نگاهی گذرا به فعالیتهای یک سالهی ارکستر سمفونیک تهران
بیمها و امیدها
موسیقی ما - «من از اینکه ارکستر سمفونی و ارکستر موسیقی ملی به تعطیلی کشیده شده است بسیار متأسفم و حتماً این دولت در همین ماههای آینده آن را احیاء خواهد کرد. اگرچه ممکن است وزیر باز هم کارت زرد بگیرد. این دولت به تمام تعهداتی که در دوران انتخابات داده است عمل خواهد کرد.»
اینها را رییسجمهور گفته است. حسن روحانی چند ماه قبل از آنکه ارکستر اولین اجرای رسمی خود را روی صحنه ببرد این وعده را داد و البته محققش کرد. البته با تمام احترامی که اهالی هنر به رییس دولت یازدهم دارند و با تمام اهتمامی که او و وزارتخانهی فرهنگ و هنر برای بازگرداندن ارزش هنر در جامعه دارند، نمیتوان این مساله را نادیده گرفت که بسیاری از وعدههای آنان در موسیقی محقق نشده است. نمونهاش؟ اینکه هنوز در ایران ممنوعالکار و ممنوعالصحنه وجود دارد و بسیاری از چهرههای موسیقی از شناختهشدهترین و با افتخارترینش – محمدرضا شجریان- گرفته تا بسیاری از جوانان نمیتوانند در کشور خودشان به اجرای برنامه بپردازند و «شیدا جاهد» نمونهی تلخی در این موضوع بود؛ اما میتوان برای چند دقیقه هم که شده، گلایهها را نادیده گرفت و از این مساله خوشحال بود که در این کشور، وعدههایی هم داده میشود که محقق میشود؛ برای مثال همین بازگشایی ارکستر سمفونیک تهران. حالا درست یک سال است که از این اتفاق میگذرد. راستش را بخواهید، یک سال زمان زیادی برای این نیست که بتوان قضاوتی صحیح و همهجانبه روی یک ماجرا داشت؛ اما همین مدت زمان برای اینکه ارکستر در نقطهای که هماکنون ایستاده، باشد هم زمان کمی است.
او همچنین درباره صادرنشدن حکم رسمی رهبری ارکستر سمفونیک تهران توسط مدیر دفتر موسیقی نیز گفته بود: «تا آنجا که می دانم این حکم هنوز به صورت رسمی منتشر نشده و همانطور که گفتم بهتر است مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره این موضوع توضیح دهد اما آنچه مربوط به من است این بوده که کارها را بر حسن وظیفه انجام دهم که این کارها هم انجام شده و من از اسفند ماه سال گذشته بر حسب وظیفه کارهایی را که باید انجام میدادم، به سرانجام رساند. درست است که برای انجام یک کار خوب و با کیفیت هیچوقت دیر نیست اما چون فصل هنری جدید در تمام دنیا از اوایل سپتامبر آغاز می شود بنابراین لازم است که ما از همین ماه نسبت به راه اندازی ارکستر سمفونیک اقدام کنیم و کارها را طوری برنامه ریزی کنیم که از هیچ چیزی احساس عقب ماندگی نکنیم.»
این حکم البته هیچگاه به او داده نشد و در حالی که همه او را به عنوان رهبر جدید ارکستر میشناختند، بیاطلاعش «علی رهبری» به عنوان مدیر هنری و همچنین رهبر ارکستر انتخاب شد و به همین دلیل او در گفتوگویی با سایت «موسیقی ما» عنوان کرد: » قبل از هر چیز باید بگویم این تصمیمی که گرفته شده، به هیچ عنوان از لحاظ انسانی، اخلاقی، هنری و حتی اداری درست نیست. آقای ارجمند حدود یک سال پیش از من خواستند تا ارکستر سمفونیک تهران را بعد از مدتها تعطیلی، دوباره احیا کنم و رهبری آن را به عهده بگیرم. قرار ما هم این بود که این مسأله رسانهای نشود تا بعد از بسته شدن قرارداد، مصاحبهای مطبوعاتی گذاشته و آن را اعلام کنیم. اما عید نوروز سال گذشته، آقای ارجمند در برنامهای تلویزیونی به شکل رسمی این مسأله را بیان کردند و وقتی با اعتراض من مواجه شدند، گفتند از من خواسته شد که خبر خوشی بدهم و من حضور شما در ایران را به عنوان خبر خوش اعلام کردم. این اظهارنظرها در تمام این مدت ادامه داشت و علاوه بر اینکه مطبوعات من را به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران معرفی میکردند، حدود یک ماه و نیم پیش در جریان اختتامیهی جشنوارهی موسیقی فارس، بار دیگر آقای ارجمند، بدون مقدمه گفتند ارکستر سمفونیک به زودی راهاندازی خواهد شد و خوشحالیم که رهبری آن را «پروفسور-دکتر صهبایی» (دقیقاً خودشان از این واژه استفاده کردند) بر عهده خواهند داشت.»
