کاوه یغمایی در نشست خبری اعلام کرد:
هدفم مدرنیزه کردن موسیقی ایران است
موسیقی ما-لیلا رضایی: اولین نشست خبری کاوه یغمایی برگزار شد. این نشست خبری توسط شرکت فرهنگی هنری «پنج برگ هنر» برگزار شد که درآن کاوه یغمایی همراه با فریدون خشنود و محمد حشمتی به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.
قبل از هر چیز، آنچه که این نشست حول محور آن میچرخید، بازگشت کاوه یغمایی به ایران بود و فعالیتهایی که قرار شده در این شرکت و در جهت بالاتر بردن سطح کیفی موسیقی ایران انجام دهد.
فریدون خشنود که مدیریت شرکت پنج برگ هنر را بر عهده دارد در ابتدای نشست گفت: «خیلی از رسانهها سرشار از آگهیهای تولید آلبوم از نقطه اول تا میکس و مسترینگ با کمترین هزینه و نازلترین قیمتاند که این باعث تاسف است. من در همین ابتدا به جوانان و هنرمندان میگویم که شرکت ما بستر مناسبی برای فعالیت هنری آنهاست. ما در کنار کاوه یغمایی و دوستان دیگری که به عنوان تیم فنی و هنری در شرکت فعالیت میکنند حامی آنها خواهیم بود. »
کاوه یغمایی بعد از صحبتهای خشنود و در ابتدای صحبتهای خود گفت: «خروج من از ایران برای بهتر زندگی کردن نبوده است بلکه از ابتدا هدفم این بوده که اطلاعات و تجاربی را در زمینه موسیقی درک کرده و پاپ مدرن را در ایران به مردم کشور خودم ارائه دهم. من همیشه میخواستم موسیقی پاپ را به صورت قدرتمند و مدرن ارائه دهم و در تمام این سالها سعی کردم نقاط ضعف موسیقی ایرانی را بررسی کرده و در مورد موسیقی کشور مثبتتر بیاندیشم.»
وی با اشاره به اینکه موسیقی که امروز میشنویم، قطعا تا ۱۵ سال دیگر تغییر خواهد کرد گفت: «وضعیت استودیوهای موسیقی به حدی به هم میریزد که باید فاتحه این استودیوها را بخوانیم زیرا اگر نتوانیم خودمان را به موسیقی مدرن جهان برسانیم اتفاق خوبی برایمان نخواهد افتاد. این اتفاق جدید یک سری استودیو های مجازی هستند که در فرصت مناسب در مورد آن توضیح خواهم داد.»
این هنرمند تصریح کرد: «من شانس آوردم در خانوادهای زندگی کردم که اهل موسیقی بودند. میخواهم از اطلاعاتی که طی سالها کسب کردهام برای پیشبرد وضعیت موسیقی خودمان در ایران استفاده کنم از این رو آنجا با گروههای مختلفی کار کردم و به نقاط ضعف موسیقی خودمان آشنایی کامل دارم.»
وي با اعتقاد بر اين كه همه چيز از آموزش شروع ميشود،افزود: آنچه اکنون شاهدش هستیم یک فرمت سنتی از تدریس است که فقط از قرن نهم (دوره ارگانم) شروع می شود و بعد دوره رنسانس، و بعد دوره کلاسیک و رمانتیک در آن لحاظ می شود که نهایتا تا قرون هجده و نوزده را شامل می شود و انگار قبل و بعد از این دوره اصلا وجود نداشته است.
