جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
اردوان کامکار، نوازنده پیشرو سنتور در گفت‌وگوی مفصلی بیان کرد؛
از پیشنهادم به همایون شجریان پشیمان شدم
بیتا یاری: در خبر‌ها آمده بود که اردوان کامکار، نوازنده پیشگام سنتور تازه‌ترین آلبومش را بدون حضور خواننده‌ای صاحب‌نام که قرار بود پیش از این حضور داشته باشد، منتشر خواهد کرد. آهنگساز فیلم سنتوری گفته بود: «بعد از انتشار آلبوم «ریز دانه‌های الماس» تصمیم داشتم اثر جدیدی را روانه بازار موسیقی کنم که به نظرم یکی از آلبوم‌های متفاوت من خواهد بود که اگر خواننده‌ای در آن حضور داشت، شاید این آلبوم یکی از بهترین آثار آن خواننده می‌شد.» او با بیان این نکته که برای ساخت آلبوم دیگر خود از خواننده استفاده نخواهد کرد، علت تصمیم خود را این‌گونه توضیح داد: «طی این مدت خوانندگانی را برای خوانش این اثر انتخاب کرده بودم، اما به قدری این هنرمندان کارهای دست پایین انجام داده‌اند که واقعا از انتخابم منصرف شدم و ترجیح دادم این آلبوم را بدون خواننده به بازار موسیقی ارائه دهم. چون من به مقوله خوانندگی بسیار با دقت نگاه می‌کنم و تلاش می‌کنم اگر اثری را ارائه می‌دهم این آلبوم از بهترین و هنری‌ترین کیفیت لازم برخوردار باشد.» در پی این خبر و اظهارات شنیده شده پیرو آن، تصمیم گرفتیم تا در این گفت‌وگو جویای دلایل او شویم. دلایل ظریفی که بی‏ارتباط به دنیای تجارت نیست و جان کم‌رمق موسیقی اصیل ایرانی را نیز همین مساله تهدید می‌‏کند. تهدیدی که چهره عریان آن برای اولین‌بار به این صراحت مطرح می‌‏شود.
 
  • در خبر‌ها آمده بود که شما می‌خواهید آلبومتان را بدون خواننده منتشر کنید. علت این تصمیم چیست؟
فکر می‌کنم اشتباهی شده، چراکه هنوز آلبومی منتشر نکرده‌ام که قبلا خواننده داشته باشد.
 
  • در‌‌ همان خبر آمده بود که گویا قرار بوده به خواننده‏ای آن را بدهید تا بخواند و از قضا از عملکرد خواننده راضی نبودید و درنتیجه اعلام کردید بدون خواننده آن را منتشر می‌‏کنید؟
نه این‌گونه نبوده است. من آلبومم را هنوز منتشر نکرده‏ام، آن را بدون خواننده منتشر خواهم کرد، اما هنوزاین کاررانکرده‏ام.
 
  • چرا می‌‏خواهید بدون خواننده آلبوم‏تان را منتشر کنید؟
نمی‌‏شود واقعیت را گفت، چراکه اگر واقعیت را بگویم حمل بر خودستایی می‌شود. اما می‌‏گویم که به هر خواننده‏ای درباره همکاری پیشنهاد دادم فردای‌‌ همان روز برای همکاری حاضر شد. تحت هیچ شرایطی مشکل همکاری با خواننده یا انتخاب خواننده ندارم. به‌طور مثال سالار عقیلی خواننده‏ای است که از قدیم او را می‌‏شناسم. به او گفتم بیاید برای موزیک فیلمی که داشتم می‌‏ساختم بخواند. این فیلم در انگلستان اکران می‌‏شد. وقتی به سالار گفتم بیاید برای تیتراژ فیلم بخواند فردا صبح بر سر ضبط حاضر شد بدون اینکه سوالی بکند که این کار چه هست و برای چه می‌‏خواهید. من هم عادت ندارم صحبت مادی بکنم و هیچ صحبتی در این باره با او نکردم. او آمد، خواند و رفت و من هیچ صحبتی با او نکردم که باید به شما دستمزد بدهم یا نه و هیچ مشکلی هم پیش نیامد.
 
  • یعنی به او دستمزد ندادید؟
نه، برای چه باید به او دستمزد بدهم. اولا آن زمان خودش هم احساس می‌‏کرد و امروز هم فکر می‌‏کنم همین‌گونه باشد که وقتی من به او پیشنهاد کردم، اصلا نباید صحبتی بکند. قاعده موسیقیدان‌ها این‌گونه است.
 