«صهبایی» اظهارنظری که در این خصوص انجام داد، به این مساله اشاره داشت که در تمام مدت حضورش در ایران، مقاومت کرده تا قبل از تشکیل ارکستر، تکلیف نوازندگان مشخص شود: «تلاش کردم تا نوازندگانی که به استخدام ارکستر در میآیند، دارای حقوق مکفی و همچنین بیمهی درمانی و بیمهی بازنشستگی شوند. حتی ما دو هفتهی پیش، جلسهای با مدیران موسیقی ارشاد داشتیم که بار دیگر تأکید کردند میخواهند اسفندماه کنسرتی برگزار کنند و من باز اصرار کردم پیش از آن باید وضعیت نوازندگان مشخص شود. اختلاف از همینجا شروع شد. البته که من از این تصمیم به هیچ عنوان پشیمان نیستم و گمان میکنم بلاتکلیفی نوازندگان در این مدت طولانی، اصلاً درست نبوده است. این حق ابتدایی نوازندگان است که وضعیت قراردادهایشان معلوم باشد و من اگر قرار باشد دوباره کار را از ابتدا انجام دهم، باز هم همان روند را تکرار خواهم کرد.»
«علی رهبری» در آن جلسه از حضورش در ایران اظهار خوشحالی کرد و به این مساله اشاره کرد که سعی میکند ظرف ١٠روز آینده ارکستر سرپا شود و به همین دلیل سفری سهروزه به وین خواهد داشت تا برنامههای خود را لغو کند و به ایران بازگردد.
او اما در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنیبر اینکه او سال٨٥ هم مجموعهای از مشکلات ارکستر سمفونیک تهران را فهرست کرده و بازگشت او بهمنزله حل مشکلات است، اظهار کرد: «ارکسترها همیشه مشکل دارند اما بهنظرم الان مسوولان میخواهند مشکل حل شود. من با کارهای هالیوودبازی، شو، پوپولیستی و عوامفریبی مخالفم. وزارت ارشاد، بنگاه شادمانی نیست.
بعد از آن «علی رهبری» روی سن آمد و گفت:« یکی از بزرگترین چلیستهای دنیا به من گفت برای ترک سیگار باید جلوی جمع زیادی اعتراف کرد که دیگر سیگار نخواهم کشید. من هم جلوی همهی شما میگویم اگر من را اذیت هم کنند، نمی روم.»
ارکستر و گروه کر اول سرود جمهوری اسلامی را اجرا کردند و بعد از آن سمفونی نهم بتهوون را. ارکستر که مدت زمان اندکی برای تمرین داشت، به خوبی توانست از اجرای این قطعه برآید و یکی از ماندگارترین اجراهای سمفونی نهم را شکل دهد.
