اردوان کامکار، نوازنده پیشرو سنتور در گفتوگوی مفصلی بیان کرد؛
از پیشنهادم به همایون شجریان پشیمان شدم
بیتا یاری: در خبرها آمده بود که اردوان کامکار، نوازنده پیشگام سنتور تازهترین آلبومش را بدون حضور خوانندهای صاحبنام که قرار بود پیش از این حضور داشته باشد، منتشر خواهد کرد. آهنگساز فیلم سنتوری گفته بود: «بعد از انتشار آلبوم «ریز دانههای الماس» تصمیم داشتم اثر جدیدی را روانه بازار موسیقی کنم که به نظرم یکی از آلبومهای متفاوت من خواهد بود که اگر خوانندهای در آن حضور داشت، شاید این آلبوم یکی از بهترین آثار آن خواننده میشد.» او با بیان این نکته که برای ساخت آلبوم دیگر خود از خواننده استفاده نخواهد کرد، علت تصمیم خود را اینگونه توضیح داد: «طی این مدت خوانندگانی را برای خوانش این اثر انتخاب کرده بودم، اما به قدری این هنرمندان کارهای دست پایین انجام دادهاند که واقعا از انتخابم منصرف شدم و ترجیح دادم این آلبوم را بدون خواننده به بازار موسیقی ارائه دهم. چون من به مقوله خوانندگی بسیار با دقت نگاه میکنم و تلاش میکنم اگر اثری را ارائه میدهم این آلبوم از بهترین و هنریترین کیفیت لازم برخوردار باشد.» در پی این خبر و اظهارات شنیده شده پیرو آن، تصمیم گرفتیم تا در این گفتوگو جویای دلایل او شویم. دلایل ظریفی که بیارتباط به دنیای تجارت نیست و جان کمرمق موسیقی اصیل ایرانی را نیز همین مساله تهدید میکند. تهدیدی که چهره عریان آن برای اولینبار به این صراحت مطرح میشود.
به همین علت میگویم بیشتر در اینجا مساله خودم مطرح است نه همایون و خوانندگان دیگر. البته خوانندگان دیگر که هنوز به آنها حرفی نزدهام میگویم این مسائل مادی مرا به گونهای منزجر کرد که تصمیم دیگری گرفتم. چراکه اگر بروم با خواننده دیگر آن را مطرح کنم و اثرم را برای خواننده جدید تغییر بدهم آن وقت همانند دیگران میشوم و بهتر است آن را انجام ندهم.
- در خبرها آمده بود که شما میخواهید آلبومتان را بدون خواننده منتشر کنید. علت این تصمیم چیست؟
- در همان خبر آمده بود که گویا قرار بوده به خوانندهای آن را بدهید تا بخواند و از قضا از عملکرد خواننده راضی نبودید و درنتیجه اعلام کردید بدون خواننده آن را منتشر میکنید؟
- چرا میخواهید بدون خواننده آلبومتان را منتشر کنید؟
- یعنی به او دستمزد ندادید؟
- این رفتار یا مرام درباره خودتان هم صدق میکند؟
- اما اغلب عکس این مساله را عنوان میکنند؟
- درباره همین آلبومی که از انتشار آن با خواننده منصرف شدهاید، شواهد امر گویای این مساله بود که همایون شجریان ر ا برای خوانندگی در نظر داشتید. درست است؟
- چرا؟
- یعنی از اجرای آواز او خوشتان نیامد یا مسائل حاشیهای دیگری همچون همکاری او با دیگر نوازندگان که در سطح مورد پسند شما قرار ندارند، خوشایند شما نبود؟
- یعنی همایون از پس خوانندگی اثر برنیامد؟
- پس مسائل دیگری مورد نارضایتی شما بوده است که اثرتان را ندادید او بخواند؟
- یعنی چه شخصیتی را حفظ نکرد؟
- شما این همه تلاش کردهاید و قطعهای را در جای صدای خواننده ساختهاید و حتی با خواننده نیز تمرین کردهاید، اما سرانجام همه را به کنار نهادهاید و میخواهید بدون کلام آن را منتشر کنید.
- شما میتوانید چارهای پیدا کنید تا اثر خوبی منتشر کنید. چراکه سرانجام آن اثر شماست که در تاریخ موسیقی میماند.
