موسیقی ما در گفتوگو با علی جعفری پویان از نوازندگان سرشناس ارکستر سمفونیک تهران جاشیه های جدید این ارکستر را بررسی میکند
کناره گیری ارسلان کامکار و علی جعفری پویان از ارکستر سمفونیک
موسیقی ما - ارکستر سمفونیکِ تهران در حالی فردا شب؛ بارِ دیگر سمفونی نهم بتهوون را اجرا خواهد کرد که «ارسلان کامکار» - ارکستر مایستر- و همچنین «علی جعفری پویان» - نوازندهٔ ویولون- از این ارکستر کناره گرفتهاند. این در حالی است که پیش از این نیز تعدادی دیگر از نوازندگانِ این ارکستر یا از فعالیت در آن انصراف داده بودند یا توسط رهبری کنار گذاشته شده بودند که از جملهٔ آنان میتوان به آیدین احمدینژاد، سوگل شیری، عما نکویی، ناصر رحیمی، شهرام رئوفی و دیگران اشاره کرد.
روابط عمومی بنیاد رودکی البته در خبری به رسانهها اعلام کرده که قرار است در اجرای فردا شب – پنج شنبه- از ارسلان کامکار تجلیل شود. او در سالهای زیادی از فعالیت ارکستر سمفونیک تهران به عنوان مایستر فعالیت میکرد و علاوه برآن، باید او را یکی از قدیمیترین نوازندگان این ارکستر قلمداد کرد؛ حالا اما برای آخرین بار همراه با ارکستر سمفونیکِ تهران، نهمین سمفونی بتهوون را اجرا و بعد از آن از ارکستر خداحافظی خواهد کرد. البته خودِ «ارسلان» تا این لحظه؛ اظهارنظری در این خصوص نکرده است؛ اما او قرار بود به همراه بردیا کیارس و پدرام فریوسفی به عنوان مایسترهای ارکستر فعالیت داشته باشد.
علاوه بر او «علی جعفری پویان» - نوازندهٔ ویولون- نیز از اجرای قبل از این ارکستر کناره گرفته است؛ او نگران است که در این میان، متهم به باندبازی و بازیهایی از این دست شود؛ تاکید هم میکند به هیچعنوان قصدِ بیاحترامی به علی رهبری را ندارد؛ اما در عین حال عقاید خودش را دارد؛ مثلا اینکه به «موسیقی ما» میگوید: «با تمام احترامی که برای علی رهبری قایل هستم؛ خودم هم به عنوانِ نوازندهای که سالهاست در زمینهٔ موسیقی فعالیت میکنم؛ شرایطی برای حضور در این ارکستر دارم و در عین حال معتقدم نوازندگان نیز حقِ اظهار نظر دربارهٔ شرایط کاری خودشان را دارند؛ البته من در این سالها هیچگاه نوازندهٔ ثابت ارکستر سمفونیک نبودهام و بیشتر فعالیتهایم را به نواختن در استودیو، اجراهای زندهٔ کنسرتهای پروژهای و همچنین گروههای خصوصی کلاسیک و همچنین تدریس گذراندهام.»
«اما شما در اولین اجرای ارکستر حضور پیدا کردید؟» علی جعفری پویان، پاسخ این سوال را اینگونه میدهد: «وقتی ارکستر سمفونیک تهران به مدت سه سال تعطیل بود؛ معنی آن اینگونه برداشت میشد که جریان موسیقی مورد تایید نیست؛ بنابراین ما از بازگشایی دوبارهٔ این ارکستر بسیار خوشحال شدیم و بدون هیچ قید و شرطی، به احترام اعتبار هنری علی رهبری با انگیزهٔ بسیار بالا از دعوتی که برای اجرای بازگشایی ارکستر از ما شد، استقبال کردیم؛ آن هم در روزهای پایانی سال که طبیعتا نوازندگان به خاطر فعالیتهای متعددشان؛ انرژی کافی را نداشتند؛ خوشبختانه با توجه به تمرینات اندک، اجرای معقولی نیز از سمفونی نهم بتهوون انجام شد؛ در واقع همهٔ ما میخواستیم به جریان موسیقی در کشور کمک کنیم.»