در همان زمان «ناصر رحیمی» - نوازنده قدیمی فلوت و پرکاشن- و از چهرههای باسابقه ارکستر سمفونیک به نمایندگی از نوازندگان، ماجرای اعتراضات را برای «موسیقی ما» شرح داد: «طی حدود سه سال گذشته، ارکستر سمفونیک تعطیل بود. من همیشه میگفتم که در رأس این هرم کسی را نداریم که بتواند برنامهها را پیش ببرد و همراه نوازندهها باشد. خودم همیشه از آقای «علی رهبری» نام میبردم و میگفتم که گزینه بسیار خوبی برای رهبری ارکستر هستند. پس از مدتی مطلع شدیم که مقامات ارشد کشور و رئیسجمهور خواهان فعالیت مجدد ارکستر سمفونیک هستند. در یک جلسه با حضور آقایان «هوشنگ کامکار»، «ارسلان کامکار»، آقای «مجلسی» و «نادر مرتضیپور»، آقای رهبری گفتند که دنبال کار بچهها هستند. ایشان اعلام کردند که آمدهاند همهچیز را درست کنند و بمانند. بچهها از وضعیت قرارداد و دستمزد صحبت کردند، ولی آقای رهبری گفتند که بدانید وضعیت از آنچه که بوده، بهتر خواهد شد. هر زمان که از قرارداد صحبت کردیم، ایشان به نوعی به ما دلگرمی الکی میدادند و اعلام میکردند که نمیخواهیم حق شما ضایع شود. قولهای زیادی دادند و گفتند که روزی چهار ساعت (یعنی دو جلسه) در روز تمرین خواهیم داشت؛ اما زمانی که کار را شروع کردیم، بچهها دوست داشتند که از ایشان نکاتی را هم یاد بگیرند. زمانی که یک مربی وارد تیم فوتبال میشود، از همان روز اول توقع ندارد که همه بازیکنان با همدیگر هماهنگی داشته باشند. زیرا باید تاکتیکها و تکنیکها هماهنگ شود. بچهها با جان و دل آمدند و کار کردند ولی از روز اول متلکپرانیها آغاز شد. هر روز که آقای رهبری سر تمرین میآمدند، به بچهها حرف بد میزدند و کلماتی را بیان میکردند و من از بازگو کردن آنها شرم دارم. حتی ما به آقای «ارسلان کامکار» (که ارکستر مایستر هستند) این موضوع را منتقل کردیم که این طرز برخورد با ما درست نیست و ایشان به گونهای رفتار میکنند که انگار ما بدبخت هستیم و باید بر سر ما بزنند! ارسلان کامکار این موضوع را تأیید و منتقل کرد، اما باز هم نتیجهای نداشت.»
او همچنین به این مساله اشاره کرد: «ما حاضریم که به رایگان برای ارکستر سمفونیک ساز بزنیم ولی اجازه توهین به نوازنده را نمیدهیم. هیچ رهبر ارکستری در هیچجای دنیا حق ندارد به نوازنده توهین کند و برخورد ناشایست داشته باشد. اکنون هم گفتهاند که نمیخواهم هیچکدام از این بچهها بیایند و در اینجا باندبازی داریم. چه کسی گفته که نوازندهها باندبازی دارند؟ آینده همهچیز را درباره علی رهبری نشان خواهد داد.»
«علی رهبری» اما در آن شب اعلام کرد که شب غمانگیزی برایش هست؛ چون «ارسلان کامکار» اعلام کرده که به خاطر خستگی حاضر به ادامهی همکاری با ارکستر نیست. او البته به این مساله اشاره کرد که ارسلان کامکار به او قول داده است که هر زمان ارکستر به او نیاز داشت، به عنوان مایستر در آن حضور پیدا کند. در این میان «شهرداد روحانی» بعد از این اتفاق در یادداشتی برای «موسیقی ما» نوشت: «خبر جدایی «ارسلان كامكار» -كنسرت مايستر اركستر سمفونیک تهران- از اين اركستر من را شوكه كرده است؛ به هیچوجه نمیتوانم باور کنم که چنین هنرمندی دیگر در ارکستر سمفونیک حضور نداشته باشد. افرادى مثل «ارسلان كامكار» از سرمايههاى هنرى كشور هستند و باعث تأسف است كه جوى حاكم شده كه اين عزيزان دلسرد شوند. چنین خبرهایی بیش از هر چیز میتواند ناشی از ایجاد فضاهای نامناسبی باشد که با روح هنر و هنرمند سازگار نیست و این بههیچوجه به نفع هنر این مملکت و به ویژه موسیقی ما نیست. شاید هم حق با صائب تبریزی بود که میگفت: «روزی که برف سرخ ببارد ز آسمان/ بخت سیاه اهل هنر سبز میشود»
او اما تنها هنرمندی نبود که از ارکستر جدا شد. پدرام فریوسفی، آیدین احمدینژاد، علی جعفری پویان و نیلوفر محبی نیز از ارکستر سمفونیک تهران جدا شدند و «رضا ناژفر»، نوازنده فلوت اول ارکستر سمفونیک نیز که به دعوت علی رهبری برای نوازندگی در ارکستر سمفونیک به ایران آمده بود، این ارکستر را ترک کرد و به اتریش بازگشت.