- مگر کارهای ماندگار آقایان مشکاتیان و لطفی با آقای شجریان از خاطرهها میرود؟ شما هم میتوانید نتیجه کار خود را از همایون بگیرید حتی اگر امروزه او پاپ هم بخواند.
- اگر مشکل شما همکاری او با دیگر نوازندگان در سطوح متفاوت نیست و حتی به سمت پاپرفتن سلیقه همایون هم مساله شما نیست، پس علت اینکه خواندن اثر خود را علیرغم تمرین به او نمیدهید، چیست؟
- یعنی شما دوست ندارید نفع مالی ببرید؟
- یعنی اگر کسی قصدش از تولید اثر هنری منافع مالی باشد اشتباه است؟
- یعنی مسائل مالی و تجاری آلبوم و فروش آن برای همایون مهم بوده است و شما این دیدگاه را نپسندیدهاید؟
- یعنی شما دوست نداشتید آلبومتان فروش برود؟
- این حرف منطقی و ارزشمند است اما اکنون دنیای خوانندهسالاری است. درست است که آقای اردوان کامکار استاد بزرگی است اما وقتی آلبومش را با همایون منتشر کند خود به خود آلبوم به نام خواننده مطرح میشود.
- با این همه آیا امکان دارد آلبومتان را با همایون منتشر کنید؟
- به خواننده دیگر چطور؟
- همایون چه نظری داشت؟ آیا علاقهمند بود که اثر منتشر شود؟
- پس اعتراض شما به خوانندهها که اعلام کرده بودید خوانندگان کارهای دستپایین انجام دادهاند؛ به مسالهای دیگری بود؟
- به هر حال همایون بارها اعلام کرده که دوست دارد ژانرهای مختلف را تجربه کند.
به همین علت میگویم بیشتر در اینجا مساله خودم مطرح است نه همایون و خوانندگان دیگر. البته خوانندگان دیگر که هنوز به آنها حرفی نزدهام میگویم این مسائل مادی مرا به گونهای منزجر کرد که تصمیم دیگری گرفتم. چراکه اگر بروم با خواننده دیگر آن را مطرح کنم و اثرم را برای خواننده جدید تغییر بدهم آن وقت همانند دیگران میشوم و بهتر است آن را انجام ندهم.
- به هر حال این تفکر شماست.
- با این صحبتها آیا برای فیلم سنتوری از آقای مهرجویی دستمزدی دریافت کردید؟
- از ابتدا آثارتان را برای صدای محسن چاووشی ساخته و تنظیم کرده بودید؟
- بعد از فیلم هم با شما صحبتی نکردند؟
منبع:
روزنامه فرهیختگان
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 دی 1393 - 15:32
دیدگاهها
جالب است اين تيتر زني و اصولا علاقه وافري كه سايت موسيقي ما به همايون شجريان - البته از اين نوع نظرات - دارد!
اتفاقا نه بي احترامي و نه توهيني به همايون است. آقاي كامكار چند بار گفته اند كه همايون خواننده خوبي است و بر شان بالاي آوازي اش تاكيد داشته اند ولي نبايد برخي آثار را منتشر مي كرد كه يك نظر است و مي تواند درست باشد يا غلط.
البته اشكال كار بيشتر بر سر تيتراژ آرايش غليظ است كه اين كار در بين اهالي سنتي ها مثل كفر ورزيدن و از دين خارج شدن بود و طبيعي است كه واكنشهاي از اين هم سخت تر در شكلهاي مختلف به همايون وارد شود و باز هم ادامه داشته باشد.
در ضمن، يك جايي در سوال مصاحبه به پاپ خواني همايون شجريان اشاره شده بود!
شايد خواننده هاي پاپ ما آنقدر خوب ميخوانند-!!- كه به مثلا" چرا رفتي" ميگوييم پاپ! !
عجیب بودا
آقای کامکارِ عزیز،
فرمایشاتِ شما در خصوصِ اخلاق و آدابِ هنری کاملا صحیح است ولی زمانیکه در حیطۀ بازار یا بعبارتی "صنعت" قدم برمیدارید، آدابِ این موضع را هم باید نگه داشت !