وی در بحث موسیقی پاپ در ایران گفت: «اگر بخواهیم به طور صادقانهتر به جریان موسیقی پاپ در ایران بپردازیم، متوجه میشویم موسیقی پاپ با اینکه قویترین و توانمندترین حوزه موسیقی در بخش اقتصادی است، اما کمتر به آن توجه کردهایم و از پتانسیلهای این موسیقی بهره نبردهایم. تا کنون حتی نتوانستهایم یک آهنگ به یک جوان غیر ایرانی بفروشیم. جوانان امروز ما بیشتر به موسیقی ترکیه گرایش دارند، اما چرا باید اکنون به اینجا برسیم؟ »
وی در ادامه با تاکید بر اینکه درصد بسیار کمی موزیسین در ایران وجود دارند که بتوانند آموزش لازم را به علاقه مندان بدهند گفت: «پیشنهاد میدهم تا مراکزی در ایران تشکیل شود که از نظر توان آموزشی دارای صلاحیت بوده و بتوانند پاپ مدرن را در ایران تدریس کنند. بدون شک به زودی تیمی را در ایران تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم این موسیقی را به خوبی ارتقاء دهیم. »
وی در ادمه متذکر شد که باید بتوانیم موسیقی مدرن را به بهترین نحو در کشور ارائه دهیم و ادامه داد: «علاوه بر آن باید به مخاطب غیر ایرانی بیندیشیم یکی از اهداف وزارت ارشاد هم همین است که ریشه ایرانی بودن را در موسیقی تقویت کند. البته باید بگویم بدون کمک وزارت ارشاد اقدامات بنده و گروهم امکان پذیر نیست.»
یغمایی درباره موسیقی سنتی و محلی کشورش توضیح داد: «درک کردن موسیقی سنتی و محلی هر کشور کار سادهای نیست و ما نمیتوانیم برای مثال موسیقی محلی چین را درک کنیم. اول باید بر روی موسیقی مدرنی تمرکز کنیم که موسیقی و ریشه خودمان را در آن به کار برده باشیم. »
وی با تاکید بر اینکه نباید در قدم اول، موسیقی خودمان را برای سایر کشورها ترجمه کنیم، گفت: «بنده متاسفم که تحریرهای موسیقی ترکیه بر روی موسیقی ایرانی تاثیر گذاشته است. این تهاجم به چه دلیل در موسیقی ایرانی صورت گرفته است؟ باید موسیقی کشور خودمان را مدرنیزه کنیم و آن را به گوشهای غیر ایرانی عرضه داریم. بنده هم برای تخصص آموزش موسیقی مدرنی که دارم به ایران آمدهام. »
وی در ادامه در خصوص تفاوت موسیقی پاپ ایرانی و خارجی گفت: «مقایسه موسیقی ایرانی و خارجی یک دور باطل است. بیایید بررسی کنیم چه اتفاقی برای ما افتاده و موسیقی اکنونمان در چه شرایطی به سر میبرد؟ میخواهید با این مقایسه به چه چیزی برسید؟ آیا هنوز در نظر نگرفتهاید که موسیقی جهان ساعت به ساعت در حال پیشرفت است؟ »
اودر پایان صحبتهایش خاطر نشان کرد: «باید مشکلات موسیقی خود را درک کنیم و سپس به برطرف کردن آن بپردازیم. به هیچ وجه حق نداریم موسیقی کشورهای دیگر را کپی کنیم. هیچ سبکی به اسم موسیقی پاپ وجود ندارد، بلکه موسیقی پاپ همان چیزی است که بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و بیشتر به فروش میرسد. »
در ادامه خشنود با سوال یکی از خبرنگاران مواجه شد مبنی بر اینکه چه عاملی باعث میشود در فعالیتهایش هم کارهایی مثل سرود الله اکبر را بسازد و هم کارهای پاپ بسیاری را آهنگسازی کند ؟ وی در این رابطه پاسخ داد: «همانطور که آقای یغمایی اشاره کردند به نظر من موسیقی حد و مرزی ندارد و من هر زمان کاری را که فکر میکرد درست است انجام دادم. خاطرم هست که در ابتدای فعالیتم با افتخاری برای آهنگی ریتم درام چیدیم و فقط یک ساکسیفون را به ارکستر ایرانیاش اضافه کردیم. همه مطبوعات شروع کردند به نوشتن اینکه افتخاری آهنگ پاپ خواند در حالی که قبل از آن و بعد از آن همهٔ ترانههای پرطرفدار این خواننده پاپ بود و هست. این نظرها همه از عدم تخصص و عدم دانش میآید. »
محمد حشمتی که آلبومهای «خونه خورشید» و «آمدهام» را اخیرا منتشر کرده است و «شب نمناک» یا همان «اذان میگویند» او هم بازنشر شده در مورد اینکه چرا کمتر از آهنگهایش شناخته شده است و علارغم تواناییها و فعالیتهایش کمتر شناخته میشود گفت: «همینطوری که میبینید و در این نشست ساکت بودم و یک گوشه نشستهام در سایر مراحل زندگی هم آدم بیحاشیهای هستم. بیشتر ترجیح میدهم وقتم را صرف کارهای هنری بکنم و از این موضوع هم پشیمان نیستم. در کنار استادم فریدون خشنود و پسر عزیزشان که آهنگسازی بسیاری از قطعاتم را بر عهده داشته آینده هنریام را هم به همین منوال طی خواهم کرد. »
گفتنی است در این نشست از سه آلبوم با صدای محمد حشمتی و آلبوم بدون کلام «گلهام گل آفتابگردون» به آهنگسازی فریدون خشنود هم رونمایی شد.