رضا ناژفر، نوازنده فلوت، که سابقه همکاری با ارکستر تئاتر وین، کنسرواتوار اینسبروک و کنسرواتوار پرینر را دارد، در این باره توضیح داد: «وقتی آقای رهبری - مدیر هنری ارکستر سمفونیک - به ایران آمد، به من هم گفت که تمایل دارد به ارکستر بیایم و با او همکاری کنم. البته من گفتم وقت کافی برای این کار ندارم. ایشان در رسانهها مطرح کردند که قرار است، من فلوت اول ارکستر را اجرا کنم، درصورتی که من برای این کار برنامهریزی نکرده بودم. برای اجرای سمفونی ٥ و یک رسیتال به ایران آمدم و آقای رهبری که در چند گفتوگوی رسانهای از من بهعنوان بهترین نوازنده فلوت یاد کرده بود، عذر من را خواست».
ناژفر درباره جزئیات این رویداد توضیح داد: «تمرینات ایشان بسیار طولانی بود و نوازندگان را مدت زیادی تمرین میداد. در یک میهمانی که من و همسرم آنجا حضور داشتیم، آقای رهبری خطاب به ما گفت، ببینید که نوازندگان ارکستر چگونه با جان و دل ساز میزنند! همسر من هم در جواب به آقای رهبری گفت که بچهها جرئت ندارند به شما چیزی بگویند. بعد از آن میهمانی، آقای رهبری به من ایمیل زد و گفت، سطح کاری شما و همسرتان پایین است و دیگر تمایلی ندارم با ارکستر همکاری کنید.»
این صحبتها البته با واکنش «فرهاد فخرالدینی» - رهبر کارکشتهی ارکستر موسیقی ملی- روبهرو شد: « آقای رهبری از ابتدای ورودش گفت: ارکستر ملی را میخواهیم چکار؟! از آنجا که من و او دوستان صمیمی بودیم، در صحبتهایی که با یکدیگر داشتیم، از من دعوت کرد تا کار را با هم شروع کنیم اما من گفتم یک ارکستر نمیتواند وظایف دو ارکستر را با هم انجام دهد. ارکستر ملی برای نغمات موسیقی ملی طراحی شده و ارکستر سمفونیک برای آثار جهانی. آقای رهبری متوجه این موضوع نیست که پردهشناسی موسیقی ایرانی با موسیقی اعتدالیافته فرق دارد.»
به هر روی «ارکستر سمفونیک ملی» نهم اردیبهشت ماه در حالی اولین و البته آخرین کنسرت خود را برگزار کرد که «محمدرضا شجریان» نیز در آن حضور داشت و دیدار او با «علی رهبری» بعد از برگزاری کنسرت، این شائبه را به وجود آورد که قرار است خسروی آواز ایران با این ارکستر همکاری داشته باشد، به خصوص آنکه استاد آوازخوان از این اجرا احساس رضایت کرده و از «علی رهبری» به خاطر حضورش در ایران تشکر کرد.
اما در همان زمان بنیاد رودکی نیز بیانیهای داد و در آن نوشت: «در این تشکیلات تعدادی نوازنده به شکل تمام وقت استخدام می شوند و در برنامه ریزی دقیق سالانه به نحوی طراحی شده است که هر هفته شاهد اجرای گونه های متنوع موسیقی ارکستری شامل موسیقی سمفونیک، موسیقی ملی، معاصر و دیگر گونه ها خواهیم بود. ضمن اینکه استفاده از رهبران و سولیستهای میهمان در هر دو گونه موسیقی کلاسیک و ملی شرط اساسی و یکی از نشانه های عدالت فرهنگی است.» اتفاقی که البته هرگز رخ نداد.
در این میان «علی رهبری» به نمایندگی از کشور ایران، برای رهبری و آماده کردن ارکستر فیلارمونیک چین به پکن رفت و بعد از آن – 22 و 23 مرداد- ارکستر چین به تهران آمد تا اولین ارکستر خارجیای باشد که بعد از فعالیت دوبارهی ارکستر، کار خود را آغاز میکند.