جعفری پویان اما ادامه میدهد: «آقای رهبری اوایل سال جاری با من تماس گرفتند و در کمال احترام، خواستند تا ظرفِ ۲۴ ساعت به اطلاعشان برسانم که آیا قصد ادامهٔ همکاری با این ارکستر را دارم یا خیر؟ من مشغول فکر کردن به این مساله بودم و با مدیر ارکستر دربارهٔ میزان دستمزد و همچنین تعداد روزها و ساعات تمرین مشورت کردم؛ اما چند ساعت بعد ایشان با من تماس گرفت و اعلام کرد که آقای رهبری گفتهاند از نظر حرفهای نمیتوانند این وقت -۲۴ ساعت- را در اختیارِ من بگذارند و نوازندهٔ دیگری جایگزین شده است! خب زمانی که رهبر یک ارکستر ۲۴ ساعت فرصت و زمان به یک نوازنده نمیدهد؛ چگونه میتوان انتظار داشت او ۳۶۵ روز در خدمتِ ارکستر باشد؟»
جعفری پویان بار دیگر به شخصیت حرفهای و موسیقایی رهبری تاکید میکند؛ میگوید هم تمایلی به پرداختن به حاشیهها ندارد؛ چون در این صورت دیگر توان پرداختن به فعالیتهای موسیقاییاش را نخواهد داشت و این سخنان را تنها برای روشن شدنِ دلیلِ عدم حضورش میگوید. او همچنین ادامه میدهد، نوازندگان انتظارِ رفتاری پدرانه از علی رهبری را داشتهاند: «با تمامِ اینها امیدوارم ارکسترسمفونیک تهران که در واقع لباسِ فرهنگی هر کشور است؛ بعد از دههها قدمت بتواند به فعالیتِ خود ادامه داده در حد و اندازههای برترین ارکسترهای جهان حضور داشته باشد.»
روابط عمومی بنیاد رودکی البته در خبری به رسانهها اعلام کرده که قرار است در اجرای فردا شب – پنج شنبه- از ارسلان کامکار تجلیل شود. او در سالهای زیادی از فعالیت ارکستر سمفونیک تهران به عنوان مایستر فعالیت میکرد و علاوه برآن، باید او را یکی از قدیمیترین نوازندگان این ارکستر قلمداد کرد؛ حالا اما برای آخرین بار همراه با ارکستر سمفونیکِ تهران، نهمین سمفونی بتهوون را اجرا و بعد از آن از ارکستر خداحافظی خواهد کرد. البته خودِ «ارسلان» تا این لحظه؛ اظهارنظری در این خصوص نکرده است؛ اما او قرار بود به همراه بردیا کیارس و پدرام فریوسفی به عنوان مایسترهای ارکستر فعالیت داشته باشد.
علاوه بر او «علی جعفری پویان» - نوازندهٔ ویولون- نیز از اجرای قبل از این ارکستر کناره گرفته است؛ او نگران است که در این میان، متهم به باندبازی و بازیهایی از این دست شود؛ تاکید هم میکند به هیچعنوان قصدِ بیاحترامی به علی رهبری را ندارد؛ اما در عین حال عقاید خودش را دارد؛ مثلا اینکه به «موسیقی ما» میگوید: «با تمام احترامی که برای علی رهبری قایل هستم؛ خودم هم به عنوانِ نوازندهای که سالهاست در زمینهٔ موسیقی فعالیت میکنم؛ شرایطی برای حضور در این ارکستر دارم و در عین حال معتقدم نوازندگان نیز حقِ اظهار نظر دربارهٔ شرایط کاری خودشان را دارند؛ البته من در این سالها هیچگاه نوازندهٔ ثابت ارکستر سمفونیک نبودهام و بیشتر فعالیتهایم را به نواختن در استودیو، اجراهای زندهٔ کنسرتهای پروژهای و همچنین گروههای خصوصی کلاسیک و همچنین تدریس گذراندهام.»
