جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
درباره حاشیه‌های انتخاب ژانر آلبوم در دومین جشن سالانه موسیقی ما؛
نه فرشته‌ام، نه شیطان موسیقی معاصر ایران است

[ تهمورس پورناظری - آهنگساز و نوازنده ]

به گمانم برای از بین‌رفتن بسیاری از شبهاتی که وجود دارد، باید در گام اول به تعریف مشترکی از موسیقی پاپ برسیم. اگر صحبت از موسیقیِ «پاپ» مفهومِ عامه پسند آن باشد، بنابراین خیلی از آثار برجستهٔ موسیقی کلاسیک و سنتی ما برای مردمان کوچه و بازار شناخته شده و مورد پسند است مانند الههٔ ناز، مرغ سحر،‌ای یار مبارک و … که از این دیدگاه، این کار می‌تواند موسیقی پاپ هم بشمار بیاید. اما اگر تعریف واقعی از پاپ موزیک بخواهیم بدهیم نه این اثر موسیقی پاپ نیست؛ چرا که اولا هر آهنگ فرم و شخصیت مستقلی از نظر نغمگی، سازبندی و تنظیم دارد که هیچ کدام موسیقی پاپ نیست. اما اگر اصراری وجود دارد که سبکِ این اثر مشخص شود، به نظرم می‌توان نامِ موسیقی معاصر ایران را روی این کار گذاشت؛ چرا که در آن از فرم‌ها و حتی گام‌هایی استفاده شده که در موسیقی ردیف شنیده نمی‌شود؛ ضمن اینکه در این اثر از ترکیب سازی متفاوتی از موسیقی دستگاهی استفاده شده است؛ حتی آهنگ «دل به دل» که در مایهٔ شور است و سازهای ایرانی عهده دار اصلی اجرای آن هستند، نشانی از ردیف نمی‌بینیم، اما موسیقی کاملا ایرانی است. من از احوالات موسیقی تنبور، موسیقی کردی، موسیقی کلاسیک و حتی موسیقی فلامینکو هم الهام گرفتم؛ چنانکه مقدمهٔ «همه هیچم» بر اساس کاری از پاکو دلو سیا نوازنده برجسته گیتار فلامینکو تدوین شده که تکنواز تار را همنوازی ۳، سه تار و گیتار باس همراهی می‌کنند. اما باز هم باید بگویم که این کار ۸ قسمت دارد که یک گونه خاص از موسیقی را پیروی نمی‌کند که بخواهیم بگوییم «نه فرشته‌ام نه شیطان» دقیقا چه نوع از موسیقی است؛ البته از اسم کار هم باید این پیام گرفته شود. اما حالا که می‌بینم خیلی از دوستداران موسیقی دستگاهی این کار را در رسته موسیقی پاپ می‌بینند؛ باید دو نکته را یادآوری کنم. اول اینکه موسیقی پاپ یکی از زیبا‌ترین انواع موسیقی در جهان است و همچون تمامی موسیقی‌ها دارای ارزش و اجرای خوب آن تبحر بالایی می‌خواهد. شما خوانندگان سر‌شناس موسیقی پاپ جهان را نگاه کنید، همگی در مقام استادی آواز خوانی می‌کنند. پس موسیقی پاپ چیزی کم از موسیقی‌های دیگر ندارد.

از آن طرف، باید به این سوال پاسخ داده شود که مخاطب نخبه کیست؟ الف / آیا کسی است که تنها موسیقی‌های معناگرا را پی می‌گیرد. خیلی از مردمی که نخبه هم نیستند و زندگی عادی دارند موسیقی معناگرا را دوست دارند نمونه‌اش زنده ماندن آثاری از ده ی۶۰ و کارهای که امروزه در آن احوالات اجرا می‌شوند. ب/ کسی است که از جایگاه ویژه فکری برخوردار است؟

این گروه تعدادشان در جامعهٔ مصیبت زدهٔ فرهنگ ایران خیلی کم است که شاید حتی به طور جدی پیگیر موسیقی هم نباشند و سومین گروه، قشر روشنفکر است که کلا هنری را دوست دارد که نه ایشان و نه تقریبا خود هنرمندان هم آن را درک نمی‌کنند و همیشه زیر نویس می‌خواهد. یعنی موسیقی و هنر سخت هضم را می‌پسندد.