در بخش اول شب نخست اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فلارمونیک چین، ارکستر چینی به رهبری لونگ یو، کارش را با اجرای قطعه ای از الکساندر برودین آغاز کرد و قطعه پلووانسیون شاهزاده ایگور را در هفت بخش «اینتر دویسون»، «آلگرو»، «آاگرو»، «پرستو»، «مودراتو»، «پرستو» و «آلگرو» به اجرا درآورد. پس از اجرای این قطعه، ارکستر چینی قطعه «پروانه های عاشق»- کنسرتو برای ویلن- اثر ژن هاوو و چن گانگ را با اجرای ویلن «زنگ چنگ» را برای مخاطبان را اجرا کرد.
اجرای سمفونی شماره 5 چایکوفسکی در چهار موومان «آندانته آلگرو کن آنیما»، «آندانته کانتابیله»، «آلگرو مودراتو» و «آندانته مایستوزو آلگرو ویواچه» از دیگر بخشهای این برنامه بود. برنامهای که «علی مرادخانی» - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- دربارهی آن گفت: «امروز ملت هنر دوست ایران میزبان سفیران فرهنگی و هنرمندانی شایسته از جمهوری خلق چین هستند و این اتفاق فرخنده می تواند نقطه آغازی برای تعاملات فرهنگی هرچه بیشتر باشد. همراهی ارزشمند ارکستر فلارمونیک چین و ارکستر سمفونیک تهران که با همکاری نهاد محترم ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و وزارت خارجه میسر شد در نگاهی سمبولیک نشانه دوستی و نیز راه گشای مسیر توسعه دیپلماتیک دو کشور است.»
«علی رهبری» هم در این مدت با نوازندهها مهربانتر شده بود و از آنها به عنوان قهرمانان ملی یاد کرد و تفاوتشان با قهرمانان فوتبال را در این دانست که آنها گل نمی خورند و هر قدم مثبتی که بر می دارند در آینده برایشان آورده زیادی خواهد داشت. او با بیان اینکه بردیا کیارس از این پس به عنوان دستیار ارکستر همراه ویژهی ارکستر خواهد بود به حضور نوازندگان خارجی برای برپایی رسیتال ها، کارگاه های آموزشی و حضور در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد و گفت: «این هنرمندان طی روزهای حضور خود بر اساس برنامه ریزی که برای آنها انجام گرفته به عنوان نوازنده و حتی رهبر ارکستر کنار ما حضور خواهند داشت این در حالی است که ما ویژه برنامه های موزیکال و اپرا برای همه خانواده های ایرانی را نیز در نظر گرفته ایم که همگی آنها به زبان فارسی اجرا خواهد شد تا مردم عادی نیز بتوانند از برنامه های در نظر گرفته شده ارکستر سمفونیک تهران برای آنها با تئاتر و موسیقی لذت ببرند و به موسیقی کلاسیک نزدیک شوند.»
این برنامه اما هرگز به طور کامل انجام نشد که البته دلایل متعددی برای آن بیان شد و یکی از مهمترین این دلایل، نبود بودجه است.
اما اجرای همین اپرا حاشیههای بسیاری را برای ارکستر به وجود آورد. یکی از خبرگزاریهای اصولگرا فیلمی از این اجرا منتشر کرد که در آن ادعا شده بود «تکخوانی زن» وجود دارد. مساله به سرعت ابعاد گستردهای به خود گرفت و حتی پای وزیر ارشاد را هم به میان آورد. او که از این اپرا دیدن کرد، بعد از اجرای آن گفت: »من فقط چیزی که میتوانم بگویم این است که یاد تاریخ افتادم که یک وقتی بعضی ها گفتند که امیرالمونین (ع) را در محراب کشتند گفتند مگر حضرت علی (ع) نماز می خواند؟ امشب که من اجرای "اپرای عاشورا" توسط ارکستر سمفونیک تهران را دیدم با آنچه که در طول این دو روزه ی گذشته روی سایت های خبری و بعضی وبلاگ ها دیدم چه ظلم و جفایی نسبت به این کار می شود، کاری که معتقدم که در نوع خود بی نظیر است. یک گروه حدود 130 نفره این کنسرت را اجرا می کنند، آن وقت یک عده ای پیدا می شوند و می گویند که این ها تاریخ عاشورا را بازیچه گرفتند و ابتذال و تک خوانی اینجا راه انداخته اند.»