  • این رفتار یا مرام درباره خودتان هم صدق می‌‏کند؟
بله، صددرصد. برای خود من هم همین‌گونه است، مثلا اگر استاد شجریان به من بگوید اردوان بیا کاری دارم یا بیا با من جواب آواز بده، هرگز نمی‌‏گویم که حالا چقدر باید بگیرم یا چقدر به من دستمزد می‌‏دهید. این مسائل در موسیقی سنتی یک قانون است که هنرمند کم‏تجربه‏‌تر باید به کسی که بیشتر از او تجربه دارد، به هنرمند باتجربه‏‌تر، بسیار احترام بگذارد. در همه کار‌ها این‌گونه است اما در موسیقی این یک باید است. به هر روی خود سالار عقیلی هم این‌گونه احساس می‌‏کرد و همین رفتار او از ابتدا مورد توجه و خوشایندم بود که چقدر خوب به این رفتار آشناست.
 
  • اما اغلب عکس این مساله را عنوان می‌‏کنند؟
نه، بعید می‌‏دانم. این قوانین را باید رعایت کنیم. او به کسی حرفی نمی‌‏زند و اگر با من هم حرفی نزد به علت این است که این رفتار را می‌‏داند و عمل می‌‏کند. هر کسی یک شخصیتی دارد و در یک جایگاهی قرار دارد و باید در حدواندازه جایگاهش رفتار کند. مثلا کسی را که نمی‌‏شناسم، اگر از من خواهش کند در آهنگی که ساخته است، ساز بنوازم، می‌‏سنجم که به چه علت و هدفی باید بروم و در کارش ساز بزنم؟ آیا به لحاظ وجهه اجتماعی اوست که برای من ارجی بیاورد؟ یا نه برعکس این ماجراست و اوست که دارد از من بهره‏برداری می‌‏کند و به اثرش اعتبار می‌‏بخشد؟ اینجاست که باید مادیات را در نظر گرفت. و من در این موارد به گونه‏ای قیمت‏گذاری می‌‏کنم که دیگر سراغ من نیاید.
 
  • درباره همین آلبومی که از انتشار آن با خواننده منصرف شده‏‌اید، شواهد امر گویای این مساله بود که همایون شجریان ر ا برای خوانندگی در نظر داشتید. درست است؟
بله، من به همایون شجریان پیشنهاد کردم و او هم بر سر تمرین حاضر شد و چندین‌بار با هم تمرین کردیم. اما من پشیمان شدم.
 
  • چرا؟
پشیمان شدم دیگر. برای اینکه خیلی از کارهای او خوشم نیامد.
 
  • یعنی از اجرای آواز او خوشتان نیامد یا مسائل حاشیه‏‌ای دیگری همچون همکاری او با دیگر نوازندگان که در سطح مورد پسند شما قرار ندارند، خوشایند شما نبود؟
بله چراکه نه، همه این‌ها درموسیقی ‏قانون است. من همکاری او با دیگران را منظورم نیست و اصلا آنان را نمی‌‏شناسم. شاید در جایی همدیگر را دیده باشیم، اما واقعا نمی‌‏شناسم و کاری به آن‌ها ندارم، بلکه به خود اثر تولید شده نگاه می‌کنم. به‌طور مثال اگر اثری ایراد داشته باشد هرگز نمی‌‏گویم خوب است، حتی اگر آن را هنرمندی چون آقای علیزاده نوشته باشد. به خاطر شهرت هنرمند که نباید ضعف‌ها را نادیده گرفت.
 
  • یعنی همایون از پس خوانندگی اثر برنیامد؟
چرا برنیاید؟
 
  • پس مسائل دیگری مورد نارضایتی شما بوده است که اثرتان را ندادید او بخواند؟
بله، ندادم بخواند برای اینکه آن شخصیتی را که باید حفظ می‌‏کرد حفظ نکرد.
 
  • یعنی چه شخصیتی را حفظ نکرد؟
من یکبار گفتم اما شما متوجه نشدید. همایون شجریان بسیار خواننده توانایی است که در این مساله حرفی نیست، اما نباید یکسری کار‌ها را انجام می‌‏داد. منظورم از این کار‌ها این نیست که چرا همایون رفته با کسی دیگر فلان اثر را تولید کرده است، بلکه فی‌نفسه کاری که انجام داده خارج از قاعده موسیقی ماست. البته من به ایشان حق می‌‏دهم که برود با آن‌ها کار تولید کند، چراکه آن نوازندگان چیزی از او مطالبه نمی‌کنند که هیچ، بلکه همه را به همایون تقدیم می‌‏کنند، چون آن‌ها در کنار همایون مطرح می‌‏شوند. اما من این‌گونه نیستم و نه پولی به او و نه به خودم می‌‏دادم. متاسفانه همایون کارهایی کرد که از نظر من، تاکید می‌‏کنم از نظر من درست نبود. شاید از نظر دیگران این مساله درست باشد اما از نظر من و از نظر اندیشه موسیقی من این کار‌ها در شأنی پایین و پست است.
 