فرشاد خشنود، پسر فریدون خشنود و از آهنگسازان جوان کشور که در آلبومهای اخیر علیرضا افتخاری و محمد حشمتی هم حضور داشته، میثم یوسفی مشاور کاوه یغمایی و فریدون خشنود و از روزنامهنگاران و ترانهسرایان موسیقی ما و جمال ساداتیان، تهیهکننده سینما که فیلمهای «انتهای خیابان هشتم» و «برف روی کاجها» آخرین ساختههایش بودند از دیگر حاضران این نشست مطبوعاتی بودند.
قبل از هر چیز، آنچه که این نشست حول محور آن میچرخید، بازگشت کاوه یغمایی به ایران بود و فعالیتهایی که قرار شده در این شرکت و در جهت بالاتر بردن سطح کیفی موسیقی ایران انجام دهد.
فریدون خشنود که مدیریت شرکت پنج برگ هنر را بر عهده دارد در ابتدای نشست گفت: «خیلی از رسانهها سرشار از آگهیهای تولید آلبوم از نقطه اول تا میکس و مسترینگ با کمترین هزینه و نازلترین قیمتاند که این باعث تاسف است. من در همین ابتدا به جوانان و هنرمندان میگویم که شرکت ما بستر مناسبی برای فعالیت هنری آنهاست. ما در کنار کاوه یغمایی و دوستان دیگری که به عنوان تیم فنی و هنری در شرکت فعالیت میکنند حامی آنها خواهیم بود. »
کاوه یغمایی بعد از صحبتهای خشنود و در ابتدای صحبتهای خود گفت: «خروج من از ایران برای بهتر زندگی کردن نبوده است بلکه از ابتدا هدفم این بوده که اطلاعات و تجاربی را در زمینه موسیقی درک کرده و پاپ مدرن را در ایران به مردم کشور خودم ارائه دهم. من همیشه میخواستم موسیقی پاپ را به صورت قدرتمند و مدرن ارائه دهم و در تمام این سالها سعی کردم نقاط ضعف موسیقی ایرانی را بررسی کرده و در مورد موسیقی کشور مثبتتر بیاندیشم.»
وی با اشاره به اینکه موسیقی که امروز میشنویم، قطعا تا ۱۵ سال دیگر تغییر خواهد کرد گفت: «وضعیت استودیوهای موسیقی به حدی به هم میریزد که باید فاتحه این استودیوها را بخوانیم زیرا اگر نتوانیم خودمان را به موسیقی مدرن جهان برسانیم اتفاق خوبی برایمان نخواهد افتاد. این اتفاق جدید یک سری استودیو های مجازی هستند که در فرصت مناسب در مورد آن توضیح خواهم داد.»
این هنرمند تصریح کرد: «من شانس آوردم در خانوادهای زندگی کردم که اهل موسیقی بودند. میخواهم از اطلاعاتی که طی سالها کسب کردهام برای پیشبرد وضعیت موسیقی خودمان در ایران استفاده کنم از این رو آنجا با گروههای مختلفی کار کردم و به نقاط ضعف موسیقی خودمان آشنایی کامل دارم.»
