گفتوگوی «موسیقی ما» با آهنگساز جوان و خوشفکر موسیقی ایران دربارهی «آواز» به بهانه انتخاب «بیقرار» به عنوان دلنشینترین آواز چند سال اخیر
مهیار علیزاده: در اجرای آواز «بیقرار» مخاطبان اتریشی مبهوت شده بودند
موسیقی ما - سما بابایی: «آواز در موسیقی اصیل ایرانی در آستانهی فراموشی است.» این گزارهای است که این روزها بسیار شنیده میشود؛ با این وجود آیا میتوان برای آواز ایران که در طی سالیان دراز همچنان به حیات خویش ادامه داده نگران بود؟ آیا با توجه به وضعیت کنونی آواز، میتوان گفت در سالهای آینده دیگر از آواز ایرانی اثری باقی نخواهد ماند؟ اگر پاسخ مثبت است، چه دلایلی باعث وقوع چنین امری شده؟ باید مخاطبانی را مقصر دانست که هر روز به موسیقیهای آسانتری واکنش نشان میدهند یا موسیقیدانانی که نتوانستهاند خوراک مناسبی برای آنان خلق کنند؟ اگر این نگرانی وجود داشته باشد، پس چگونه تعدادی زیادی از آوازها همچنان بین مردم شنیده میشوند و جایگاه خود را حفظ کردهاند؟
برای ارزیابی این نکات، سایت «موسیقی ما» چندی قبل نظرسنجیای دربارهی ده قطعهی آوازی که در دههی 90 بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند برگزار کرد تا مخاطبان، دلنشینترین آواز را انتخاب کنند. از جمله این آوازها «بیقرار» علیرضا قربانی و مهیار علیزاده، «گفتوگوی شمس و مولانا» همایون شجریان و محمد معتمدی و بهزاد عبدی، «کولی» همایون شجریان و تهمورس پورناظری، «دلبر عیار» همایون شجریان و سهراب پورناظری، «سنتور و آواز» محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان، «زورق شکسته» همایون شجریان و علی قمصری، «به زندان جنون» مجتبی عسکری و مجید درخشانی، «ساز و آواز» سالار عقیلی و حریر شریعتزاده، «موج و نفس» وحید تاج و علی قمصری و «جام صبوحی» علیرضا قربانی و سامان صمیمی بودند. در این میان تعداد مخاطبانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، قابل تأمل بود. به هر روی «بیقرار» توانست رتبهی نخست را به دست آورد و همین بهانهای شد برای گفتوگو با «مهیار علیزاده» دربارهی آواز ایرانی و چالشهایی که این فرم موسیقایی هماکنون در موسیقی ایران با آن مواجه است.
برای ارزیابی این نکات، سایت «موسیقی ما» چندی قبل نظرسنجیای دربارهی ده قطعهی آوازی که در دههی 90 بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند برگزار کرد تا مخاطبان، دلنشینترین آواز را انتخاب کنند. از جمله این آوازها «بیقرار» علیرضا قربانی و مهیار علیزاده، «گفتوگوی شمس و مولانا» همایون شجریان و محمد معتمدی و بهزاد عبدی، «کولی» همایون شجریان و تهمورس پورناظری، «دلبر عیار» همایون شجریان و سهراب پورناظری، «سنتور و آواز» محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان، «زورق شکسته» همایون شجریان و علی قمصری، «به زندان جنون» مجتبی عسکری و مجید درخشانی، «ساز و آواز» سالار عقیلی و حریر شریعتزاده، «موج و نفس» وحید تاج و علی قمصری و «جام صبوحی» علیرضا قربانی و سامان صمیمی بودند. در این میان تعداد مخاطبانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، قابل تأمل بود. به هر روی «بیقرار» توانست رتبهی نخست را به دست آورد و همین بهانهای شد برای گفتوگو با «مهیار علیزاده» دربارهی آواز ایرانی و چالشهایی که این فرم موسیقایی هماکنون در موسیقی ایران با آن مواجه است.
- * به نظر میرسد با تمام اهمیتی که «آواز» در موسیقی اصیل ایرانی دارد، بسیاری بر این اعتقاد هستند که دیگر نمیتوان آن قدرت و قوت گذشته را در آن مشاهده کرد و از آن طرف، مخاطب امروزی دیگر پذیرای چنین فرمی نیست. باید چنین فرضیهای را پذیرفت؟
- * به این مسأله اشاره دارید که آواز یکی از مهمترین فرمهای موسیقی ایران است که حالا برای شنونده خستهکننده است. چه اتفاقی رخ داده که این وضعیت حاصل شده؟
- با توجه به اهمیت ساز در ساز و آواز این مساله اجتناب ناپذیر نیست؟
- * اغلب آواز را طراحیای توسط خواننده میدانند. اما شما سهم بسیاری نیز برای آهنگساز قائل هستید.
- * و معمولاً این اتفاق رخ نمیدهد. درست است؟
- * اشکال این مساله چیست؟ خوب است که مخاطب به هر حال از 90 دقیقه، 20 دقیقه ساز و آواز گوش کند تا گوشش با این فرم آشنا شود.
- * خب چنانچه موسیقی اصیل نیز به همان شکل گذشته اجرا شود، شاید مخاطب را به خمیازه وادارد. اما لااقل آهنگسازان نسل شما توانستند با خلاقیتهایی که به خرج میدهند، شنوندهی امروز را با این موسیقی همراه کنند؛ این اتفاق برای آواز نمیتواند رخ دهد؟
- * اگر قرار باشد در قالب کلمات بگوییم، موسیقی هنری چیست؟
- پس اگر ما فراموشی موسیقی آوازی در حال حاضر را بپذیریم، شما سهم بیشتری برای خود اهالی موسیقی قائل هستید تا هنرمندان؟
- * به همین خاطر است که یک قطعهی ساز و آواز استادی مثل شجریان و لطفی از طرف مخاطبان عام هم مورد پذیرش قرار میگرفت؟
- * با همهی اینها، مخاطب غیر ایرانی هنوز این فرم را با تمام اشکالاتش دوست دارد.
- * برسیم به «بیقرار» که یکی از پرمخاطبترین قطعات آوازی این سالها بود. به نظر میرسد شما همواره به آواز در کارهایتان اصرار دارید. این طور نیست؟
- * با تمام این بحثهایی که شد آیا باید برای آواز در موسیقی ایران نگران بود؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1396 - 18:03
دیدگاهها
به به ... چه آوازیه این بیقرار
آواز ملکوتی
عالی عالی عالی عالی .. بیقرار عالیه
احسنت
زنده باد استادقربانی جان ودوس داشتنی مرسی از اواز دشتی زیبا
سلامت باشيد استاد، صداي شما صيقل روح و روان❤️❤️❤️
واقعا درست میگه، خیلیها صداشون عالیه اهنگهای قشنگ میخونن اما متاسفانه کوک نمیخونن
عااااالی....صدا و منش استاد قربانی نازنین بی نظیره با آرزوی موفقیتهای روزافزون برای ایشان ..امیدوارم همیشه در عالم هنر بدرخشند
و همچنین تبریک به آهنگساز خوش ذوق جناب مهیار علیزاده گرامی
افزودن یک دیدگاه جدید