  • شما این همه تلاش کرده‏‌ا‌ید و قطعه‏ای را در جای صدای خواننده ساخته‌‏اید و حتی با خواننده نیز تمرین کرده‌‏اید، اما سرانجام همه را به کنار نهاده‌‏اید و می‌‏خواهید بدون کلام آن را منتشر کنید.
بله، چون چاره‌‏ای دیگر ندارم.
 
  • شما می‌‏توانید چاره‏‌ای پیدا کنید تا اثر خوبی منتشر کنید. چراکه سرانجام آن اثر شماست که در تاریخ موسیقی می‌ماند.
نه چاره‏‌ای نیست و اثر هم شاید نماند.
 
  • مگر کارهای ماندگار آقایان مشکاتیان و لطفی با آقای شجریان از خاطره‌ها می‌رود؟ شما هم می‌‏توانید نتیجه کار خود را از همایون بگیرید حتی اگر امروزه او پاپ هم بخواند.
مساله پاپ‌خواندن و... نیست. حتی اگر همایون جز هم بخواند مساله من نیست زیرا هر کاری اگر درست صورت بگیرد و عمل شود به نظرم خوب است.
 
  • اگر مشکل شما همکاری او با دیگر نوازندگان در سطوح متفاوت نیست و حتی به سمت پاپ‌رفتن سلیقه همایون هم مساله شما نیست، پس علت اینکه خواندن اثر خود را علی‌رغم تمرین به او نمی‌‏دهید، چیست؟
من می‌‏دانم که این کار برای این آمده بیرون که درآمد مادی داشته باشد. نفس هنر این نیست.
 
  • یعنی شما دوست ندارید نفع مالی ببرید؟
نه من دنبال منافع مادی از هنر نیستم و از راه شرافتمندانه دیگری آن را کسب می‌‏کنم.
 
  • یعنی اگر کسی قصدش از تولید اثر هنری منافع مالی باشد اشتباه است؟
صددرصد، چراکه دیگر آن هنر نیست. اما هنر در دنیای تجارت وارد شده است. به خاطر همین چیزهاست که این‌گونه می‌‏شود و ما دوست نداریم خیلی چیز‌ها را بازگو کنیم.
 
  • یعنی مسائل مالی و تجاری آلبوم و فروش آن برای همایون مهم بوده است و شما این دیدگاه را نپسندیده‏‌اید؟
بله، من دوست نداشتم اما شاید ایشان دوست داشته باشد و قانون نیست که ایشان هم باید حتما مانند من فکر کند. شما در مورد من اگر صحبت می‌‏کنید می‌‏گویم من این دیدگاه را نمی‌‏پسندم.
 
  • یعنی شما دوست نداشتید آلبوم‌تان فروش برود؟
نه من نمی‌‏خواهم آلبومم به گونه‌‏ای بیرون بیایید و منتشر شود که به خاطر کس دیگری مطرح باشد. بلکه می‌‏خواهم آلبومم به خاطر تک‌تک افرادی که در آن کار انجام داده‏اند، مطرح شود.
 
  • این حرف منطقی و ارزشمند است اما اکنون دنیای خواننده‌سالاری است. درست است که آقای اردوان کامکار استاد بزرگی است اما وقتی آلبومش را با همایون منتشر کند خود به خود آلبوم به نام خواننده مطرح می‌شود.
بله و این‌گونه نباید باشد. دارم کارهایی می‌‏کنم که این جو عوض شود.
 
  • با این همه آیا امکان دارد آلبومتان را با همایون منتشر کنید؟
نه، آن آلبوم را دیگر نه. آلبوم را گذاشتم بماند و دیگر منتشرش نمی‌‏کنم چراکه آن را برای همایون ساخته بودم.
 
  • به خواننده دیگر چطور؟
یک‌سری قطعات که ریتم دارد یا تصنیف است را می‌توان به‌گونه‏‌ای تغییر داد که خواننده دیگری بخواند اما فضای کاری که ایجاد کرده بودم به علت اینکه در ذهنم همایون بود برایش مناسب بود، در نتیجه حالا که نمی‌‏شود با او منتشر کنم باید برخی از قسمت‌ها را بردارم و برای خواننده دیگری دوباره تنظیم کنم یا اینکه آن را منتشرش نکنم. از نظر من اشکالی ندارد که منتشر نشود.
 
  • همایون چه نظری داشت؟ آیا علاقه‌مند بود که اثر منتشر شود؟
نمی‌‏دانم چراکه من ایشان را بعد از تمرین ندیدم و متاسفانه چندباری هم که ممکن بود سعادت نداشتم.
 