وقتی یک اثرِ خوب برای بازار از جانبِ آهنگساز تولید میشود "هر چقدر مجرب" و به خواننده ای یا نوازنده ای پیشنهادِ همکاری میشود"هر چقدر کم تجربه"، همه جوره باید مباحثِ مادی هم در نظر گرفته شود حتی اگر معاش از راهِ دیگری به دست بیاید چرا که باید انرژی و زمانِ صرف شده هم به بهایِ معنوی برسد هم مادی و چه بسا که ارجِ همکاری و اثر هم بدین شکل به ارتقاءِ کیفی و محتوایی خود دست پیدا می کند و این هیچ ربطی به قیمت گذاری رویِ شأنِ هنرمند ندارد بلکه تنها در نظرداشتنِ دو بُعدِ حاکم بر ماهیتِ اثر یا تولیدی است که جنبۀ عمل بخود میگیرد اما اگر شرایطی بود که "بازار" معنایی نداشت و همه صرفا از سرِ محبت اثری تولید می کردند با شما موافق بودم ولی موقعیتی که در حال حاضر حاکم است به نفعِ گردشِ چرخه و تولید آثارِ بهتر با فراخِ بالِ بیشتر است چرا که نشانۀ " تقاضا" از جامعه برایِ "عرضه" از جانبِ هنرمند می باشد،آنهم هنرمندی که میخواهد با جامعۀ جهانی صحبت کند و با نقد و تمجید ارتباطش را به تقابل رساند که اثر هنرمند هم مسلما نشأت گرفته از فضا و شرایط خواهد بود.حال اگر عده ای از این رَویه به درستی استفاده نمی کنند و یا بعبارتی هنر برای هنر یا هنر برای صنعت را پیشی می گیرند بحث دیگری است که هرگز صورتِ قضیه را نباید تحت الشعاع قرار دهد.
استاد کامکار عزیز،
همانطور که مستحضرید هنر و صنعت هر کدام در جایگاهِ خود اگر در یک اثر نمود پیدا کنند بدونِ تعرض به یکدیگر، مطمئنا اثرِ فاخری از نظرِ رسالتی که هنر در ارتقاءِ تفکر و بینش دارد، تولید خواهد شد.
اُمیدوارم شما و خانوادۀ گرامیتان از قید و بندِ ایدئولوژیهایِ منحصر به فرد و ضوابطِ ذهنی رها شوید که حداقل این موضوع در موسیقی اِتان شنیده نشود !
با آرزویِ توفیق و کرامت..
یه کمی صحبت های آقای کامکار عجیب بود
الان برای من این سوال مطرح شده که پس هنرمندان موسیقی چه جوری باید پول دربیارن و زندگی کنند؟
چقدر خوبه آدم رک حرفش رو بزنه.
رک بودن خوبه ولی بعضی اعقاید ایشون رو من نمی پسندم با وجود احترام زیادی که برای ایشون و خانواده کامکار ها قائلم
اون از داداشش که میگه: یانی یک عوام فریب بی سواد است!
اون از اون یکی داداشش که حافظ ناظری رو بی دلیل محاکمه کرد و گفت: چون تو جوونی بشین سر جات.
این هم از این یکی که میگه: کم تجربه حق دستمزد گرفتن نداره که. فقط کسانی باید پول بگیرند که هنر ناب را درک کنند و درک هنر ناب هم فقط و فقط با تجربه به دست می آید؛ و لاغیر!
به طور کلی در این مدت گذشته نظرم در مورد این خانواده خیلی تغییر کرده.
کی گفته ایشون اهنگساز ترانه های سنتوری بوده . اهنگسازش محسن چاوشیه . تنظیم هم مال شهاب اکبریه. این اقا فقط تو اهنگها سنتور زده همین.
آیا یه خواننده باید همه ی کاراش سطح بالا باشن که شما باهاشون کار کنین ؟
کدوم خواننده ای کار چیپ نداره ؟ کدوم بازیگری ؟ یا هنرمندی ؟
این هنرمندی که شما دنبالش می گردین شاید اگه تو آسمونو خوب بگردین بشه پیدا کرد.
لذا همون بهتر که با کسی کار نکنین و خودتون فقط با خودتون کار کنین .
و یه سوال مهم : خود اردوان کامکار آیا کار چیپ نداشته ؟ آیا فکر قطع همکاری با خودش نمیفته ؟
آقای کامکار اگر کسی رو در سطح خودش قبول داره می تونه باهاش کار کنه چون همونقد که اون طرف کار چیپ داده بیرون ایشونم که همسطحشن زبونم لال کار چیپ بیرون دادن.
