وقتی آقای همیشه منتقد و صریح موسیقی پاپ، از تقابل سینما و موسیقی در خلق یک نوستالژی سخن می گوید:
بهروز صفاریان: «محسن چاوشی» کاملا پر رنگ تر بوده تا خود فیلم «سنتوری»...
موسیقی ما - بهمن بابازاده: «بهروز صفاریان» از آخرین باری که در یک برنامه زنده، «رضا رشیدپور» را شست و پهن اش کرد مقابل جلوی آفتاب تا خشک شود، دیگر در رسانه ملی آفتابی نشد. راستش را بخواهید کسی جرآت نکرد دوباره به او آنتن دهد تا آقای همیشه منتقد و صریح این وادی، دیگر در جعبه جادویی حضور پیدا نکند.بهروز صفاریان از قدیمی های پاپ است و درباره همه دوره های شکل گیری و سقوط و فرود های پاپ بعد از انقلاب، اطلاعات گران قیمتی دارد. اما این بار قرار بود درباره یک ماجرای بی ربط به او صحبت کنیم. اصلا شاید موضوعیت این گپ باعث شد که قبول کند حرف بزند: «پرونده همه ترانه هایی که در قالب فیلم های سینمایی و تلویزیونی بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفتند.»حرف های «بهروز صفاریان» را می خوانید که در ماه های آینده احتمالا اخبار پر هیجانی درباره همکاری های او و «محسن چاوشی» به گوش خواهد رسید.
- * تصاویر موزیکالیته ای که از فیلم های ایرانی در همه دوره هایی که پیگیر سینما و تلویزیون بودید یادتان هست؟ چیزی بوده که در ذهنت برجسته تر باشد؟
- * تصاویری که در ذهنت مانده است و بعدا با دیدن آن تصاویر به یاد خواننده هایش افتاده ای. یعنی خواننده ها با آن تصاویر در ذهن تو ثبت شده اند.
- * واقعا هیچ ترانه ای و هیچ تصویر سینمایی و یا هیچ صدای سینمایی در همه این سالهایی که بودی، در ذهنت نمانده ؟
- * یعنی ترانه ای که در سینما خوانده شود...
- * برویم سراغ «سنتوری». این فیلم و این ترانه را اولین بار کجا شنیدید و اینکه چرا بعد از سنتوری دیگر کار سینمایی آنقدر قوی در بازار موسیقی ایران نبوده ؟
- * کدام را بیشتر دوست داشتی؟
- * «پر پرواز» یا «سنتوری»؟
- * اگر بخواهی سه دلیل را بگویی که قطعه «علی سنتوری» یا «سنگ صبور» آنقدر همه گیر شد ، گزینه هایت چیست؟ در آن بازاری که به شدت درگیر صداهای زیر زمینی بود و هیچ رقمه نمی شد موفقیت یا عدم موفقیت یک کار را تضمین و پیش بینی کرد.
- * وقتی که با چشم یک صحنه ای را می بینیم و روی آن صحنه یک صدایی را می شنویم، آن صدا خیلی جایگاه تعریف شده قوی تری در ذهن به خود اختصاص می دهد. بیست سال یا پنجاه سال بعد وقتی اسم «محسن چاوشی» و «علی سنتوری» می آید، کاملا یک سوال دو جانبه است. این اتفاق در مورد این فیلم واین خواننده هم می افتد؟
منبع:
ماهنامه فیلم
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 - 03:38
دیدگاهها
کاملا با حرفای استاد موافقم
انشا..حضور گرم وحرفه ای و تکنیکیشون توی آلبوم جدید چاوشی یک اتفاق بینظیر رو رقم میزنه
ممنون از بهروز صفاریان عزیز.منتظر شاهکارهات در آلبوم چاوشی هستیم و البته سورپرایزی که می دونیم چیه ولی موسیقی ما هنوز خبرشو نزده.