اما «رهبری» واکنش دیگری به این مساله داشت و در این میان گفت: «در همان شب اول اجراي «اپراي عاشورا» وقتي كنسرت تمام شد، به مدير اركستر پيام دادم كه ميكروفن صداي دوم را بايد قويتر كنيد. آنهايي هم كه اعتراض كردند، حق داشتند چراكه اين قضيه مديريت نشد و بايد از من پرسيده ميشد كه چرا اين اشتباه را كرديد.»
این مشکل البته حل نشد تا واکنش »علی رهبری» را به شکل دیگری وادارد. او دی ماه یکی از برنامههای ارکستر را تعطیل و اعلام کرد تا زمانی که مسایل حقوقی و مالی نوازندگان ارکستر به این شکل باشد رهبر ارکستر نخواهم بود: «متاسفانه به دلیل برخی از ناهماهنگیها و یا عدم مدیریتی که در تمرین های ارکستر در این هفته وجود داشت، بنده امروز صبح به دیدن تمرین ارکستر رفتم و تشخیص دادم که فضای موجود پایین تر از استاندارد کارهایی است که ما تاکنون اجرا کرده ایم زیرا از چهار نوبت تمرینی که ما برای این کنسرت در نظر گرفته بودیم فقط موفق شدیم دو نوبت تمرین داشته باشیم و این موضوع برای ما به شدت مشکل ساز شد. متاسفانه طی ماه های گذشته بسیاری از افراد به دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق و گرفتاری هایی از این دست از مجموعه ارکستر سمفونیک استعفا کردند که این شرایط به شدت برای من ناراحت کننده بود.»
در این میان اما «بهرام جمالی» پاسخ داد: «از چندی قبل درباره مساله دستمزدها و مباحث مربوط به اعتبارات ارکسترها با آقای رهبری صحبت کردیم زیرا می دانستیم اگر ما برنامههای کامل ارائه شده از سوی آقای رهبری را اجرا کنیم، متناسب با اعتبارات موجود یک بدهکاری فراوان برای ما بوجود میآید که ماجرای بحران حقوق نوازندگان ارکستر و تداخل برنامهها نیز به همین دلیل بوجود آمده است. ما از آقای رهبری خواهش کردیم که برنامهریزی را طوری انجام دهد که روزهای شنبه و دوشنبه هر هفته مجموعه ارکستر سمفونیک تهران برنامه نداشته باشد زیرا ما از آنسو تمرینها و برنامههای ارکستر موسیقی ملی ایران را هم داشتیم اما فضا به گونهای بود که آقای رهبری اصرار داشت تمام روزهای هفته به ارکستر سمفونیک تهران اختصاص پیدا کند ضمن اینکه با توجه به محدودیت برخی از سازها که باید بین دو ارکستر تقسیم میشد، به جهت این اصرار آقای رهبری، با مشکلاتی مواجه شدهایم و در سیستم اجرایی هم ناهماهنگیهایی ایجاد شد.»
به نظر میرسد هر روز اختلاف رهبری و جمالی بیشتر میشود، به هر روی اما سخنگوی دولت یازدهم و رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی که در جشنوارهی موسیقی فجر حضور داشت، وعده داد: «بخش عمده ای از مشکلات ارکسترها برای سال ۹۵ مرتفع شده و فقط نیازمند تصویب بودجه در مجلس هستیم. جناب مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حلقه وصل ما به این مجموعه است بنابراین هرچه ایشان صلاح بدانند آنها را با اولویت در نظر می گیریم.»
در این میان «بهرام جمالی» - مدیر عامل بنیاد رودکی- به سایت موسیقی ما دربارهی آخرین وضعیت حضور «علی رهبری» میگوید: »آخرین خبری که من دارم، این است که آقای رهبری استعفای خود را یک هفته به تعویق انداخته است و گویا به توافقاتی در این زمینه دست پیدا کردهاند.»
