در نشست ارکستر سمفونیک با حضور رهبر ترکیهای عنوان شد:
دفتر موسیقی به اجرای این رهبر مشهور خارجی مجوز نداد
موسيقي ما - ظهر امروز، نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران با حضور علی رهبری و اِرول اِردینیچ رهبر ارکستر ترکیهای به بهانه برگزاری مستر کلاسهای رهبری ارکستر این هنرمند مشهور ترکزبان در تالار وحدت برگزار شد.
اوایل تابستان بود که علی رهبری در گفتوگو با «موسیقی ما» درباره حضور رهبرهای مهمان برای شش ماه دوم فعالیت ارکستر سخن گفت و اعلام کرد «اِرول اِردینیچ» از شهر آنکارا را برای رهبری ارکستر به ایران دعوت کرده تا برای اولینبار در ایران به طور حرفهای رهبر ارکستر تربیت کنند و علاوه بر این رهبر مهمان دائمی ارکستر سمفونیک تهران شود. حالا ارول اردینیچ به تهران آمده و قرار بود 13 و 14 آبان «مرثیه»ي موتزارت را با رهبری خودش روی صحنه ببرد که این کنسرت لغو شد؛ اما مستر کلاسهایش همچنان پابرجاست. حالا رهبری میگوید نمیداند چه اتفاقی در مورد لغو این کنسرت افتاده است. چرا که موضوع لغو کنسرت و عدم صدور مجوز آن از سوی «فرزاد طالبی» -سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد- به آنها اعلام شده بود. او میگوید در جایی بزرگ شده که خوب میداند خط قرمزها چیست چراکه آن زمان خیلی در مورد موسیقی به آنها سخت میگرفتهاند: «نکته جالب اینجاست که هم اکنون در همین تلویزیون خودمان آهنگهای پرشور و هیجان در تبلیغ مایع ظرفشویی و تهدیگ و این حرفها به هر شرطی پخش میشود؛ اما ما هنوز نفهمیدیم که چرا این کنسرت ما که اتفاقا بیارتباط با فضا هم نبود، لغو شد! خیلی دوست دارم که به من بگویند ماجرای این لغو برنامه کنسرت آن هم با رهبری خارجی از چه قرار است؟»
علی رهبری در این چند ماه توانست برنامه یک ساله برای ارکستر سمفونیک تهران ارائه دهد، کاری که به قول شاهین فرهت حتی در طلاییترین دوران ارکسترکه مربوط به زمان «مشکات» بود هم اتفاق نیفتاد و برنامههای ارکستر حداکثر برای سه ماه تنظیم میشد. اما برخی ناهماهنگیها در روزهای اخیر که آغازگر آن هم حواشی «اپرای عاشورا» بود، باعث شد این برنامهریزیهای رهبری دچار اختلال شود. هر چند که او نشان داده توجه چندانی به این حاشیهها كه از همان ابتدای حضورش در ایران به شكلهای گوناگون وجود داشت، ندارد اما این اتفاقات را برنمیتابد و میگوید: «من آمدهام اینجا کار انجام دهم، نیامدهام که همرنگ جماعت شوم و پست بگیرم. 10 سال پیش که آمدم صادقانه گفتم با شرایط کنونی ارکستر را نمیتوان اداره کرد. ما تا به امروز که بیش از 7 ماه از فعالیتهای ارکستر میگذرد کار را ادامه دادهایم اما حالا با مشکلات به وجود آمده سؤالی که مطرح میشود این است که آیا میتوانیم برنامههای آینده را نیز اجرا کنیم یا خیر؟ اما آنچه مسلم است اینکه اگر به فکر چاره نیفتیم شاید نتوانیم ادامه دهیم. ارکستر سمفونیک مستقل است، خودش باید برنامه بگذارد و خودش هم باید کنسل کند.»
رهبری در ادامه حرفهای رهبر ارکستر ترک زبان میگوید: «در طول دورهای که قرار است با حمایت بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار شود، بیش از 18 هنرمند در مستر کلاسهای رهبری ارکستر حضور پیدا میکنند که تمام هفته از ساعت 2 تا 5 کلاسها برقرارند. من بر این باورم اگر حتی دو نفر رهبر ارکستر خوب از این برنامه خروجی داشته باشیم، موفق بودهایم.»