نميدونم موسيقي ما تركونده يا ماهنامه فيلم..
ولي در هر صورت ايول كه اين مصاحبه هاي زيبا رو پشت سر هم گذاشتيد..
یکی از آرزوهام اینه که یه روزی یه جایی آهنگ (به من چیزی بگو) رو با گیتارم جلوتون بخونم و اشکالاتمو بهم بگین
محسن چاوشی :X :X :X :X
«محسن چاوشی» قدم های خودش را دارد بلند و بلندتر بر می دارد.
خوشم اومد ازت بهروز جان!
اگه موسیقی رو یه ترازو فرض کنی چاوشی ی طرف باشه بقیه یطرف, باز هم چاوشی سنگینی میکنه...
به جرات میشه کفت از معدود تنظیم کننده هایی هست که هیچوقت دستخوش تکرار نشده و همیشه در زمان درست آثارشو خلق میکنه و چه بسا همکاری آقای چاوشی و جناب صفاریان هر چند دیر اما حتما تحولی شگرف در موسیقی ایران ایجاد خواهد کرد. آرزوی موفقیت برای این دو بزرگوار...
مرسییییییییییییییییییییی عزیزم عالی بود همیشه بهترین حرفهارو میزنه این آدم....مرسی که این مصاحبرو انقدر متفاوت گرفتید
عالی بود ....
من در این قبیل مواقع مثال هایی مثل «مرسدس» از مرحوم«بابک بیات» یا «دستهای آلوده» (که مرحوم «عسل بدیعی» هم در آن بازی کرده بود) و «سنتوری» و «پر پرواز» به ذهنم می آید. این چند نقطه است که موسیقی توانسته کمک کند و اتفاقا جالب اینجاست کسانی که حتی از موسیقی وارد بازیگری شده اند نسبتا موفق تر بودند تا کسانی که سینما وارد موسیقی و خوانندگی شدند. این نشان می دهد که دوز هنری شان کمی بالاتر بوده.
عالی تر و بشدت موافقم با : "من فیلم «پر پرواز» را که اصلا دوست نداشتم و در «سنتوری» از فیلمش بدم نیامد ولی چیز خاصی کلا از آن دستگیرم نشد. مثل خیلی از فیلمهای سینمایی ایران ... "
چون خودمم اهل فیلم ایرانی نیستم و سنتوریم فقط بخاطر موسیقیش خیلی مختصر دیدم...
اینم من اضافه میکنم که موسیقی فیلم م مثل مادر شاخصه اصلی اون فیلم بود و ماندگار شد بدون اون موسیقی من نمره 3 از 10 هم بهش نمیدم
حالا که این مطلب رو گذاشتین،منم برداشتمو ازین فیلم میگم: یه صحنه ای بود که تو ایوون یا پشت بومه که رادان و گلشیفته فراهانی دارن یکی از شعرهارو با هم تکمیل میکنن(چه خوبه همیشه ما با هم باشیم...)واقعا به نظر من خیلی دید تحقیر آمیزی بود به مثلا بحث ترانه تو موسیقی پاپ .واقعا یعنی چی یعنی ترانه نوشتن اینقدر بچه گانه است که نشون دادن.منم با بهروز صفاریان موافقم که تو فیلمای مثلا موسیقی محور ما ،موسیقی وجه قالبیه تا خود فیلم.چون موزیسین حالا با توجه به موضوع فیلم سعی کرده بهترین کارشو ارائه بده.اما به نظر من خیلی از فیلم سازها اونقدر نگاه دقیق و درک درستی از موسیقی با کلام ندارن مخصوصا پاپ ندارن و بیشتر میخوان استفاده ابزاری از خواننده بکنن.منظورم اینه که تو فیلمهای ما موزیسین ها نگاه درست تر یا اشراف بیشتری به فیلم و فیلم ساز دارن تا فیلم ساز نسبت به موزیسین
افزودن یک دیدگاه جدید