  • پس اعتراض شما به خواننده‏‌ها که اعلام کرده بودید خوانندگان کارهای دست‌پایین انجام داده‏اند؛ به مساله‏‌ا‌ی دیگری بود؟
بله، صددرصد. چون به آن معنا به انجام دادن کاری سطح پایین یا همکاری با نوازندگان دیگر ژانر‌ها اهمیت نمی‌‏دهم بلکه اعتقاد دارم اگر کاری در هر ژانری درست انجام شود آن اثر درست برای هنرمند می‌‏ماند و هر چقدر هم کار ضعیف کند، اثر کارهای قوی را مخدوش نمی‌‏کند و کارهای قوی همیشه می‌‏ماند. به همین دلیل چون همایون خواننده بسیار توانایی است من به‌عنوان برادر بزرگ‌ترش می‌‏گویم که با این همه استعداد باید کارهای بزرگ‌تری کند ولی نمی‌‏دانم چرا نمی‌‏کند؟
 
  • به هر حال همایون بار‌ها اعلام کرده که دوست دارد ژانرهای مختلف را تجربه کند.
آخر با چه کسانی؟ با کسانی که می‌‏خواهند از کنار او مشهور شوند و برای شهرت از او استفاده ببرند. در یک اثر مشترک همیشه کسی به دیگری پیشنهاد همکاری می‌‏کند؛ یا برای شهرت و شأن اجتماعی یا به واسطه مسائل مادی. شاید به کسی اگر بگویند بیا این چهار میلیون دلار را بگیر و با من در آلبومم همکاری کن راضی شود اما مشکل من همین است که قیمتم بالا‌تر از این است و چهار میلیون دلار نیست و با قیمت مادی همکاری نمی‌‏کنم. ولی درست است که درآمدم اینقدر نیست اما من قیمتم را بالا گذاشتم اما برخی با بعضی شرایط راضی می‌‏شوند.

به همین علت می‌‏گویم بیشتر در اینجا مساله خودم مطرح است نه همایون و خوانندگان دیگر. البته خوانندگان دیگر که هنوز به آن‌ها حرفی نزده‏ام می‌‏گویم این مسائل مادی مرا به گونه‏ای منزجر کرد که تصمیم دیگری گرفتم. چراکه اگر بروم با خواننده دیگر آن را مطرح کنم و اثرم را برای خواننده جدید تغییر بدهم آن وقت همانند دیگران می‌‏شوم و بهتر است آن را انجام ندهم.
 
  • به هر حال این تفکر شماست.
این دلیلی بر این نیست که به خودم مغرورم یا در خودبزرگ‌بینی غرق هستم بلکه تفکر من این است. چراکه در سال آدم‌های بزرگ زیادی دنبال برقراری ارتباط و همکاری با من هستند و حتی دو سال است که می‌‏دانم آقای یانی دنبال پیدا کردن من است اما هرگز من عکس‌‏العملی نشان ندادم یا تلاشی نکردم که بخواهم با او ارتباط بگیرم چراکه هنوز خودم واقعا نمی‌‏دانم چه کاری با او می‌‏توانم انجام بدهم. حالا اگر شخص دیگری بود برای پیدا کردن یانی تلاش می‌‏کرد تا حداقل در گروه او قرار گیرد تا شاید برای او بهتر شود.
 
  • با این صحبت‌ها آیا برای فیلم سنتوری از آقای مهرجویی دستمزدی دریافت کردید؟
خیر، حتی یک ریال.
 
  • از ابتدا آثارتان را برای صدای محسن چاووشی ساخته و تنظیم کرده بودید؟
بله. من به خاطر ایشان همه کاری کردم. گفتم که در برابر بزرگان هیچ حرفی نمی‌‏زنم. نمونه‏‌اش همین است. اما اکنون آقای مهرجویی است که دنبال تماس با من است چراکه خواسته مرا برآورده نکرد. حتی من برای فیلم به محسن چاووشی گفتم بخواند و او حرفم را قبول کرد تا بخواند. این کار‌ها را آقای مهرجویی برای فیلم نمی‌‏توانست این‌گونه منسجم ترتیب دهد که من انجام دادم اما نمی‌‏دانستم مادیات بسیار کثیف است.
 