«رهبری» روز گذشته در نامهای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته بود: » مسولیت اداری ارکستر با اقای بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی بوده است.عدم مدیرت ،عدم شناخت کافی موسیقی کلاسیک،داشتن مشاوران بسیارغیر حرفه ای و بی نظمی های افراد زیر دست آقاى بهرام جمالی و در آخر بد قولی های این بنیاد نسبت به اين هنرمندان ایرانی سبب آن شده است كه چند نوازنده و خواننده بسیار خوب ما،اركستر را ترك كنند و افراد با استعداد ایرانی هم که از خودگذشتگی نشان داده و تمام مشکلات را تحمل کرده اند و در اركستر مانده اند نيز حتی یک ماه آرامش نداشته اند. همچنين با وجود اخبار غیر واقعی در رسانه ها از طرف اقای جمالی در ۶ ماه گذشته حتی یکبار هم دستمزد این افراد بطور کامل پرداخت نشده است و قراردادی هم برای اینده در دست ندارند. بنده هم تا به امروز تمام مشکلات راتحمل کرده ام ولی نه تنها دیگر امیدی برای ادامه کار با این بنیاد غیر حرفه ای ندارم بلکه با تقدیم استعفای خودم از سمت رهبر دائم و مدیر هنری این ارکستر،راه را برای نوازندگان باز می كنم تا شاید بتوانند سازمان دیگری را در این مملکت برای ادامه کار خود پیدا كنند. با تجربه بنده که ۶ بار مدیریت هنری ارکستر های کشور های مختلف را به عهده داشته ام،واگذاری ارکستر سمفونیک تهران به دست افرادی غیر حرفه ای و ضعیف در مدیریت و بنیادی مانند بنیاد رودکی از روز اول اشتباهی بزرگ بوده است که امیدوار هستم دیگر تکرار نشود. ارکستر سمفونیک تهران باید مانند بیش از ۲۰ ارکستر دولتی در کشور همسایه ترکیه صد در صد مستقل باشد.»
همچنین ارکستر سمفونیک تهران در اولین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر ضمن اجرای قطعه «نی نوا» حسین علیزاده، سمفونی «فانتاستیک» را بعد از چهل سال دوباره در ایران اجرا کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری و رهبری ارکستر علی رهبری چهارشنبه ۲۱ بهمن و در اولین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر ضمن اجرای قطعه ماندگار «نی نوا» اثر حسین علیزاده در بخش اول، سمفونی «فانتاستیک» اثر هکتور برلیوز را بعد از چهل دوباره در ایران اجرا کرد.
حسین علیزاده آهنگساز قطعه «نی نوا» قبل از شروع برنامه که با پانزده دقیقه تاخیر آغاز شد در یک پیام تصویری بیان کرد: از اینکه شنیدم علی رهبری تصمیم دارد که قطعه نی نوا را بعد از چند سال دوباره اجرا کند سر شوق آمدم به همین جهت از وی و همه اعضای ارکستر سمفونیک تهران برای اینکه تلاش کردند و امشب این اجرا را روی صحنه می برند قدردانی می کنم.
وی ادامه داد: علی رهبری هنرمندی است که با حس وطن پرستی و دغدغه مندی به ایران آمده و وقتی با من تماس گرفت و به من اطلاع داد که قرار است قطعه «نی نوا» توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود با وجود اینکه این روزها مسائل خاصی با موسیقی دارم با کمال میل پذیرفتم که این قطعه در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود. به هرحال جای خود را در این کنسرت خالی می بینم و بسیار خوشحالم که قطعه نی نوا با دستان علی رهبری و نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اجرا می شود.
بعد از اجرای قطعه «نی نوا» که با تکنوازی نی سیامک جهانگیری و حسین خوش چهره همراه بود نوبت به اجرای سمفونی «فانتاستیک» اثر هکتور برلیوز رسید که به گفته علی رهبری این قطعه اولین بار چهل سال پیش اجرا شد و حالا ارکستر سمفونیک تهران با نوازندگان ایرانی این قطعه را به مخاطبان ارائه می کند.
«رویا، شوریدگی و شیدایی»، «یک مجلس مهمانی»، «صحنه ای در کشتزار»، «مارش راهسپاری به سوی چوبه دار» و «رویای گردهمایی نیمه شب جادوگران» قطعاتی بودند که در این بخش از کنسرت در قالب سمفونی فانتاستیک بعد از اجرای کنسرتو ویولن شماره یک اثر مکس بروخ با هنرمندی دالیبور کاروای برای مخاطبان اجرا شد.