ایشون مغرور نیستن منتها در آسمونا سیر می کنن به نظر من. و اونجا هم اردوان بود و دگر هیچ نبود .
واقعا متاسف شدم .اگه فقط نقدهنربودموردی نداشت ایشون مستقیما بحث مادی راوسط کشیدند.ایشون توقع دارن هنرمندان ماهنوزمثل قدیم فقیرباشه وفقررونشانه ی هنرمیدونن.اصلاصحبتهای ایشون باشخصیت همایون شجریلن نسبتی نداره.وقتی ایشون حرمت هنرمندمحجوبی مثل همایون رونگه نمی کنن چه ججوری توقع دارن دیگران احترامشون رونگه دارن.این بحثهاباعث به حاشیه کشیدن هنرموسیقی اصیل میشه
واقعا خیلی عجیب بود ، ولی من در کل با نظرات آقای کامکار موافقم ، و هیچ حرف بد یا بی احترامی تو صحبتهاشون ندیدم!
يك هنرمند تو اين سطح نبايد اينجوري مغرور باشه و اينجوري رك حرف بزنه چون رفتارش زير ذربين طرفدارا و منتقدان هستش،دليلي نداشت اين همه اتفاق هاي خصوصي كه تو دنياي هنر كم نيست رسانه اي كند،
حضرات کامکار غرور رو با شیشه اش سر کشیدن!!
من فکر میکنم تا چند سال دیگه امپراطوری تشکیل میدن.
خدا هم اعتماد به نفس تورو نداره...
ظاهرا آرايش غليظ همايون كار وكاسبي خيليا رو ريخته بهم و نون يه عده آجر شده...
شاخ درآوردم صحبتهای ایشونو خوندم :|
اگه این اظهارات اعتماد بنفس کاذب و غرور نیست پس چیه ؟!
ببخشید شما رفتی به چاووشی گفتید که واسه سنتوری بخونه؟چاووشی هم بخاطر شما گفت باشه؟ 0-o
آرایش غلیظ خو یکی از بهترین کارهای همایونه چرا جو الکی میدید
اگه اعتماد بفس و غرور شما رو هاشم بیگ زاده داشت! الآن توپ طلای 2014 تو دستایِ مبارکش بود
سلام
اصلا خوب نيست اينقدر آدم خودشو دست بالا بگيره
يعني هر خواننده اي كه سر تمرين به موقع حاضر بشه بايد گفت كه خيلي خواننده الكيه كي ميخواهيم از اروپايي ها ياد بگيريم كه سر موقع كارامونو انجام بديم
يعني هركس كه كلاس بزاره يعني به زور بيارنش خواننده اي خوبيه واقعا متاسفم.....واقعا
همايون شجريان در آلبوم فرياد با پدر گرامي خود قطعه اي دارد (تو را سريست كه با ما فرو نمي آيد)من فكر نميكنم تو اين گام كسي بتونه مثل همايون اينطور اجرا داشته باشد واقعا فوق العاده است آدم حيرت ميكنه..............
من اخیرا با صحبت ها و اظهار نظر های برادران کامکار اصلا موافق نیستم.
اما این حرف های اردوان کامکار حتی اگه نیت خوبی پشت این حرفا نباشه واقعا درسته.
پورناظری ها فقط دارن از اسم همایون شجریان استفاده میکنن و واقعا دارن همایونو به بیراهه میکشونن.
اگه نه فرشته ام نه شیطانو باز یه جوری توجیه کنیم، آرایش غلیظ دیگه واقعا هیچ توجیهی براش وجود نداره و واقعا کار سطح پایینیه برای همایون شجریان.
خانواده کامکارها چندسالی دچار افت عجیبی شده اند حتی واکنشهای آنها به اتفاقات روز موسیقی هم عجیب و غریب شده
عزیزان چرا متوجه نمی شید دلیل این مصاحبه چی بوده..
آقای اردوان خان همایون رو صدا کرده بعد تمرین کردن منتها همایون درخواست دستمزد کرده مثلا گفته فلان قدر میگیرم تا بخونم بنابراین آقا اردوان هم پشیمون شدن
فکر میکنید ایشون چرا باید بیان و یک مصاحبه ترتیب بدن و بگن از پیشنهادم به همایون پشیمان شدم و چرا باید مثال سالار عقیلی رو بزنن که دستمزد نگرفت؟(فکر کنید..)