  • بعد از فیلم هم با شما صحبتی نکردند؟
آقای مهرجویی با من صحبتی نکرد. فقط آقای شریفی‎نیا یک‌بار صحبت کرد که من دیگر با او هم حرف نزدم. چراکه به من گفت حالا این چهار مضرابتان چند؟ با کسی که این‌گونه با من برخورد کند دیگر حرفی ندارم.
منبع: 
روزنامه فرهیختگان
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 دی 1393 - 15:32

دیدگاه‌ها

دوشنبه 29 دی 1393 - 16:13

جالب است اين تيتر زني و اصولا علاقه وافري كه سايت موسيقي ما به همايون شجريان - البته از اين نوع نظرات - دارد!
اتفاقا نه بي احترامي و نه توهيني به همايون است. آقاي كامكار چند بار گفته اند كه همايون خواننده خوبي است و بر شان بالاي آوازي اش تاكيد داشته اند ولي نبايد برخي آثار را منتشر مي كرد كه يك نظر است و مي تواند درست باشد يا غلط.
البته اشكال كار بيشتر بر سر تيتراژ آرايش غليظ است كه اين كار در بين اهالي سنتي ها مثل كفر ورزيدن و از دين خارج شدن بود و طبيعي است كه واكنشهاي از اين هم سخت تر در شكلهاي مختلف به همايون وارد شود و باز هم ادامه داشته باشد.
در ضمن، يك جايي در سوال مصاحبه به پاپ خواني همايون شجريان اشاره شده بود!
شايد خواننده هاي پاپ ما آنقدر خوب ميخوانند-!!- كه به مثلا" چرا رفتي" ميگوييم پاپ! !

دوشنبه 29 دی 1393 - 17:16

عجیب بودا

دوشنبه 29 دی 1393 - 17:50

آقای کامکارِ عزیز،
فرمایشاتِ شما در خصوصِ اخلاق و آدابِ هنری کاملا صحیح است ولی زمانیکه در حیطۀ بازار یا بعبارتی "صنعت" قدم برمیدارید، آدابِ این موضع را هم باید نگه داشت !
وقتی یک اثرِ خوب برای بازار از جانبِ آهنگساز تولید میشود "هر چقدر مجرب" و به خواننده ای یا نوازنده ای پیشنهادِ همکاری میشود"هر چقدر کم تجربه"، همه جوره باید مباحثِ مادی هم در نظر گرفته شود حتی اگر معاش از راهِ دیگری به دست بیاید چرا که باید انرژی و زمانِ صرف شده هم به بهایِ معنوی برسد هم مادی و چه بسا که ارجِ همکاری و اثر هم بدین شکل به ارتقاءِ کیفی و محتوایی خود دست پیدا می کند و این هیچ ربطی به قیمت گذاری رویِ شأنِ هنرمند ندارد بلکه تنها در نظرداشتنِ دو بُعدِ حاکم بر ماهیتِ اثر یا تولیدی است که جنبۀ عمل بخود میگیرد اما اگر شرایطی بود که "بازار" معنایی نداشت و همه صرفا از سرِ محبت اثری تولید می کردند با شما موافق بودم ولی موقعیتی که در حال حاضر حاکم است به نفعِ گردشِ چرخه و تولید آثارِ بهتر با فراخِ بالِ بیشتر است چرا که نشانۀ " تقاضا" از جامعه برایِ "عرضه" از جانبِ هنرمند می باشد،آنهم هنرمندی که میخواهد با جامعۀ جهانی صحبت کند و با نقد و تمجید ارتباطش را به تقابل رساند که اثر هنرمند هم مسلما نشأت گرفته از فضا و شرایط خواهد بود.حال اگر عده ای از این رَویه به درستی استفاده نمی کنند و یا بعبارتی هنر برای هنر یا هنر برای صنعت را پیشی می گیرند بحث دیگری است که هرگز صورتِ قضیه را نباید تحت الشعاع قرار دهد.
استاد کامکار عزیز،
همانطور که مستحضرید هنر و صنعت هر کدام در جایگاهِ خود اگر در یک اثر نمود پیدا کنند بدونِ تعرض به یکدیگر، مطمئنا اثرِ فاخری از نظرِ رسالتی که هنر در ارتقاءِ تفکر و بینش دارد، تولید خواهد شد.
اُمیدوارم شما و خانوادۀ گرامیتان از قید و بندِ ایدئولوژیهایِ منحصر به فرد و ضوابطِ ذهنی رها شوید که حداقل این موضوع در موسیقی اِتان شنیده نشود !
با آرزویِ توفیق و کرامت..

دوشنبه 29 دی 1393 - 18:12

یه کمی صحبت های آقای کامکار عجیب بود
الان برای من این سوال مطرح شده که پس هنرمندان موسیقی چه جوری باید پول دربیارن و زندگی کنند؟

سه شنبه 30 دی 1393 - 09:09
پوریا جلیلی

از کار خوب کردن.نه هر چیزی بهت دادن بخونی

84.241.41.22
چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 08:55
مهناز

آقای کامکار جوری صحبت می کنند که انگار پدر موسیقی سنتی ایرانند!
از قدیم گفتند درخت هر چه پربارتر سر به زیر تر.
چطور همکاری ایشان با محسن چاوشی کسر شان موسیقی سنتی نیست اما آواز خواندن همایون بر ساز پورناظری کسر شان است؟!
بنده خدا همایون که تونست موسیقی سنتی را به دل جامعه ببره و حالا هم باید تحمل حسد دوستان رو بکنه.