وي با اعتقاد بر اين كه همه چيز از آموزش شروع ميشود،افزود: آنچه اکنون شاهدش هستیم یک فرمت سنتی از تدریس است که فقط از قرن نهم (دوره ارگانم) شروع می شود و بعد دوره رنسانس، و بعد دوره کلاسیک و رمانتیک در آن لحاظ می شود که نهایتا تا قرون هجده و نوزده را شامل می شود و انگار قبل و بعد از این دوره اصلا وجود نداشته است.
وی در بحث موسیقی پاپ در ایران گفت: «اگر بخواهیم به طور صادقانهتر به جریان موسیقی پاپ در ایران بپردازیم، متوجه میشویم موسیقی پاپ با اینکه قویترین و توانمندترین حوزه موسیقی در بخش اقتصادی است، اما کمتر به آن توجه کردهایم و از پتانسیلهای این موسیقی بهره نبردهایم. تا کنون حتی نتوانستهایم یک آهنگ به یک جوان غیر ایرانی بفروشیم. جوانان امروز ما بیشتر به موسیقی ترکیه گرایش دارند، اما چرا باید اکنون به اینجا برسیم؟ »
وی در ادامه با تاکید بر اینکه درصد بسیار کمی موزیسین در ایران وجود دارند که بتوانند آموزش لازم را به علاقه مندان بدهند گفت: «پیشنهاد میدهم تا مراکزی در ایران تشکیل شود که از نظر توان آموزشی دارای صلاحیت بوده و بتوانند پاپ مدرن را در ایران تدریس کنند. بدون شک به زودی تیمی را در ایران تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم این موسیقی را به خوبی ارتقاء دهیم. »
وی در ادمه متذکر شد که باید بتوانیم موسیقی مدرن را به بهترین نحو در کشور ارائه دهیم و ادامه داد: «علاوه بر آن باید به مخاطب غیر ایرانی بیندیشیم یکی از اهداف وزارت ارشاد هم همین است که ریشه ایرانی بودن را در موسیقی تقویت کند. البته باید بگویم بدون کمک وزارت ارشاد اقدامات بنده و گروهم امکان پذیر نیست.»
یغمایی درباره موسیقی سنتی و محلی کشورش توضیح داد: «درک کردن موسیقی سنتی و محلی هر کشور کار سادهای نیست و ما نمیتوانیم برای مثال موسیقی محلی چین را درک کنیم. اول باید بر روی موسیقی مدرنی تمرکز کنیم که موسیقی و ریشه خودمان را در آن به کار برده باشیم. »
وی با تاکید بر اینکه نباید در قدم اول، موسیقی خودمان را برای سایر کشورها ترجمه کنیم، گفت: «بنده متاسفم که تحریرهای موسیقی ترکیه بر روی موسیقی ایرانی تاثیر گذاشته است. این تهاجم به چه دلیل در موسیقی ایرانی صورت گرفته است؟ باید موسیقی کشور خودمان را مدرنیزه کنیم و آن را به گوشهای غیر ایرانی عرضه داریم. بنده هم برای تخصص آموزش موسیقی مدرنی که دارم به ایران آمدهام. »
وی در ادامه در خصوص تفاوت موسیقی پاپ ایرانی و خارجی گفت: «مقایسه موسیقی ایرانی و خارجی یک دور باطل است. بیایید بررسی کنیم چه اتفاقی برای ما افتاده و موسیقی اکنونمان در چه شرایطی به سر میبرد؟ میخواهید با این مقایسه به چه چیزی برسید؟ آیا هنوز در نظر نگرفتهاید که موسیقی جهان ساعت به ساعت در حال پیشرفت است؟ »
اودر پایان صحبتهایش خاطر نشان کرد: «باید مشکلات موسیقی خود را درک کنیم و سپس به برطرف کردن آن بپردازیم. به هیچ وجه حق نداریم موسیقی کشورهای دیگر را کپی کنیم. هیچ سبکی به اسم موسیقی پاپ وجود ندارد، بلکه موسیقی پاپ همان چیزی است که بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و بیشتر به فروش میرسد. »