رهبری میگوید که دعوت از یک رهبر ارکستر جهانی برای حضور در این برنامهها برایشان بینهایت جدی است و در حال حاضر هم برای این دوره از مستر کلاسها امتحان ورودی گذاشته نشده اما امکان دارد از دوره بعد شرایط فرق کند: «این احتمال وجود دارد که در دوره بعدی برای دستهبندی کیفیت، کارگاههای این برنامه را بعد از آزمون ورودی برگزار کنیم که بتوانیم به قالب درستی در این زمینه دست پیدا کنیم زیرا اگر بخواهیم به این شکل عمل کنیم، قطعا با سختی فراوانی روبهرو خواهیم شد. مستر کلاسها تا سهشنبه آینده ادامه خواهد داشت و تا دو ماه دیگر نیز برگزار خواهد شد.»
رهبر ارکسترسمفونیک تهران میگوید: «اگر همه ما دست به دست هم دهیم و به ایده تشکیل یک ارکستر قوی با عنوانی مانند «ارکستر سمفونیک ملی شهر تهران» بیشتر از اینها فکر کنیم، میتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی باشیم. به هر حال فضا به گونهای است که همه به یکدیگر نیاز فراوان داریم و اگر شرایط به گونهای باشد که شهردار تهران در این زمینه به ما یاری برساند، میتوانیم به آینده امیدوار باشیم. به هر حال من هم نگرانیهای زیادی دارم زیرا رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که قرار است در سال 2017 یکی از فستیوالهای مهمش را با ارکستر سمفونیک تهران افتتاح کند.»
و در بخش دیگری از صحبت هایش میگوید: «به هر حال اگر بخواهیم برنامه های ارکستر سمفونیک تهران را پیش ببریم، به این شکل ممکن است به موانعی برخورد کنیم. ما نباید خودمان را گول بزنیم که همه چیز درست میشود. به هر ترتیب ارکستر باید اختیار داشته باشد و در کارش نیز دخالتی صورت نگیرد. ارکستر باید به سمتی برود که همه مسوولیتها در اختیار خودش باشد.»
او درباره حاشیهها و اختلافات چند ماه گذشته خود با مختاباد و صلح و آشتی روزهای اخیر، این کار مختاباد را حرفهای میداند و میگوید: «به اعتقاد من آقای مختاباد با من رفتار حرفهای کرد و این خیلی درست است که چنین فردی با وجود مشکلاتی که از قبل وجود داشت با من چنین رفتاری کرد. حتی امکان داشت ایشان من را ببنید و سلام و علیک هم نکند. به هر ترتیب ما در زمانی هستیم که لازم است محتاطتر کارها را جلو ببریم و این را هم صراحتا اعلام میکنم اما بر این باورم که با تمام این احتیاطها باید برنامه «مهر تا مهر» انجام شود.»
رهبری از تصورش درباره حمایت از ارکستر سمفونیک میگوید: «من برنامه «مهر تا مهر» ارکستر سمفونیک تهران را کنسل نکردم اما احساس میکردم از آقای رییس جمهور تا تمامی مدیران وزارت ارشاد به ما کمک کنند. به هر حال انجام این کار بزرگ برای بنیاد رودکی که اصلا آمادگی این کار را نداشت کار سختی بود گرچه بنده به این موضوع واقف هستم که برنامهریزیها باید به شکلی باشد که صرفهجویی هم مد نظر قرار گیرد.»
رهبر ارکستر سمفونیک تهران در انتها به حاشیه های «اپرای عاشورا» اشاره میکند و میگوید: «اولین انتقادی که من نسبت به حاشیههای پیش آمده درباره اپرای عاشورا دارم این است که چرا دوستان منتقد در ابتدا به سراغ من نیامدند و مستقیم به سراغ وزیر و معاون وزیر رفتند؟ من از همان ابتدایی که برنامه آغاز شد به مدیر ارکستر در پشت صحنه نوشتم که در اجرای دوم باید میکروفن صدای دوم (مرد) را بیشتر کنند. که البته در این بین سوءتفاهماتی به وجود آمد که من به همه دوستان منتقد حق میدهم زیرا بر این باورم این ماجرا مدیریت نشد اما باز هم تاکید میکنم که موضوع باید در ابتدا با من مطرح میشد. حتی باید به این نکته هم اشاره کنم که ما تکخوانی قطعه «مرثیه» در این کنسرت پیشرو را هم حذف کردیم اما نمیدانم چرا این برنامه لغو شد و بهتر است برای پاسخ به این موضوع از آقایان مدیران سوال کنید.»