151.243.157.143
دوشنبه 29 دی 1393 - 18:33

چقدر خوبه آدم رک حرفش رو بزنه.

سه شنبه 7 بهمن 1393 - 12:18
مصطفی عزیزی

دوست گرامی

رک حرف زدن با بی احترامی کردن بسیار منتفاوته. این خانواده کامکارا چرا اینجورین یک توهم عظیمی اونارو به جایی سوق میده که انگار خیلی خیلی برای موسیقی کردی و ایرانی زحمت کشیدن. بغیر ار استاد عزیزم بیژن کامکار بقیه روی روال اشتباهی میرن که خودستایی و غرورشون بسیار بالا رفته و خیال میکنن میتونن به کار همه هنرمندان ایراد بگیرن.

5.161.63.182
دوشنبه 29 دی 1393 - 19:09

رک بودن خوبه ولی بعضی اعقاید ایشون رو من نمی پسندم با وجود احترام زیادی که برای ایشون و خانواده کامکار ها قائلم

دوشنبه 29 دی 1393 - 21:45

اون از داداشش که میگه: یانی یک عوام فریب بی سواد است!
اون از اون یکی داداشش که حافظ ناظری رو بی دلیل محاکمه کرد و گفت: چون تو جوونی بشین سر جات.
این هم از این یکی که میگه: کم تجربه حق دستمزد گرفتن نداره که. فقط کسانی باید پول بگیرند که هنر ناب را درک کنند و درک هنر ناب هم فقط و فقط با تجربه به دست می آید؛ و لاغیر!
به طور کلی در این مدت گذشته نظرم در مورد این خانواده خیلی تغییر کرده.

دوشنبه 29 دی 1393 - 22:09

کی گفته ایشون اهنگساز ترانه های سنتوری بوده . اهنگسازش محسن چاوشیه . تنظیم هم مال شهاب اکبریه. این اقا فقط تو اهنگها سنتور زده همین.

ض
دوشنبه 29 دی 1393 - 22:14

آیا یه خواننده باید همه ی کاراش سطح بالا باشن که شما باهاشون کار کنین ؟
کدوم خواننده ای کار چیپ نداره ؟ کدوم بازیگری ؟ یا هنرمندی ؟
این هنرمندی که شما دنبالش می گردین شاید اگه تو آسمونو خوب بگردین بشه پیدا کرد.
لذا همون بهتر که با کسی کار نکنین و خودتون فقط با خودتون کار کنین .

و یه سوال مهم : خود اردوان کامکار آیا کار چیپ نداشته ؟ آیا فکر قطع همکاری با خودش نمیفته ؟
آقای کامکار اگر کسی رو در سطح خودش قبول داره می تونه باهاش کار کنه چون همونقد که اون طرف کار چیپ داده بیرون ایشونم که همسطحشن زبونم لال کار چیپ بیرون دادن.

ایشون مغرور نیستن منتها در آسمونا سیر می کنن به نظر من. و اونجا هم اردوان بود و دگر هیچ نبود .

دوشنبه 29 دی 1393 - 22:20

واقعا متاسف شدم .اگه فقط نقدهنربودموردی نداشت ایشون مستقیما بحث مادی راوسط کشیدند.ایشون توقع دارن هنرمندان ماهنوزمثل قدیم فقیرباشه وفقررونشانه ی هنرمیدونن.اصلاصحبتهای ایشون باشخصیت همایون شجریلن نسبتی نداره.وقتی ایشون حرمت هنرمندمحجوبی مثل همایون رونگه نمی کنن چه ججوری توقع دارن دیگران احترامشون رونگه دارن.این بحثهاباعث به حاشیه کشیدن هنرموسیقی اصیل میشه

دوشنبه 29 دی 1393 - 22:39

واقعا خیلی عجیب بود ، ولی من در کل با نظرات آقای کامکار موافقم ، و هیچ حرف بد یا بی احترامی تو صحبتهاشون ندیدم!

دوشنبه 29 دی 1393 - 22:56

يك هنرمند تو اين سطح نبايد اينجوري مغرور باشه و اينجوري رك حرف بزنه چون رفتارش زير ذربين طرفدارا و منتقدان هستش،دليلي نداشت اين همه اتفاق هاي خصوصي كه تو دنياي هنر كم نيست رسانه اي كند،

دوشنبه 29 دی 1393 - 23:26

حضرات کامکار غرور رو با شیشه اش سر کشیدن!!
من فکر میکنم تا چند سال دیگه امپراطوری تشکیل میدن.

دوشنبه 29 دی 1393 - 23:57

خدا هم اعتماد به نفس تورو نداره...