 اینکه هنرمندی سبکش را تنها برای فروش و جذب مخاطب بیشتر، تغییر دهد و به اصطلاح این کاره نباشد خیلی زود از دور خارج می‌شود. و مانا نخواهد بود. ما همه گی آغاسی را می‌شناسیم، او موسیقی‌ای که به ان تعلق داشت را اجرا می‌کرد که هم موفق بود و هم با ارزش. حال کسی بخواهد جا پای او به غلط بگذارد خوب آشکارا اشتباه کرده. یا برعکس کسی که در موسیقی پاپ یا راک موفق است بیاید موسیقی کلاسیک اجرا کند. هر کس اگر استعداد اصلی‌اش را زندگی کند حتما پر مخاطب خواهد بود که نمونه‌های خوبی در موسیقی حتی سنتی ایران داریم.

* این مطلب حاصل گفتگوی خبرنگار هفته نامه «صدا» با «تهمورس پورناظری» است که به صورت یادداشت تنظیم شده است.
منبع: 
هفته‌نامه صدا
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1393 - 08:53

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 17 مهر 1393 - 09:26

حضور و ارائه آثار جوانانی چون پورناظریها برای آینده ی موسیقی ایرانی مفید خواهد بود، اگر آثارشان درخور باشد که می ماند، اگر نه فراموش می شود. امید است اساتید گرامی و پیشکسوت با بلندنظری به آثار جوانان نگاه کنند.

پنجشنبه 17 مهر 1393 - 17:49

دست بردار تهمورس!!!
خودت در موسیقی منحرف شدی متاسفانه داری همایون را هم به بیراهه خود می کشانی. اگر این اثر شما پر فروش شده شک نکن که توانسته مخاطبان عام پسند و حتی بخشی از مخاطبان موسیقی پاپ را جذب کند. مطمئن باش طرفداران واقعی موسیقی سنتی این کار را نپسندیده اند. کاری که بزرگی مثل استاد علیزاده را هم به انتقاد واداشت.
البته نا گفته نماند. در این بیراهه ای که تو در آن حرکت میکنی برادرت سهراب به شدت درحال سبقت گرفتن از توست و فکر کنم خیلی زودتر به انتهای راه که همانا دره ای عمیق میباشد خواهد رسید.
فقط کافیست به آن شاهکارش تصنیف "یار یار یار یار من غم غم غم خوار من" دقت کنید تا متوجه عرایض بنده بشوید.
راستی جریان همکاری سهراب با بهنام صفوی هم که گندش درامد و معلوم شد سهراب در آلبوم نوازندگی کرده و به دروغ آن را تکذیب کرده بود.

جمعه 18 مهر 1393 - 14:16
مصطفی طوقانیان

متن طنزی خوبی نوشته اید، بسی خنده رفت !!!!