در ادامه خشنود با سوال یکی از خبرنگاران مواجه شد مبنی بر اینکه چه عاملی باعث میشود در فعالیتهایش هم کارهایی مثل سرود الله اکبر را بسازد و هم کارهای پاپ بسیاری را آهنگسازی کند ؟ وی در این رابطه پاسخ داد: «همانطور که آقای یغمایی اشاره کردند به نظر من موسیقی حد و مرزی ندارد و من هر زمان کاری را که فکر میکرد درست است انجام دادم. خاطرم هست که در ابتدای فعالیتم با افتخاری برای آهنگی ریتم درام چیدیم و فقط یک ساکسیفون را به ارکستر ایرانیاش اضافه کردیم. همه مطبوعات شروع کردند به نوشتن اینکه افتخاری آهنگ پاپ خواند در حالی که قبل از آن و بعد از آن همهٔ ترانههای پرطرفدار این خواننده پاپ بود و هست. این نظرها همه از عدم تخصص و عدم دانش میآید. »
محمد حشمتی که آلبومهای «خونه خورشید» و «آمدهام» را اخیرا منتشر کرده است و «شب نمناک» یا همان «اذان میگویند» او هم بازنشر شده در مورد اینکه چرا کمتر از آهنگهایش شناخته شده است و علارغم تواناییها و فعالیتهایش کمتر شناخته میشود گفت: «همینطوری که میبینید و در این نشست ساکت بودم و یک گوشه نشستهام در سایر مراحل زندگی هم آدم بیحاشیهای هستم. بیشتر ترجیح میدهم وقتم را صرف کارهای هنری بکنم و از این موضوع هم پشیمان نیستم. در کنار استادم فریدون خشنود و پسر عزیزشان که آهنگسازی بسیاری از قطعاتم را بر عهده داشته آینده هنریام را هم به همین منوال طی خواهم کرد. »
گفتنی است در این نشست از سه آلبوم با صدای محمد حشمتی و آلبوم بدون کلام «گلهام گل آفتابگردون» به آهنگسازی فریدون خشنود هم رونمایی شد.
فرشاد خشنود، پسر فریدون خشنود و از آهنگسازان جوان کشور که در آلبومهای اخیر علیرضا افتخاری و محمد حشمتی هم حضور داشته، میثم یوسفی مشاور کاوه یغمایی و فریدون خشنود و از روزنامهنگاران و ترانهسرایان موسیقی ما و جمال ساداتیان، تهیهکننده سینما که فیلمهای «انتهای خیابان هشتم» و «برف روی کاجها» آخرین ساختههایش بودند از دیگر حاضران این نشست مطبوعاتی بودند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 خرداد 1391 - 00:00
دیدگاهها
دمت گرم عشق وطن در خونته
امیدواریم با حضور اقای یغمایی و همکاران خود بتواند برای موسیقی ایران را متحول کنند و خواننده های ایران از کار این هنرمند موسیقی حمایت و پشتیبانی کنند
کاوه افتخار ایران است
کاوه جان خوش اومدی . با بازگست کاوه یغمایی بدون شک موسیقی ایران متحول میشه
کاوه یغمایی یکی از بهترین هنرمندان سبک مدرن موسیقی پاپ و راک ایرانی هستش که با بازگشتش به ایران در کنار سیروان خسروی و بسیاری از تنظیم کننده های مدرن دیگه میخوان کولاک کنن .. کارش درسته
merC Kaveh :-X
merccc kave ke bargashti kave be dade musighi beres ma ham komaket mikonim
ب نظره من موسیقی ما عالی با وجودی کسانی مانند محسن یگانه رضا صادقی مازیار فلاحی بنیامین و روزبه بمانی مهدی یراحی وعلیرضا افکاری
Kaveeeeeeeeeeeeeeeeeh
asheghetaaaaaaaam
نمی دونم بگم از بازگشت کاوه خوشحالم یا ناراحت؟!
فقط امیدوارم در این اوضاع و احوال موسیقی کشور که بیشتر شبیه یه سایه ای از موسیقی ست، امثال کاوه خان یغمایی خراب نشن و راه خودشون رو برن.
