گفتوگو با آهنگساز «رگ خواب» درباره موسیقی این فیلم و حاشیههای اخیرش
سهراب پورناظری: مخالفتی با پاپ بودن «آهای خبردار» ندارم
موسیقی ما - «رگ خواب» در سیوپنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی به اکران در آمد که موسیقی متن آن با استقبال مخاطبان همراه شد. موسیقی این فیلم با آهنگسازی «سهراب پورناظری» و آواز «همایون شجریان» چنان مورد توجه قرار گرفت که تنها ساعتی بعد از نمایش فیلم، نسخه بیکیفیت آن، در فضای مجازی دست به دست میشد.
این ششمین همکاری آهنگساز اثر با «حمید نعمتالله» (کارگردان) است که بار دیگر اجرای آواز آن به «همایون شجریان» سپرده شد. پورناظری پیش از این موسیقی سریال «وضعیت سفیدِ» این کارگردان را با آواز علیرضا قربانی ساخته بود و پر سر و صداترین همکاری این تیم، «آرایش غلیظ» با صدای همایون بود.
برخلاف همه انتظارات، کاندیدا نشدن موسیقی متن این فیلم برای دریافت سیمرغ جشنواره، تعجب و حیرت بسیاری را برانگیخت که البته منجر به اعتراض رسمی آهنگساز نشد. اما استفاده از قطعه «آهای خبردار» از این فیلم با موسیقی سهراب و آواز همایون در تیزر مراسم اختتامیه جشنواره، اعتراض سهراب پورناظری را به دنبال داشت. «موسیقی ما» به همین بهانهها با این آهنگساز و نوازنده به گفتوگو نشسته است.
در «رگخواب» از موسیقی کلاسیک -البته موسیقی کلاسیک غربی با یک تِم شرقی- بهره زیادی برده شده و دو تصنیف (یکی در میانههای فیلم و دیگری در پایان آن) مورد استفاده قرار گرفته است. من در هیچکدام از آثارم در زمینه موسیقی فیلم، تا این اندازه از موسیقی کلاسیک استفاده نکرده بودم. این بار اما فضای موسیقی، ما را به این سمت هدایت کرد. چیزی که من همواره بر آن اصرار دارم و به خصوص در «آرایش غلیظ» تلاش کردم تا دیگران را متوجه این ماجرا کنم، این است که موسیقیای که برای یک اثر سینمایی ساخته میشود، کاملاً در خدمت هدف فیلم است. اثر، آدرسی به خالق موسیقی میدهد و او بر همین اساس کار میکند. درست مثل اتفاقی که در گریم یا طراحی صحنه و لباس رخ میدهد. به هر حال این فیلم موسیقی کلاسیک میطلبید و این جنس از موسیقی من را به هدفم میرساند.
این ششمین همکاری آهنگساز اثر با «حمید نعمتالله» (کارگردان) است که بار دیگر اجرای آواز آن به «همایون شجریان» سپرده شد. پورناظری پیش از این موسیقی سریال «وضعیت سفیدِ» این کارگردان را با آواز علیرضا قربانی ساخته بود و پر سر و صداترین همکاری این تیم، «آرایش غلیظ» با صدای همایون بود.
برخلاف همه انتظارات، کاندیدا نشدن موسیقی متن این فیلم برای دریافت سیمرغ جشنواره، تعجب و حیرت بسیاری را برانگیخت که البته منجر به اعتراض رسمی آهنگساز نشد. اما استفاده از قطعه «آهای خبردار» از این فیلم با موسیقی سهراب و آواز همایون در تیزر مراسم اختتامیه جشنواره، اعتراض سهراب پورناظری را به دنبال داشت. «موسیقی ما» به همین بهانهها با این آهنگساز و نوازنده به گفتوگو نشسته است.
***
- *امسال داوریهای جشنواره فیلم فجر با واکنشهای بسیاری روبهرو شد و بسیاری به آن معترض بودند. گویا در همین راستا، اتفاق عجیبی هم برای موسیقی فیلم «رگ خواب» افتاد و با وجود آنکه از بخشی از موسیقی این فیلم در اختتامیه جشنواره فجر استفاده شد، حتی نامزد دریافت این جایزه هم نشد که واکنش شما در برنامه «هفت» را به دنبال داشت.