65.49.68.157
شنبه 19 مهر 1393 - 12:20
علي

جناب همايون، از نحوه انتقاد كردنت و لحن بيانت بسيار مشخص كه داري با بغض و حسادت حرف ميزني، من نميدونم شما كي هستي ولي هر وقت تونستي يه آهنگ بسازي كه ٢ نفر گوش كنن به خودت اجازه انتقاد كردن بده، شما با اين نوع بيان بهتره تو سايت هاي فوتبالي عضوشي و از مربي تيمت انتقاد كني، به افرادي مثل برادران پورناظري و .... كه فضاي موسيقي سنتي ما رو به سمت جوانها حركت ميدن و با نوع آوري خود اشعار مولانا و حافظ و سيمين بهبهاني و به جاي اشعار بي معني و نامفهوم در كلام جوانها قرار ميدهند بايد در بالاي سر قرار داد، در ضمن اگه اين آلبوم و آهنگ چرا رفتي مورد استقبال عام و اهالي پاپ نيز قرار گرفته باعث افتخار و وظيفه پيام رساني يك آهنگساز به بهترين شكل انجام شده هرچند شايد به نظر شما مردم عام و اهالي پاپ و بهنام صفوي و ... مردم ايران نيستند، جناب همايون خان دوست عزيز، شما به جاي دنبال اينكه دنبال اين هستي كه كي راست ميگه كي دروغ و به خودت به راحتي اجازه ميدي به يك نفر بگي دروغ گو برو چند تا كتاب اصول انتقاد كردن بخون كه ٤ تا جمله ميگي مورد تمسخر قرار نگيري، اگه ميخواي انتقاد كني حرف خودت و بزن نقل قول از استاد عليزاده نكن، تمامي اساتيد و كارشناسان جشن موسيقي ما، اين آهنگ و اين آلبوم رو به عنوان بهترين هاي سال انتخاب كردند. دوست عزيزم به خدا ميسپارمت.

91.184.88.112
پنجشنبه 17 مهر 1393 - 18:06

به نظر من انتقادات اصلا فنی نیست و کاملا از روی بغض و البته شاید هم سلیقه ای باشه
و البته همه بر می گردد به محبوبیت و مقبولیت آثار شما میان مخاطبان امروز

جمعه 18 مهر 1393 - 19:06

جناب مصطفی طوقیان. اینکه استاد علیزاده از کار انتقاد کرده اند طنز نیست. اینکه سهراب پورناظری درمورد بهنام صفوی کار ناپسند و دروغ بزرگی گفته است طنز نیست بلکه همگی حقیقت اند. طنز تفکر شماست که احتمالا از آن دسته افرادید که این عادت ناپسند را دارید که به ترک دیوار هم بخندید!!!

شنبه 19 مهر 1393 - 22:31
مصطفی طوقانیان

دوست عزیز خواهشا نگاهی به لحن خودتان بیندازید. وقتی که اصول نقد کردن رو بلد نیستید و از شیوه درستی برای نظردادن استفاده نمی کنید, پس نظرتون جز طنز چیز دیگری نیست و تنها میشود دردمندانه خندید!
آلبوم نه فرشته ام..... در سایت معتبر موسیقی ما، در بخش مردمی بهترین آلبوم سنتی شناخته شده و قطعه ماندگار چرا رفتی در بخش مردمی و کارشناسی( بیش از صد کارشناس) به عنوان بهترین قطعه شناخته شده است.
طوری از پاپ صحبت می کنید که گویا با یک بیماری خطرناک روبرو هستیم!!!
همایون و پورناظری ها مسیر درستی را در موسیقی امروز ایران انتخاب کرده اند و امیدوارم بیش از این موفق بشن.
متانت و ادب را در نظر دادن فراموش نکنیم. صحبتهای پورناظری عزیز بهترین جواب است. موفق باشید.

37.254.39.35
شنبه 19 مهر 1393 - 09:26

موسیقی معاصر ایران؟!؟!؟!؟!؟!؟! جالبه و البته درست! ایران این روزها که هیچ اصالتی براش نمونده.ایران این روزا که به طور عجیبی سعی داره شبیه غرب باشه! ایران این روزا که همه چیزش شده جوگیری! ایران این روزا که نه از فرهنگ غنی و اصیلش خبر داره نه از سرگذشت و تاریخش! ایران این روزا که پوک شده و خالی از هویت! درسته جناب پورناظری! موسیقی بی در و پیکر بی اصالت من درآوردی بی هویت شما دقیقا موسیقی معاصر ایرانه! موسیقی ایران این روزا!!!!!!!!!!