البته با شرایط خیلی دوست دارم شاهد همکاری کاوه یغمایی و سیروان خسروی و کاوه آفاق باشم.
در آخر امیدوارم روزی هم ببینم شادمهر برگرده تا دوران درخشان خودش رو تکرار کنه.
با آرزوی موفقیت برای کسانی که لیاقتش رو دارن...
جونم کاوه
عاشقتم...
از وقتی که خبر این نشست رو شنیدم، هی فکر می کردم این هم یه دروغ موسیقیایی دیگه ست ولی حالا همین جوری مات و مبهوت عکس های کاوه ام!!! من که خیلی دلم براش تنگ شده بود. امیدوارم هر چه زودتر فعالیتش رو شروع بکنه و ما بتونیم از کارهای فوق العاده ش استفاده کنیم. مرسه که مثل خیلی ها ایران رو فراموش نکردی ...
سلام.
ای کاش کاوه جان از آلبوم آخر پدر هم خبری می داد.
موسیقی ما شما خبری از وضعیت آخرین آلبوم کوروش یغمایی ندارید؟
ممنوم.
یادش بخیر
کنسرت رسمی کاوه یغمایی در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی در سال 1382،
اونوقت اعضای گروه عبارت بودند از کاوه و کامیل یغمایی، هومن غفاری، نیلوفر فرزندشاد(همسر کاوه)، فرشاد رمضانی
حیف که تبلیغات کمی داشت و خیلی ها مطلع نشدند تا از تماشای هنر کاوه برخوردار شوند.
راستی به اطلاع علاقمندان کاوه برسونم که فیلم کنسرت و همچنین آلبوم مترسک کاوه یغمایی توسط شرکت آوای باربد منتشر و پخش شده
برای کاوه عزیز و خانواده اش آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون میکنم.
این دو سالهاست که باهم دوست هستند و هر دو در استودیوی شخصی کاوه به تمرین می پرداختند.
کاوه بینظیره. اتفاقای خوبی داره میوفته توو موسیقی ایران
دلیلی نداره برای ما 10 تا اسم خوب (که تعدادیشون متوسط هستن) کافی باشه
یکی از بهترین خبرهای منتشر شده در سال جدید بازگشت کاوه یغمایی به ایران بود.
امیدوارم کاوه عزیز بتونه به هدفش در موسیقی ایران برسه.
فقطخدا رو شکر میکنم که کاوه رو باز توایران میبینم
دورادور می بوسمت
کــــــــــــاوه جـــون خـــــــــوش اومــــــدی.
کاوه عزیز بی نهایت از آمدنت خوشحال شدم و امیدوارم بتوانیم روزی شاهد کنسرت باشکوهت باشیم... و صد البته آلبومهای بیشتر
و الان که برگشتی مطمئنا سطح کیفی تولیدات موسیقی کشور متحول خواهد شد.
ای جونم کاوه! خیلی خوشحالم که برگشتی به امید اجرای زنده کاوه عزیز و مجوز گرفتن گروه د ویز و کاوه آفاق عزیز.
کاوه یغمایی هنرمند با استعدادی هست اما هنوز خودش اول راهه و هنوز زوده که بگه میخوام موسیقی ایران رو تغییر بدم. اساتید بسیاری جلوتر و باتجربه تر از اون هستن. اما نیتش خیره. خداکمکش کنه
نــه انتفاقا کاوه خودش هم خیلی حرفه ای میـخونه.
کاوه ، واقعا فکر میکنی تو یه نفر میتونی کل موسیقی ایرانو متحول کنی ؟!!! اگه واقعا میتونستی که اونور موفق میشدی دوست عزیزم
یک دست صدا نداره کاوه جان
موزیک ما سالهاست که رفته تو جاده خاکی !
فقط منتظر باشید تا آلبوم جدید کاوه بیاد بعد هر نظری دارید راجع بهش بدید.
یه شاهکار بی نظیر از نظر استاندارد موسیقی هستش آلبوم جدید کاوه یغمائی.
افزودن یک دیدگاه جدید