيقی و فرهنگ اين سرزمين است آنها را به اتفاق حسين فرهادپور و استاد محمد اسماعيلی اجرا كردهاند.
«رامتین نظریجو» دربارهی این اثر نوشته است: «مجموعه پيش رو شامل سه بخش جداگانه است. «رِنگ های هفت پيكر» که شامل قطعات هفت پيكر و مربوط به نمايشی است بر اساس منظومه ی بی همتای نظامی گنجوی (قرن ششم قمری) كه در خرداد ۱۳۵۵ با موسيقی فرامرز پايور و با همكاری گروه باله ی ملی بر روی صحنه ی تالار وحدت اجرا شده و به جز پيش پرده، مقدمه ی چهارگاه و رنگ دسته جمعی، بقيه رنگ هايی هستند كه برای اقليم های مختلف بر اساس داستان هفت پيكر ساخته شده اند. اين موسيقی اگر چه برای يك نمايش و منطبق با فيگورهای موزون ساخته شده، اهميت آن فراتر از موسيقی يك نمايش است. چرا كه اين قطعات از لحاظ محتوا بسيار متفاوت با ديگر آثار ارزشمند استاد پايور هستند و نشان از شناخت و مطالعه ی موسيقی ساير ملل توسط ايشان دارد و می توانند به عنوان قطعاتی بسيار متفاوت و جالب در رپرتوار سنتورنوازی جای گيرند. به جرأت می توان گفت هيچ موسيقی دانی در تاريخ موسيقی ايران به اندازه استاد پايور طيفی به اين گستردگی و تنوع در آثارش وجود ندارد.»
او همچنین دربارهی سایر رنگها گفته که اين رنگ ها به طور پراكنده در آثار صوتی به جا مانده از استاد وجود دارند، همچنین رِنگ های رايج در فرهنگ عامه نیز در سی دی هفت پيكر اثر فرامرز پايور كه توسط مؤسسه فرهنگی-هنری ماهور منتشر شده 12 رنگ قديمی رايج در فرهنگ عامه است. اين رنگ ها در بزم و شادمانی اجرا می شدند و استاد پايور برای ماندگاری و عدم تحريف اين قطعات كه بخشی جدانشدنی از موسيقی و فرهنگ اين سرزمين است آنها را به اتفاق حسين فرهادپور و استاد محمد اسماعيلی اجرا كردهاند.
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1395 - 11:50
افزودن یک دیدگاه جدید