اما رهبری که در طول صحبتهای خود بارها تاکید میکند که ارکستر باید به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد میگوید که چیزی برای آقای ارول ادینچ در برگزاری این کنسرت تغییرنکرده و ساعت و بروشور هم همان است و تنها چیزی که تغییر کرده، برگزاری کنسرت مقابل مردم است. او میگوید: «طبق برنامهریزیهای انجام شده قرار بر این است که تعدادی از خانوادههای نوازندهها در روز کنسرت به دیدن تمرین نهایی ما بیایند که مقدمهای برای کنسرت آینده است. به هر حال هیچ کس نمیتواند تمرین و ضبط ما را تعطیل کند. اما باز هم امیدوارم روزی برسد که این موسیقی به جای موسیقی تهدیگها آگهیهای سازمان صدا و سیما به مردم معرفی شود.»
رهبری در بخش پایانی صحبتهای خود از تماسش با احمد پژمان میگوید: «چند روز پیش احمد پژمان با من تماس گرفت و گفت: «علی جان فکر نمیکردم این هفت ماه به هشت ماه برسد.» که من در جواب این دوست چندین ساله گفتم امیدوارم این هشت ماه به هشت سال تبدیل شود.»
اوایل تابستان بود که علی رهبری در گفتوگو با «موسیقی ما» درباره حضور رهبرهای مهمان برای شش ماه دوم فعالیت ارکستر سخن گفت و اعلام کرد «اِرول اِردینیچ» از شهر آنکارا را برای رهبری ارکستر به ایران دعوت کرده تا برای اولینبار در ایران به طور حرفهای رهبر ارکستر تربیت کنند و علاوه بر این رهبر مهمان دائمی ارکستر سمفونیک تهران شود. حالا ارول اردینیچ به تهران آمده و قرار بود 13 و 14 آبان «مرثیه»ي موتزارت را با رهبری خودش روی صحنه ببرد که این کنسرت لغو شد؛ اما مستر کلاسهایش همچنان پابرجاست. حالا رهبری میگوید نمیداند چه اتفاقی در مورد لغو این کنسرت افتاده است. چرا که موضوع لغو کنسرت و عدم صدور مجوز آن از سوی «فرزاد طالبی» -سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد- به آنها اعلام شده بود. او میگوید در جایی بزرگ شده که خوب میداند خط قرمزها چیست چراکه آن زمان خیلی در مورد موسیقی به آنها سخت میگرفتهاند: «نکته جالب اینجاست که هم اکنون در همین تلویزیون خودمان آهنگهای پرشور و هیجان در تبلیغ مایع ظرفشویی و تهدیگ و این حرفها به هر شرطی پخش میشود؛ اما ما هنوز نفهمیدیم که چرا این کنسرت ما که اتفاقا بیارتباط با فضا هم نبود، لغو شد! خیلی دوست دارم که به من بگویند ماجرای این لغو برنامه کنسرت آن هم با رهبری خارجی از چه قرار است؟»
- نباید دیگران برای ارکستر سمفونیک تصمیم بگیرند
علی رهبری در این چند ماه توانست برنامه یک ساله برای ارکستر سمفونیک تهران ارائه دهد، کاری که به قول شاهین فرهت حتی در طلاییترین دوران ارکسترکه مربوط به زمان «مشکات» بود هم اتفاق نیفتاد و برنامههای ارکستر حداکثر برای سه ماه تنظیم میشد. اما برخی ناهماهنگیها در روزهای اخیر که آغازگر آن هم حواشی «اپرای عاشورا» بود، باعث شد این برنامهریزیهای رهبری دچار اختلال شود. هر چند که او نشان داده توجه چندانی به این حاشیهها كه از همان ابتدای حضورش در ایران به شكلهای گوناگون وجود داشت، ندارد اما این اتفاقات را برنمیتابد و میگوید: «من آمدهام اینجا کار انجام دهم، نیامدهام که همرنگ جماعت شوم و پست بگیرم. 10 سال پیش که آمدم صادقانه گفتم با شرایط کنونی ارکستر را نمیتوان اداره کرد. ما تا به امروز که بیش از 7 ماه از فعالیتهای ارکستر میگذرد کار را ادامه دادهایم اما حالا با مشکلات به وجود آمده سؤالی که مطرح میشود این است که آیا میتوانیم برنامههای آینده را نیز اجرا کنیم یا خیر؟ اما آنچه مسلم است اینکه اگر به فکر چاره نیفتیم شاید نتوانیم ادامه دهیم. ارکستر سمفونیک مستقل است، خودش باید برنامه بگذارد و خودش هم باید کنسل کند.»
