گفتوگو با خواننده گروه «اسکورپیو» به بهانه شصت و ششمین سال تولدش
مسیح محقق: موسیقی راک از نظر فرهنگی هیچ ارتباطی به ایران و ایرانی ندارد
موسیقی ما - فرزان صوفی - اینکه یک نفر از 14 سالگی روی استیج برود و به همراه برادرانش موسیقی مورد علاقهاش را اجرا کند، حتماً برای بچهای به آن سن و سال، خیلی جذاب و وسوسهانگیز است؛ البته گویا گروهشان طرفدار هم داشته وگرنه که نمیتوانست ده سال دوام بیاورد. مسیح محقق بعد از آن نوجوانی مهیج، در جوانی هم علاقه آن روزهایش را دنبال میکند و اینبار با گروه پرآوازه «اسکورپیو»، لذت شبهای متمادی روی استیج رفتن، گیتار زدن و خواندن قطعاتی از «جان لنون»، «کینگ کریمسون» و... را میچشد. او که آن روزها با نام «شیدی» معروف بود و هنوز هم هست، همانند خیلی از بزرگان موسیقی در آن دوره، سالها موسیقی بزرگان راک جهان را به قول خودشان «کپی» میکند اما از یک جایی به بعد تصمیم میگیرد، به سمت تولید آثار خودش برود و به این ترتیب قطعاتی تولید کند که امروزه به آنها موسیقی به اصطلاح «تلفیقی» میگوییم. او برای این کار عزمش را جزم میکند و با اینکه تمایلی به موسیقی ایرانی نداشته، برای به سرانجام رساندن ایدههایش سراغ یادگیری تار و پژوهش در موسیقی ایرانی میرود و به جایی میرسد که حالا خودش را بیشتر از اینکه یک گیتاریست بداند، یک نوانده تار میداند.
او که برای سالهای متمادی در قلب پایتخت و در میان هیاهوی جوانهای آن دوره، موسیقی راک اجرا میکرده، حالا مدتها است که در آرامشِ رشت موسیقی میسازد و زندگی میکند که نتیجه آن هم در آخرین آلبومش، یعنی «سلامی دوباره» نمود پیدا کرده است.
«شیدی»، پنجم خرداد وارد شصت و ششمین سال زندگیاش شد که به همین مناسب با او از گذشته تا امروزش صحبت کردیم؛ دورانی که وقتی انتهای گفتوگو درباره میزان رضایتمندیاش از آن میپرسیم، با لبخند میگوید: «اگر شصت و شش سال دیگر هم زندگی کنم، باز به سراغ موسیقی میروم.»
او که برای سالهای متمادی در قلب پایتخت و در میان هیاهوی جوانهای آن دوره، موسیقی راک اجرا میکرده، حالا مدتها است که در آرامشِ رشت موسیقی میسازد و زندگی میکند که نتیجه آن هم در آخرین آلبومش، یعنی «سلامی دوباره» نمود پیدا کرده است.
«شیدی»، پنجم خرداد وارد شصت و ششمین سال زندگیاش شد که به همین مناسب با او از گذشته تا امروزش صحبت کردیم؛ دورانی که وقتی انتهای گفتوگو درباره میزان رضایتمندیاش از آن میپرسیم، با لبخند میگوید: «اگر شصت و شش سال دیگر هم زندگی کنم، باز به سراغ موسیقی میروم.»
- * شما کار موسیقی را از ابتدا با گیتار شروع کردید؟
- * چقدر با سرعت پیش میرویم! اجازه بدهید کمی هم درباره آن روزها صحبت کنیم؛ قبل از انقلاب، شما مثل «فرهاد» در کوچینی هم میخواندید؟
- * بین شما رقابت هم وجود داشت؟ برای دیدن برنامههای فرهاد مهراد به آن سالن میرفتید؟
- * آن زمان دسترسی به موسیقی روز دنیا برایتان سخت نبود؟ چطور آنها را به قول خودتان کپی میکردید؟
- * کدام گروههای همدوره بیشتر روی شما تأثیر گذاشتند؟
- * بله.