و الا اگر آهنگسازی قصد همکاری با یک خواننده ای رو داره و پیشنهاد میده و خواننده قبول نمی کنند دلیلی نداره با این دل پر بیان و این حرفها رو جهت تخریب بزنن ؟ که بگن همایون هم اونقدرا که مردم فکر می کنند خوب نیست به این خاطر که از من پول می خواست تا اثرم رو اجرا کنه
طبق قانون خودتون جایگاه خودتونو بسنجید و جایگاه همایون رو نمی خوام بگم شما پایین ترید ولی همایونی که در زمان کودکی از غولهای موسیقی ایران درس موسیقی گرفته و با پدر عزیزش و علیزاده و کلهر و .... ساز زده و اجرا کرده آیا از باید مثل شاگرد بیاد و سرشو بندازه پایین و بگه چشم و دستمزد هم نگیره ؟
من فکر میکنم یعنی یقیین دارم قصد شما تخریب بوده و اینکار همایون رو محبوب تر خواهد کرد
استاد کامکار گرامی اگر همایون درخواست دستمزد نمی کرد اونوقت با شخصیت می شد؟!!
متاسفانه حرفتون کاملا بی منطقه و در دنیای حرفه ایی این یک اصل جا افتاده است که یک هنرمند اون هم در سطح همایون شجریان برای ارائه هنرش دستمزد بگیره.
توقع ندارید که همایون برای امرار معاش بره مثلا تو آژانس کار کنه.!!!
همون طور که خودتون چند بار گفتین همایون خواننده کم نظیریه حیف که چنین اثری به این بهانه به نتیجه نرسید!
برادران پورناظری چندین سال هست که توی موسیقی فعال هستند و اگر اینو بگیم که دارند از همایون استفاده ابزاری می کنند که آلبوماشون به فروش بره بی انصافی محضه چن قبل از این با استاد سراج،علیرضا قزبانی و استاد نوربخش همکاری داشتند و کاراشون بفروش رفته پس این آقایون تازه وارد موسیقی نشدن که بخوان کاری رو که در شأنشون نیست انجام بدن مثلا تهمورث پورناظری قریب 18 ساله که آهنگسازی میکنه پس بیراهه چیه؟زشته اینطور حرف نزنین.
اگر نظری به کارهای اساتید کامکار داشته باشید کاملا درک میکنید که هیچ کارخاصی رو حداقل توی این 10 ساله انجام ندادن حتی کنسرت هایی رو که برگزار می کنند کاملا کلیشه ای و تکراری بالخص بخش کردی که اصلا تو همون 20 سال پیش و در حد همون آلبوم های آگری زیندو و کانی سپی ماندند و نه تنهعا پیشرفت ندارند گاها خودشون هم از فرط خستگی و تکراری بودن قطعات از شکل و قیافه و گاها از گام خارج شدنشون میشه تشخیص داد. اون شور و حرارت کامکارها کجا رفت؟ چرا همه ش انتقاد می کنند؟ چرا به واقع انتقاد نمی کنند و همه ش تخریب می کنند؟ میشه گفت به حدی رسیدند که بگیم هیچ ایرادی ندارند؟
من که فکر نکنم.
با تمام احترامی که برای یک سری از کارهای کامکارها قائلم ولی نمیدونم این یکی دو ساله چی شده هر چی توجه مردم به اینا کمت میشه اینا توجهشون به خودشون بالاتر میره. داداش دوره ای بودن موسیقی چیز عجیبی نیست!!!!
مرسی از استاد اردوان کامکار عزیز
در جواب آن دوستانی که قرمایشات آن حضرتش را بر پایه غرور مینهند باید گفت مگر نه اینکه اول به درجه استادی رسیده و بعد از آن نقد میکند؟
کسی هست که خداوندگار نوازندگی سنتور و ریتم و تنیک و ملودی نداندش اگر به آثارش به دیده قضاوت بی آلایش نگریسته باشد؟
دارندگی و برازندگی
صحبت های آقای کامکار تا این چند خط آخر بد نبود ولی من یه دفه شوکه شدم
محسن چاوشی شد خوب و سنگین همایون شجریان شد بد و سبک.عجبببببب.
افزودن یک دیدگاه جدید