«اما شما در اولین اجرای ارکستر حضور پیدا کردید؟» علی جعفری پویان، پاسخ این سوال را اینگونه میدهد: «وقتی ارکستر سمفونیک تهران به مدت سه سال تعطیل بود؛ معنی آن اینگونه برداشت میشد که جریان موسیقی مورد تایید نیست؛ بنابراین ما از بازگشایی دوبارهٔ این ارکستر بسیار خوشحال شدیم و بدون هیچ قید و شرطی، به احترام اعتبار هنری علی رهبری با انگیزهٔ بسیار بالا از دعوتی که برای اجرای بازگشایی ارکستر از ما شد، استقبال کردیم؛ آن هم در روزهای پایانی سال که طبیعتا نوازندگان به خاطر فعالیتهای متعددشان؛ انرژی کافی را نداشتند؛ خوشبختانه با توجه به تمرینات اندک، اجرای معقولی نیز از سمفونی نهم بتهوون انجام شد؛ در واقع همهٔ ما میخواستیم به جریان موسیقی در کشور کمک کنیم.»
جعفری پویان اما ادامه میدهد: «آقای رهبری اوایل سال جاری با من تماس گرفتند و در کمال احترام، خواستند تا ظرفِ ۲۴ ساعت به اطلاعشان برسانم که آیا قصد ادامهٔ همکاری با این ارکستر را دارم یا خیر؟ من مشغول فکر کردن به این مساله بودم و با مدیر ارکستر دربارهٔ میزان دستمزد و همچنین تعداد روزها و ساعات تمرین مشورت کردم؛ اما چند ساعت بعد ایشان با من تماس گرفت و اعلام کرد که آقای رهبری گفتهاند از نظر حرفهای نمیتوانند این وقت -۲۴ ساعت- را در اختیارِ من بگذارند و نوازندهٔ دیگری جایگزین شده است! خب زمانی که رهبر یک ارکستر ۲۴ ساعت فرصت و زمان به یک نوازنده نمیدهد؛ چگونه میتوان انتظار داشت او ۳۶۵ روز در خدمتِ ارکستر باشد؟»
جعفری پویان بار دیگر به شخصیت حرفهای و موسیقایی رهبری تاکید میکند؛ میگوید هم تمایلی به پرداختن به حاشیهها ندارد؛ چون در این صورت دیگر توان پرداختن به فعالیتهای موسیقاییاش را نخواهد داشت و این سخنان را تنها برای روشن شدنِ دلیلِ عدم حضورش میگوید. او همچنین ادامه میدهد، نوازندگان انتظارِ رفتاری پدرانه از علی رهبری را داشتهاند: «با تمامِ اینها امیدوارم ارکسترسمفونیک تهران که در واقع لباسِ فرهنگی هر کشور است؛ بعد از دههها قدمت بتواند به فعالیتِ خود ادامه داده در حد و اندازههای برترین ارکسترهای جهان حضور داشته باشد.»
منبع:
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 - 19:47
دیدگاهها
آيا در اين كشور موسيقيدان و رهبر اركستر قحط است كه بايد از اون سر دنيا و با هزينه پولي اين مردم بيچاره كه به نون شبشون محتاجن پول هنگفتي خرج شود و اين آدم(علي رهبري) آورده شود كه چه گلي به سر موسيقي اين مملكت بزند و اين همه جوان فارغ التحصيل موسيقي بيكار و الاف باشند.و از سوي ديگر اين آدم با كارها و برخورد و رفتارش موجبات رنجش و آزردگي هنرمنداني نظير آقاي پويان و كامكار و ناصر رحيمي وخيلي هاي ديگه وبه خصوص استاد بزرگ فرهاد فخر الديني را فراهم كنند؟چرا اركستر ملي با اون سابقه درخشان و رهبري و زعامت و شخصيت كاريزمايي كه استاد فخر الديني دارند بايد تعطيل شود چون يك آدمي كه ظاهرا اسمش گنده است ولي از اخلاق و انسانمداري تهي است بيايد براي اينكه با اسمش براي آقايان متوليان فرهنگ اعتبار بياورد؟اين هزينه كه نه توجيه اخلاقي دارد و نه معنوي و نه اقتصادي چرا در حوزه فرهنگ و هنر اين مملكت مي شود و اونوقت كشوري با اين همه استعداد موسيقي بايد دو تا دانشگاه دولتي موسيقي اونم با ظرفيت بسيار محدود داشته باشد؟شرم بر اين متوليان فرهنگ و هنر كه جز ادعا و حرف پوچ چيزي ازشون نديديم و نشنيديم.