- * از این ماجرا اگر بگذریم، این ششمین تجربه شما در همکاری با آقای نعمتالله در ساخت موسیقی فیلم است. این همکاری مداوم چگونه شکل گرفته است؟ هیچ تصمیم گرفتهاید که این تجربه را با کارگردانان دیگر نیز ادامه دهید؟
- * در موسیقی «رگ خواب» چه اتفاقی رخ داده است؟
در «رگخواب» از موسیقی کلاسیک -البته موسیقی کلاسیک غربی با یک تِم شرقی- بهره زیادی برده شده و دو تصنیف (یکی در میانههای فیلم و دیگری در پایان آن) مورد استفاده قرار گرفته است. من در هیچکدام از آثارم در زمینه موسیقی فیلم، تا این اندازه از موسیقی کلاسیک استفاده نکرده بودم. این بار اما فضای موسیقی، ما را به این سمت هدایت کرد. چیزی که من همواره بر آن اصرار دارم و به خصوص در «آرایش غلیظ» تلاش کردم تا دیگران را متوجه این ماجرا کنم، این است که موسیقیای که برای یک اثر سینمایی ساخته میشود، کاملاً در خدمت هدف فیلم است. اثر، آدرسی به خالق موسیقی میدهد و او بر همین اساس کار میکند. درست مثل اتفاقی که در گریم یا طراحی صحنه و لباس رخ میدهد. به هر حال این فیلم موسیقی کلاسیک میطلبید و این جنس از موسیقی من را به هدفم میرساند.
- * میگویید موسیقی کلاسیک با یک تم شرقی. این را در سازبندی هم مشاهده میکنیم؟
- * یعنی استفاده از موسیقی باکلام و تصنیف «آهای خبردار» در فیلم هم در این راستا بود؟
- * این اولین بار است که از موسیقی باکلام در موسیقی فیلمتان استفاده میشود؟
- * اما به نظر میرسد تصنیف پایانی که بر اساس شعر «رو سر بنه به بالین» مولوی ساخته شده در همان فضای «آرایش غلیظ» است.
- * چرا آن تجربه تکرار شد؟
- * بیشتر واکنشها به سبک موسیقی بود و این مسأله روشن نشد که ما تصنیف پایانی «آرایش غلیظ» را در چه سبکی میتوانیم ارزیابی کنیم.
- * علیرغم تمام اظهار نظرهای منفیای که در تجربه قبلی انجام شد و بسیاری با آن مخالفت کردند؟
- * یعنی این اظهار نظرها غمگینتان نمیکند؟
- * در این اثر از تیم آهنگساز نام برده شده است. این تجربهای جدید در ایران است. چه چیزی در اثر وجود داشت که شما را به استفاده از یک تیم در آهنگسازی ترغیب کرد؟
- * و البته همکاری با همایون شجریان.
- * چیزی که این روزها زیاد شنیده میشود، این است که موسیقی یک اثر نباید بر متن غلبه کند. فکر میکنید موسیقی «آرایش غلیظ» این خصوصیت را داشت؟
- * به هر حال نسبت به خود فیلم، جنجال بیشتری ایجاد کرد.
- * «رگخواب» هم قرار است به صورت آلبوم منتشر شود؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 بهمن 1395 - 09:55
دیدگاهها
فوق العاده بود این اهنگ دم دوتاشون گرم
در کنار برادرشون از بهترین آهنگسازان ایران هستند
رگ خواب که اسم البوم محسن یگانه اس?
من نسخه بی کیفیت این قطعه رو از اینترنت پیدا کردم و شنیدم واقعا قشنگ و متفاوت بود
به سبک کارهای فرهاد بود با استایل همایون
کار جالبی شده
درود بر همایون شجریان بزرگ،یک درخواستی از سهراب عزیز داشتم،آثارتون رو طوری بنویسید که در عین بدعت و تازه گی در دستگاه هم باشد تا بتوانیم جواب منتقدین رو بدیم.همایون بزرگ خواننده قدری هستند و باید آثار دستگاهی و مقامی رو ارائه بدن که ما بتونیم جای خالی شجریان بزرگ رو کمی پر کنیم چون فکر کنم هیچ خواننده ای به اندازه همایون شجریان نمیتونه اینقدر قدرتمند و عالی بخونه.سپاس
خیلی درجه یک و جنتلمن هستن
منتظر اآلبوم هستیم
عالييييي ❤️
به نظر من قطعه آهای خبردار از قطعه تیتراژ پایانی خیلی زیبا تر بود
سپاس از اقای پورناظری عزیز
منتظر انتشار این قطعات با کیفیت خوب هستیم
چقدرخوب بودموسیقی رگ خواب چطورمیشه این اثرفوق العاده روندید؟!
اگه پاپ بود شاید اسمش تغییر می کرد. ولی خب الان دو آلبوم رگ خواب ربطی به هم ندارن.
خیلی کار ظعیفیه. بنظر من اگر نام اقای شجریان ازین کار برداشته شه تمام این تعریف تمجیدها هم تمام میشه. حقیقت اینه که بلحاظ حرفه ای کاری بسیار سطح پایینه
افزودن یک دیدگاه جدید