- * آن زمانها، اجرای موسیقی غربی در ایران بیشتر دست ارامنه بود؟
- * موسیقی راک در غرب دارای خاستگاه اجتماعی بوده، اما در جامعه شبه مدرن-شبه سنتی آن روزهای ایران چطور هضم میشد؟ کارکردی که موسیقی راک در جامعه آن دوران ایران پیدا کرد و تأثیرگذاری آن روی مخاطب چگونه بود؟
- * از کی مسئله ضبط قطعات برایتان پیش آمد؟
- * یعنی به سراغ موسیقی ایرانی که آن را دوست نداشتید بروید؟
- * در سالهای ابتدای انقلاب که موسیقی کمتر فرصت اجرا داشت، چه میکردید؟
- * هنرمندانی مثل «محمدرضا لطفی» هم روی شما برای انتخاب ساز تار تأثیر داشتند؟
- * اصلاً به صدای تار علاقه هم داشتید؟
- * این هم برای خودش جالب است، کسی که موسیقی غربی کار می کرده و گیتار الکتریک مینواخته و از موسیقی ایرانی هم خوشش نمیآمده، به جایی میرسد که میگوید من دچار موسیقی ایرانی شدهام. چطور توانستید خودتان را با این تغییر وفق دهید؟
- * در دهه هفتاد و هشتاد که کمکم راه برای اجراهای زنده موسیقیهای دیگر از قبیل تلفیقی، راک و... در ایران باز شد، با توجه به پیشینهتان هیچ وقت دلتان نخواست با هنرمندان فعال در این حوزه، کارهایی روی صحنه ببرید؟
- * بعد از آن، پیگیر اتفاقات موسیقیهای به این سبک در ایران بودید؟
- * البته منظورم بیشتر زمانی است که این موسیقی در ایران دوبار شروع شد و با گروههایی نظیر «اوهام» و امثالهم پیش رفت.
- * الان به عنوان یک منتقد، روندی که موسیقی راک در ایران طی کرد را چطور دیدید؟ به نظر شما توانست به آنچه که باید دست پیدا کند؟
- * مثالی در ذهنتان هست؟
- * امروزه این گروهها با نام تلفیقی شناخته شدهاند. هرچند که این اواخر خودشان هم روی این نام حساس شدهاند و برخی خود را از قید و بند سبک رها و برخی هم اعتراف کردهاند که موسیقی ما پاپ است.
- * گفتید در گذشته با خوانندگان پاپ هم کار کردهاید، موسیقی پاپ این روزها را هم گوش میکنید؟
- * قرار بود آلبوم چهارمتان را هم منتشر کنید، چه خبر از آلبوم جدید؟
- * پس، از این به بعد باید فقط منتظر اتشار تکترک از شما باشیم؟
- * الان سایتهایی هستند که آلبومها را به صورت آنلاین میفروشند.
- * با کدام خوانندگان پاپ کار کردهاید؟
- * راستی شما سالها است در رشت زندگی میکنید، چه شد که تصمیم به نقل مکان از تهران گرفتید؟
- * گفتید درآمد شما از کارهای فنی صدا است؛ زندگی در شهری غیر از تهران، ارتباط و همکاری را با دیگر هنرمندان سخت نمیکند؟
- * با چه نوازندههایی؟
- * شما علاقه دیگری هم جز موسیقی دارید؟
- * پنجم خرداد روز تولد شما بود. اگر بخواهید به حضورتان در موسیقی (که از 14 سالگی با روی استیج رفتن شروع شد و تا الان که 66 ساله شدهاید ادامه داشته) نگاه کنید، از روندی که طی کردهاید، راضی هستید؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 خرداد 1396 - 17:45
دیدگاهها
"موسیقی راک از نظر فرهنگی هیچ ارتباطی به ایران و ایرانی ندارد" این جمله خیلی سنگین هست و جا داشت که ایشون به عنوان یک پیشکسوت بیشتر توضیح می دادند، البته که بسیاری افراد اشعار کلاسیک را مناسب برای موسیقی راک نمی دانند اما بحث فرهنگ و موسیقی و بی ارتباط عنوان کردن آن ها با هم عجیب است.
البته در رابطه با بحث شعر و ترانه و ساختار موسیقی دلایل مستند وجود دارد که مشخص می کند چرا این ساختار ها با هم متفاوت هستند با این حال همان مثال اوهام و فرهاد مهراد، کوروش یغمایی می توانند نمونه های خوبی برای رد این نظریه باشند که نشان دهند علی رقم وجود اختلاف ساختاری اما با ذوق و سلیقه هنرمند این تلفیق امکان پذیر است.
اما در خصوص فرهنگ این مورد اساسا مورد قبول نیست و برای این موضوع دلایل متعددی دارم که اگر علاقه مند هستید می توانیم در مصاحبه جدا گانه ای راجع به این موضوع صحبت کنیم.
افزودن یک دیدگاه جدید