گزارشی از آخرین اجرای گروه سیاوش به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی پورناظریها
همایون شجریان، پسری که نشان برده است از پدر
موسیقی ما- لی لا رضایی: نوشتن گزارش از کنسرتی که نام بزرگی همچون شجریان را با خود یدک میکشد کار چندان راحتی نیست بخصوص وقتی پای پورناظریها در میان باشد. اما کنسرت آیینهها با تمامی اینها بهانهای کامل میشود برای نوشتن. هر چند تو در سرتاسر زندگی نویسندگیات تمرین کرده باشی تا رد پایی از خودت در نوشتههایت بر جای نگذاری، نخواهی توانست وقتی صدای شجریانها در میان باشد، در مقابل چنین وسوسهای سر تعظیم فرود آوری.
این گزارش اصلا نمیتواند یک گزارش حرفهای باشد. برای همین از انتها شروع میشود. درست از جایی که کنسرت پایان مییابد.
پیش از «هفت دریا»، ساز و آواز بود که مهارتهای اجرای شجریان را به رخ میکشید تا تصویر جدیدتری از خود را نشان دهد.
«عشق» بیکلام فرصت مناسبی برای ادای دین به همه کسانی بود که برای تماشا آمده بودند. بداهههای کوبهایها فضای گفتگوی خوبی برای سازها فراهم میکرد.
تکنوازی با کمانچه توسط سهرابپور ناظری خیلی از مهارتها و چیره دستیهای این نوازنده جوان را به رخ میکشد که مهمترین آنها سرعت در نواختن این ساز بود که مانند تنبور درآن مهارت بالایی داشت.
آیینهها فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن ترکیب خوب اجزا و رسیدن به کل در اختیار سهراب و همایون گذاشت. در این قطعه سازها در کنار هم یک به یک به اجرا پا میگذاشتند که با خوانش متفاوت همایون موسیقی سنتی نوینی به گوش میرسید که مجال شنیدن آن در جای دیگری شاید فراهم نشود.
قطعه آوازی یکی دیگر از قطعاتی بود که اجرا شد که صدای همایون با سنتور همراه شد و توانست نظرات بسیاری از حضار را به خود جلب کند.
در شروع بخش دوم تار و سنتور به ارکستر اضافه شدند این قسمت با اضافه شدن سازهای تار و سنتور به ارکستر آغاز شد. البته این اضافه شدن با بیرون رفتن اعضای گروه از سن و بازگشت مجدد آنها اتفاق افتاد.
قبل از آن همایون شجریان اشعار خیام را خواند و نخستین قطعهاش با کلامی از این شاعر بود که بعداز تکنوازی تنبور فرصت خوبی برای ارائه سلیقه آهنگساز مهیا کرد.
اما پیش از همه تکنوازی تنبور بود که شنیدنی بود. تنبور نوازی سهراب پورناظری به عنوان اولین بخش آغازین این اجرا، مهارتهای پنجه شیرین او را به نمایش گذاشت تا جایی که قدرت نوازندگیاش جمعیت را به وجد آورد تا ادامه کنسرت را با انرژی مضاعفی به تماشا بنشینند.
نرم ضربههای انگشتان سهراب بر روی تنبور آغاز کننده کنسرت آیینهها در مرکز همایشهای برج میلاد بود که با تشویق حضار مواجه شد.
کنسرت آیینهها در مرکز همایشهای برج میلاد با حضور چشمگیر مردم در حالی برگزار شد که هر شب دوسئانس از این کنسرت را به روی صحنهای بردند که مقابلش پر از مردمی بود که دوستشان داشتند و برای پاسخ به علاقهای که داشتند سر از میلاد در آورده بودند.
این گزارش اصلا نمیتواند یک گزارش حرفهای باشد. برای همین از انتها شروع میشود. درست از جایی که کنسرت پایان مییابد.
- در انتها
- کمی قبل از انتها
پیش از «هفت دریا»، ساز و آواز بود که مهارتهای اجرای شجریان را به رخ میکشید تا تصویر جدیدتری از خود را نشان دهد.
«عشق» بیکلام فرصت مناسبی برای ادای دین به همه کسانی بود که برای تماشا آمده بودند. بداهههای کوبهایها فضای گفتگوی خوبی برای سازها فراهم میکرد.
تکنوازی با کمانچه توسط سهرابپور ناظری خیلی از مهارتها و چیره دستیهای این نوازنده جوان را به رخ میکشد که مهمترین آنها سرعت در نواختن این ساز بود که مانند تنبور درآن مهارت بالایی داشت.
آیینهها فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن ترکیب خوب اجزا و رسیدن به کل در اختیار سهراب و همایون گذاشت. در این قطعه سازها در کنار هم یک به یک به اجرا پا میگذاشتند که با خوانش متفاوت همایون موسیقی سنتی نوینی به گوش میرسید که مجال شنیدن آن در جای دیگری شاید فراهم نشود.
قطعه آوازی یکی دیگر از قطعاتی بود که اجرا شد که صدای همایون با سنتور همراه شد و توانست نظرات بسیاری از حضار را به خود جلب کند.
در شروع بخش دوم تار و سنتور به ارکستر اضافه شدند این قسمت با اضافه شدن سازهای تار و سنتور به ارکستر آغاز شد. البته این اضافه شدن با بیرون رفتن اعضای گروه از سن و بازگشت مجدد آنها اتفاق افتاد.
- پایان بخش اول
قبل از آن همایون شجریان اشعار خیام را خواند و نخستین قطعهاش با کلامی از این شاعر بود که بعداز تکنوازی تنبور فرصت خوبی برای ارائه سلیقه آهنگساز مهیا کرد.
اما پیش از همه تکنوازی تنبور بود که شنیدنی بود. تنبور نوازی سهراب پورناظری به عنوان اولین بخش آغازین این اجرا، مهارتهای پنجه شیرین او را به نمایش گذاشت تا جایی که قدرت نوازندگیاش جمعیت را به وجد آورد تا ادامه کنسرت را با انرژی مضاعفی به تماشا بنشینند.
نرم ضربههای انگشتان سهراب بر روی تنبور آغاز کننده کنسرت آیینهها در مرکز همایشهای برج میلاد بود که با تشویق حضار مواجه شد.
کنسرت آیینهها در مرکز همایشهای برج میلاد با حضور چشمگیر مردم در حالی برگزار شد که هر شب دوسئانس از این کنسرت را به روی صحنهای بردند که مقابلش پر از مردمی بود که دوستشان داشتند و برای پاسخ به علاقهای که داشتند سر از میلاد در آورده بودند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1391 - 00:00
دیدگاهها
سعید جون دوست دارم یه دنیا عکسات عالیه .
یک گزارش حسی که به خیلی هم دقیق به کنسرت پرداخت بود
ببخشید توی اون عکس اون بچه کیه که همایون بقلش کردن؟دختر خودشونه؟
به م.
اون دختر یکی از تماشاچیاست که آخر برنامه به آقای شجریان گل داد، بعد رفت روی سن و بغلش کرد! :) حدود ۳-۴ سال داشت.
افزودن یک دیدگاه جدید