- رهبر ارکستر ترکیه: اگر جای رهبری بودم در برن و مونیخ میماندم
رهبری در ادامه حرفهای رهبر ارکستر ترک زبان میگوید: «در طول دورهای که قرار است با حمایت بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار شود، بیش از 18 هنرمند در مستر کلاسهای رهبری ارکستر حضور پیدا میکنند که تمام هفته از ساعت 2 تا 5 کلاسها برقرارند. من بر این باورم اگر حتی دو نفر رهبر ارکستر خوب از این برنامه خروجی داشته باشیم، موفق بودهایم.»
رهبری میگوید که دعوت از یک رهبر ارکستر جهانی برای حضور در این برنامهها برایشان بینهایت جدی است و در حال حاضر هم برای این دوره از مستر کلاسها امتحان ورودی گذاشته نشده اما امکان دارد از دوره بعد شرایط فرق کند: «این احتمال وجود دارد که در دوره بعدی برای دستهبندی کیفیت، کارگاههای این برنامه را بعد از آزمون ورودی برگزار کنیم که بتوانیم به قالب درستی در این زمینه دست پیدا کنیم زیرا اگر بخواهیم به این شکل عمل کنیم، قطعا با سختی فراوانی روبهرو خواهیم شد. مستر کلاسها تا سهشنبه آینده ادامه خواهد داشت و تا دو ماه دیگر نیز برگزار خواهد شد.»
- اگر به امید قولهای اداری ایرانی بودم، به هیچجا نمیرسیدم
- باید به تشکیل «ارکستر سمفونیک ملی شهر تهران» فکر کنیم
رهبر ارکسترسمفونیک تهران میگوید: «اگر همه ما دست به دست هم دهیم و به ایده تشکیل یک ارکستر قوی با عنوانی مانند «ارکستر سمفونیک ملی شهر تهران» بیشتر از اینها فکر کنیم، میتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی باشیم. به هر حال فضا به گونهای است که همه به یکدیگر نیاز فراوان داریم و اگر شرایط به گونهای باشد که شهردار تهران در این زمینه به ما یاری برساند، میتوانیم به آینده امیدوار باشیم. به هر حال من هم نگرانیهای زیادی دارم زیرا رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که قرار است در سال 2017 یکی از فستیوالهای مهمش را با ارکستر سمفونیک تهران افتتاح کند.»
- هنوز امکانات برای حضور در دیگر کشورها مهیا نیست
و در بخش دیگری از صحبت هایش میگوید: «به هر حال اگر بخواهیم برنامه های ارکستر سمفونیک تهران را پیش ببریم، به این شکل ممکن است به موانعی برخورد کنیم. ما نباید خودمان را گول بزنیم که همه چیز درست میشود. به هر ترتیب ارکستر باید اختیار داشته باشد و در کارش نیز دخالتی صورت نگیرد. ارکستر باید به سمتی برود که همه مسوولیتها در اختیار خودش باشد.»
- دلم برای ارکستر سازهای ملی سوخت!
او درباره حاشیهها و اختلافات چند ماه گذشته خود با مختاباد و صلح و آشتی روزهای اخیر، این کار مختاباد را حرفهای میداند و میگوید: «به اعتقاد من آقای مختاباد با من رفتار حرفهای کرد و این خیلی درست است که چنین فردی با وجود مشکلاتی که از قبل وجود داشت با من چنین رفتاری کرد. حتی امکان داشت ایشان من را ببنید و سلام و علیک هم نکند. به هر ترتیب ما در زمانی هستیم که لازم است محتاطتر کارها را جلو ببریم و این را هم صراحتا اعلام میکنم اما بر این باورم که با تمام این احتیاطها باید برنامه «مهر تا مهر» انجام شود.»