متوجه نمیشم چرا همه چیز رو میکوبید تو سر استاد رهبری!
مطمئنم که ارکستر خوبی خواهیم داشت.
متوجه بشو محمد جان. متوجه بشو.
ایرانی هستیم دیگه تقصیر نداریم یکی هم که داره با نظم و دیسیپلین کار می کنه ، همه بر ضدش موضع گرفتیم (موسیقی ما ممنون که هر چی ما می نویسیم تایید نمی کنی... حقیقت تلخه) آقای کامکار با روی خوش خداحافظی کردن قول هم دادن که هر وقت تونستن برگردن ..آقای جعفری پویان هم خودشون مایل نبودند چون اگر این طور بود با اشتیاق قبول می کردند چون به ایشون درباره دستمزدها و ساعات تمرینشون اطلاع داده بودند و آقای رحیمی هم قضیه رو متاسفانه جدی نمی گرفتند همه ما می دونیم آقای رهبری به وقت شناسی و سر وقت حاضر بودن خیلی حساسن ، آقای فخر الدینی هم اینو می دونند که آقای رهبری هدفشون از اسم ارکستر سمفونیک ملی این بود که این ارکستر دیگه بودجش قطع نشه و همیشه مستدام بمونه همچنین این قضیه خاصه تهران نباشه و ملی باشه
من که فقط می بینم آقای رهبری فکرهای بزرگی در سر دارند نمونش برنامه 6 ماهه ارکستر و قول دادند سطح ارکستر رو به سطح اروپا در طی 2 سال برسونند . احساسی حرف نزنید دوستان
متاسفانه اطراف اقاي رهبري دوقشراحاطه كرده اند كه هر دو در نهايت اركستر را براي بقاي خود از بين خواهند برد
١- عده اي جوان كه سواد اكادميك موسيقي نداشته كه لازمه اجراي اثار كلاسيك بوده به همين جهت از هم شديدا حمايت مي كنند
٢-عده اي قديمي كه رسمي ارشاد بوده وعلاوه بر اينكه به روز نيستند محافظه كار نيز ميباشند
لازم است اقاي رهبري به دانشگاه رفته واز دانشجويان جواني كه اينده موسيقي مملكت بوده وتشنه يادگيري ونسبت به دوقشر فوق بي توقع استفاده نموده وأنهارا مطابق با استانداردهاي جهاني اموزش دهند.
متاسفانه اطراف اقاي رهبري دوقشراحاطه كرده اند كه هر دو در نهايت اركستر را براي بقاي خود از بين خواهند برد
١- عده اي جوان كه سواد اكادميك موسيقي نداشته كه لازمه اجراي اثار كلاسيك بوده به همين جهت از هم شديدا حمايت مي كنند
٢-عده اي قديمي كه رسمي ارشاد بوده وعلاوه بر اينكه به روز نيستند محافظه كار نيز ميباشند
لازم است اقاي رهبري به دانشگاه رفته واز دانشجويان جواني كه اينده موسيقي مملكت بوده وتشنه يادگيري ونسبت به دوقشر فوق بي توقع استفاده نموده وأنهارا مطابق با استانداردهاي جهاني اموزش دهند.
انفجاری در راه است، از عشقه حمید عسکری
افزودن یک دیدگاه جدید