سه شنبه 30 دی 1393 - 00:10

ظاهرا آرايش غليظ همايون كار وكاسبي خيليا رو ريخته بهم و نون يه عده آجر شده...

سه شنبه 30 دی 1393 - 06:38

شاخ درآوردم صحبتهای ایشونو خوندم :|
اگه این اظهارات اعتماد بنفس کاذب و غرور نیست پس چیه ؟!

سه شنبه 30 دی 1393 - 07:51

ببخشید شما رفتی به چاووشی گفتید که واسه سنتوری بخونه؟چاووشی هم بخاطر شما گفت باشه؟ 0-o

آرایش غلیظ خو یکی از بهترین کارهای همایونه چرا جو الکی میدید

اگه اعتماد بفس و غرور شما رو هاشم بیگ زاده داشت! الآن توپ طلای 2014 تو دستایِ مبارکش بود

سه شنبه 30 دی 1393 - 10:30

سلام
اصلا خوب نيست اينقدر آدم خودشو دست بالا بگيره
يعني هر خواننده اي كه سر تمرين به موقع حاضر بشه بايد گفت كه خيلي خواننده الكيه كي ميخواهيم از اروپايي ها ياد بگيريم كه سر موقع كارامونو انجام بديم
يعني هركس كه كلاس بزاره يعني به زور بيارنش خواننده اي خوبيه واقعا متاسفم.....واقعا
همايون شجريان در آلبوم فرياد با پدر گرامي خود قطعه اي دارد (تو را سريست كه با ما فرو نمي آيد)من فكر نميكنم تو اين گام كسي بتونه مثل همايون اينطور اجرا داشته باشد واقعا فوق العاده است آدم حيرت ميكنه..............

سه شنبه 30 دی 1393 - 13:08

من اخیرا با صحبت ها و اظهار نظر های برادران کامکار اصلا موافق نیستم.
اما این حرف های اردوان کامکار حتی اگه نیت خوبی پشت این حرفا نباشه واقعا درسته.
پورناظری ها فقط دارن از اسم همایون شجریان استفاده میکنن و واقعا دارن همایونو به بیراهه میکشونن.
اگه نه فرشته ام نه شیطانو باز یه جوری توجیه کنیم، آرایش غلیظ دیگه واقعا هیچ توجیهی براش وجود نداره و واقعا کار سطح پایینیه برای همایون شجریان.

چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 20:03
مصطفی عزیزی

دوست عزیز سلام
نظرت محترم اما یه قسمتی از اون ایراد داشت:
برادران پورناظری چندین سال هست که توی موسیقی فعال هستند و اگر اینو بگیم که دارند از همایون استفاده ابزاری می کنند که آلبوماشون به فروش بره بی انصافی محضه چن قبل از این با استاد سراج،علیرضا قزبانی و استاد نوربخش همکاری داشتند و کاراشون بفروش رفته پس این آقایون تازه وارد موسیقی نشدن که بخوان کاری رو که در شأنشون نیست انجام بدن مثلا تهمورث پورناظری قریب 18 ساله که آهنگسازی میکنه پس بیراهه چیه؟زشته اینطور حرف نزنین.
اگر نظری به کارهای اساتید کامکار داشته باشید کاملا درک میکنید که هیچ کارخاصی رو حداقل توی این 10 ساله انجام ندادن حتی کنسرت هایی رو که برگزار می کنند کاملا کلیشه ای و تکراری بالخص بخش کردی که اصلا تو همون 20 سال پیش و در حد همون آلبوم های آگری زیندو و کانی سپی ماندند و نه تنهعا پیشرفت ندارند گاها خودشون هم از فرط خستگی و تکراری بودن قطعات از شکل و قیافه و گاها از گام خارج شدنشون میشه تشخیص داد. اون شور و حرارت کامکارها کجا رفت؟ چرا همه ش انتقاد می کنند؟ چرا به واقع انتقاد نمی کنند و همه ش تخریب می کنند؟ میشه گفت به حدی رسیدند که بگیم هیچ ایرادی ندارند؟
من که فکر نکنم.