شنبه 19 مهر 1393 - 10:17

جناب همايون، از نحوه انتقاد كردنت و لحن بيانت بسيار مشخص كه داري با بغض و حسادت حرف ميزني، من نميدونم شما كي هستي ولي هر وقت تونستي يه آهنگ بسازي كه ٢ نفر گوش كنن به خودت اجازه انتقاد كردن بده، شما با اين نوع بيان بهتره تو سايت هاي فوتبالي عضوشي و از مربي تيمت انتقاد كني، به افرادي مثل برادران پورناظري و .... كه فضاي موسيقي سنتي ما رو به سمت جوانها حركت ميدن و با نوع آوري خود اشعار مولانا و حافظ و سيمين بهبهاني و به جاي اشعار بي معني و نامفهوم در كلام جوانها قرار ميدهند بايد در بالاي سر قرار داد، در ضمن اگه اين آلبوم و آهنگ چرا رفتي مورد استقبال عام و اهالي پاپ نيز قرار گرفته باعث افتخار و وظيفه پيام رساني يك آهنگساز به بهترين شكل انجام شده هرچند شايد به نظر شما مردم عام و اهالي پاپ و بهنام صفوي و ... مردم ايران نيستند، جناب همايون خان دوست عزيز، شما به جاي دنبال اينكه دنبال اين هستي كه كي راست ميگه كي دروغ و به خودت به راحتي اجازه ميدي به يك نفر بگي دروغ گو برو چند تا كتاب اصول انتقاد كردن بخون كه ٤ تا جمله ميگي مورد تمسخر قرار نگيري، اگه ميخواي انتقاد كني حرف خودت و بزن نقل قول از استاد عليزاده نكن، تمامي اساتيد و كارشناسان جشن موسيقي ما، اين آهنگ و اين آلبوم رو به عنوان بهترين هاي سال انتخاب كردند. دوست عزيزم به خدا ميسپارمت.

شنبه 19 مهر 1393 - 17:32
همایون

دوست عزیز علی. من اگر تند انتقاد میکنم دلیلش اینه که این انتقاد درمورد کسانیه که خودشان همیشه سبک اتنقادشان همین بوده. همیشه با گوشه و کنایه حرف زدند و همیشه حرمت ها را شکسته اند. در همین مصاحبه های اخیرشان بود که منتقدین موسیقی خود را بیسواد خطاب کردند و هیچ وقت فراموش نمیکنم مصاحبه ای که چند سال پیش از سهراب پورناظری خواندم که چگونه دست به تخریب استاد شهرام ناظری زده بود و سبک شهرام ناظری رو سبکی میدانست که آن ها در گروه شمس به او آموزش داده اند و نه سبکی زاییده ذهن خود استاد و در آن مصاحبه چه ها که نگفت... به هرحال من با برادران پورناظری پدرکشتگی ندارم و سال ها از طرفداران پدرشان بوده و هستم ولی همانطور که گفتم راه این برادران بخصوص سهراب بیراهست و البته من دلم فقط از این میسوزه که همایون رو توی این بیراهه میبینم وگرنه گفتارها و رفتار های سهراب پورناظری خیلی هم برای من اهمیت ندارد

188.245.109.211
یکشنبه 20 مهر 1393 - 20:21
علي

جناب همايون از اينكه لحن نقدتان بسيار محترمانه تر از قبل شد بسيار از شما سپاسگذارم و از اينكه از نقدي كه به نحوه گفتار نوشتارتان داشتم مورد قضاوت مرا قرار نداديد باز هم سپاسگذارم، ولي چه خوب كه در يك جامعه به تمام سلايق و ايده ها و نظريات همديگر احترام بگذاريم و اگر نقدي داريم نقد دلسوزانه باشه نه از تعصب. موفق باشيد.

151.241.252.87

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نه فرشته‌ام، نه شیطان موسیقی معاصر ایران است | موسیقی ما