- بودجه ارکستر سمفونیک را کم کردهاند
رهبری از تصورش درباره حمایت از ارکستر سمفونیک میگوید: «من برنامه «مهر تا مهر» ارکستر سمفونیک تهران را کنسل نکردم اما احساس میکردم از آقای رییس جمهور تا تمامی مدیران وزارت ارشاد به ما کمک کنند. به هر حال انجام این کار بزرگ برای بنیاد رودکی که اصلا آمادگی این کار را نداشت کار سختی بود گرچه بنده به این موضوع واقف هستم که برنامهریزیها باید به شکلی باشد که صرفهجویی هم مد نظر قرار گیرد.»
- اپرای عاشورا مدیریت نشد و منتقدان حق دارند
رهبر ارکستر سمفونیک تهران در انتها به حاشیه های «اپرای عاشورا» اشاره میکند و میگوید: «اولین انتقادی که من نسبت به حاشیههای پیش آمده درباره اپرای عاشورا دارم این است که چرا دوستان منتقد در ابتدا به سراغ من نیامدند و مستقیم به سراغ وزیر و معاون وزیر رفتند؟ من از همان ابتدایی که برنامه آغاز شد به مدیر ارکستر در پشت صحنه نوشتم که در اجرای دوم باید میکروفن صدای دوم (مرد) را بیشتر کنند. که البته در این بین سوءتفاهماتی به وجود آمد که من به همه دوستان منتقد حق میدهم زیرا بر این باورم این ماجرا مدیریت نشد اما باز هم تاکید میکنم که موضوع باید در ابتدا با من مطرح میشد. حتی باید به این نکته هم اشاره کنم که ما تکخوانی قطعه «مرثیه» در این کنسرت پیشرو را هم حذف کردیم اما نمیدانم چرا این برنامه لغو شد و بهتر است برای پاسخ به این موضوع از آقایان مدیران سوال کنید.»
اما رهبری که در طول صحبتهای خود بارها تاکید میکند که ارکستر باید به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد میگوید که چیزی برای آقای ارول ادینچ در برگزاری این کنسرت تغییرنکرده و ساعت و بروشور هم همان است و تنها چیزی که تغییر کرده، برگزاری کنسرت مقابل مردم است. او میگوید: «طبق برنامهریزیهای انجام شده قرار بر این است که تعدادی از خانوادههای نوازندهها در روز کنسرت به دیدن تمرین نهایی ما بیایند که مقدمهای برای کنسرت آینده است. به هر حال هیچ کس نمیتواند تمرین و ضبط ما را تعطیل کند. اما باز هم امیدوارم روزی برسد که این موسیقی به جای موسیقی تهدیگها آگهیهای سازمان صدا و سیما به مردم معرفی شود.»
رهبری در بخش پایانی صحبتهای خود از تماسش با احمد پژمان میگوید: «چند روز پیش احمد پژمان با من تماس گرفت و گفت: «علی جان فکر نمیکردم این هفت ماه به هشت ماه برسد.» که من در جواب این دوست چندین ساله گفتم امیدوارم این هشت ماه به هشت سال تبدیل شود.»
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آبان 1394 - 09:05
دیدگاهها
کلا زجرررر دادن به هنرمندان حقیقی از مسوولیتهای اساسی بسیاری در این کشور هست...
چقدر باعث شرمساری هست که یک رهبر خارجی (اون هم ترکیه که تا چندی پیش هیچ چیز نداشت ولی به سبب مدیریت دلسوزانه مدیرانش به جایگاه خوبی در تمام زمینه ها رسیده )بگه رهبری چرا در ایران ماندی...
واقعا باعث شرمساری ماست...
درود بر هنرمند گرانقدر کشورمون استاد رهبری عزیز...
پاینده باشید استاد...و بدانید هنر در ایران همیشه همراه با خون جگر خوردن است...این بخشی از کار در این سیستم است...
افزودن یک دیدگاه جدید