5.161.54.228
سه شنبه 30 دی 1393 - 15:37

خانواده کامکارها چندسالی دچار افت عجیبی شده اند حتی واکنشهای آنها به اتفاقات روز موسیقی هم عجیب و غریب شده

سه شنبه 30 دی 1393 - 17:30

عزیزان چرا متوجه نمی شید دلیل این مصاحبه چی بوده..
آقای اردوان خان همایون رو صدا کرده بعد تمرین کردن منتها همایون درخواست دستمزد کرده مثلا گفته فلان قدر میگیرم تا بخونم بنابراین آقا اردوان هم پشیمون شدن
فکر میکنید ایشون چرا باید بیان و یک مصاحبه ترتیب بدن و بگن از پیشنهادم به همایون پشیمان شدم و چرا باید مثال سالار عقیلی رو بزنن که دستمزد نگرفت؟(فکر کنید..)
و الا اگر آهنگسازی قصد همکاری با یک خواننده ای رو داره و پیشنهاد میده و خواننده قبول نمی کنند دلیلی نداره با این دل پر بیان و این حرفها رو جهت تخریب بزنن ؟ که بگن همایون هم اونقدرا که مردم فکر می کنند خوب نیست به این خاطر که از من پول می خواست تا اثرم رو اجرا کنه
طبق قانون خودتون جایگاه خودتونو بسنجید و جایگاه همایون رو نمی خوام بگم شما پایین ترید ولی همایونی که در زمان کودکی از غولهای موسیقی ایران درس موسیقی گرفته و با پدر عزیزش و علیزاده و کلهر و .... ساز زده و اجرا کرده آیا از باید مثل شاگرد بیاد و سرشو بندازه پایین و بگه چشم و دستمزد هم نگیره ؟
من فکر میکنم یعنی یقیین دارم قصد شما تخریب بوده و اینکار همایون رو محبوب تر خواهد کرد

چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 16:22

استاد کامکار گرامی اگر همایون درخواست دستمزد نمی کرد اونوقت با شخصیت می شد؟!!
متاسفانه حرفتون کاملا بی منطقه و در دنیای حرفه ایی این یک اصل جا افتاده است که یک هنرمند اون هم در سطح همایون شجریان برای ارائه هنرش دستمزد بگیره.
توقع ندارید که همایون برای امرار معاش بره مثلا تو آژانس کار کنه.!!!
همون طور که خودتون چند بار گفتین همایون خواننده کم نظیریه حیف که چنین اثری به این بهانه به نتیجه نرسید!

سه شنبه 7 بهمن 1393 - 12:14

برادران پورناظری چندین سال هست که توی موسیقی فعال هستند و اگر اینو بگیم که دارند از همایون استفاده ابزاری می کنند که آلبوماشون به فروش بره بی انصافی محضه چن قبل از این با استاد سراج،علیرضا قزبانی و استاد نوربخش همکاری داشتند و کاراشون بفروش رفته پس این آقایون تازه وارد موسیقی نشدن که بخوان کاری رو که در شأنشون نیست انجام بدن مثلا تهمورث پورناظری قریب 18 ساله که آهنگسازی میکنه پس بیراهه چیه؟زشته اینطور حرف نزنین.
اگر نظری به کارهای اساتید کامکار داشته باشید کاملا درک میکنید که هیچ کارخاصی رو حداقل توی این 10 ساله انجام ندادن حتی کنسرت هایی رو که برگزار می کنند کاملا کلیشه ای و تکراری بالخص بخش کردی که اصلا تو همون 20 سال پیش و در حد همون آلبوم های آگری زیندو و کانی سپی ماندند و نه تنهعا پیشرفت ندارند گاها خودشون هم از فرط خستگی و تکراری بودن قطعات از شکل و قیافه و گاها از گام خارج شدنشون میشه تشخیص داد. اون شور و حرارت کامکارها کجا رفت؟ چرا همه ش انتقاد می کنند؟ چرا به واقع انتقاد نمی کنند و همه ش تخریب می کنند؟ میشه گفت به حدی رسیدند که بگیم هیچ ایرادی ندارند؟
من که فکر نکنم.

پنجشنبه 30 بهمن 1393 - 14:51

با تمام احترامی که برای یک سری از کارهای کامکارها قائلم ولی نمیدونم این یکی دو ساله چی شده هر چی توجه مردم به اینا کمت میشه اینا توجهشون به خودشون بالاتر میره. داداش دوره ای بودن موسیقی چیز عجیبی نیست!!!!

یکشنبه 24 اسفند 1393 - 11:55

مرسی از استاد اردوان کامکار عزیز
در جواب آن دوستانی که قرمایشات آن حضرتش را بر پایه غرور مینهند باید گفت مگر نه اینکه اول به درجه استادی رسیده و بعد از آن نقد میکند؟
کسی هست که خداوندگار نوازندگی سنتور و ریتم و تنیک و ملودی نداندش اگر به آثارش به دیده قضاوت بی آلایش نگریسته باشد؟
دارندگی و برازندگی

پنجشنبه 24 فروردین 1396 - 15:35

صحبت های آقای کامکار تا این چند خط آخر بد نبود ولی من یه دفه شوکه شدم
محسن چاوشی شد خوب و سنگین همایون شجریان شد بد و سبک.عجبببببب.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از پیشنهادم به همایون شجریان پشیمان شدم | موسیقی ما