علی رهبری در پایان کنسرت اول ارکستر سمفونیک تهران خطاب به تماشاگران گفت: به زودی این مجموعه ارکستر سمفونیک تهران یک ساله می شود البته بعضی ها در این مدت ما را اذیت کردند و بعضی ها هم به ما کمک های زیادی انجام دادند. ضمن اینکه به ما قول داده شده که بچه های ارکستر سمفونیک تهران از اول فروردین ۹۵ برای حضور در ارکستر قرارداد امضا می کنند که اگر این اتفاق بیفتد من به آرزوی چندین ساله خودم می رسم. به هر ترتیب من نه سیاسی هستم و نه علاقه و نیازی به سیاست دارم اما لازم می دانم که از علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد و فرزین پیروز پی که از طرف آقای مرادخانی مامور شد که از ما مواظبت کند، تشکر کنم.
حالا باید منتظر ماند و دید آیندهای ارکستری که سال قبل با هزاران بیم و امید کار خود را آغاز کرده بود، به کجا میرسد.
اینها را رییسجمهور گفته است. حسن روحانی چند ماه قبل از آنکه ارکستر اولین اجرای رسمی خود را روی صحنه ببرد این وعده را داد و البته محققش کرد. البته با تمام احترامی که اهالی هنر به رییس دولت یازدهم دارند و با تمام اهتمامی که او و وزارتخانهی فرهنگ و هنر برای بازگرداندن ارزش هنر در جامعه دارند، نمیتوان این مساله را نادیده گرفت که بسیاری از وعدههای آنان در موسیقی محقق نشده است. نمونهاش؟ اینکه هنوز در ایران ممنوعالکار و ممنوعالصحنه وجود دارد و بسیاری از چهرههای موسیقی از شناختهشدهترین و با افتخارترینش – محمدرضا شجریان- گرفته تا بسیاری از جوانان نمیتوانند در کشور خودشان به اجرای برنامه بپردازند و «شیدا جاهد» نمونهی تلخی در این موضوع بود؛ اما میتوان برای چند دقیقه هم که شده، گلایهها را نادیده گرفت و از این مساله خوشحال بود که در این کشور، وعدههایی هم داده میشود که محقق میشود؛ برای مثال همین بازگشایی ارکستر سمفونیک تهران. حالا درست یک سال است که از این اتفاق میگذرد. راستش را بخواهید، یک سال زمان زیادی برای این نیست که بتوان قضاوتی صحیح و همهجانبه روی یک ماجرا داشت؛ اما همین مدت زمان برای اینکه ارکستر در نقطهای که هماکنون ایستاده، باشد هم زمان کمی است.
- صهبایی و اصرار برای انعقاد قرارداد نوازندگان
او همچنین درباره صادرنشدن حکم رسمی رهبری ارکستر سمفونیک تهران توسط مدیر دفتر موسیقی نیز گفته بود: «تا آنجا که می دانم این حکم هنوز به صورت رسمی منتشر نشده و همانطور که گفتم بهتر است مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره این موضوع توضیح دهد اما آنچه مربوط به من است این بوده که کارها را بر حسن وظیفه انجام دهم که این کارها هم انجام شده و من از اسفند ماه سال گذشته بر حسب وظیفه کارهایی را که باید انجام میدادم، به سرانجام رساند. درست است که برای انجام یک کار خوب و با کیفیت هیچوقت دیر نیست اما چون فصل هنری جدید در تمام دنیا از اوایل سپتامبر آغاز می شود بنابراین لازم است که ما از همین ماه نسبت به راه اندازی ارکستر سمفونیک اقدام کنیم و کارها را طوری برنامه ریزی کنیم که از هیچ چیزی احساس عقب ماندگی نکنیم.»
این حکم البته هیچگاه به او داده نشد و در حالی که همه او را به عنوان رهبر جدید ارکستر میشناختند، بیاطلاعش «علی رهبری» به عنوان مدیر هنری و همچنین رهبر ارکستر انتخاب شد و به همین دلیل او در گفتوگویی با سایت «موسیقی ما» عنوان کرد: » قبل از هر چیز باید بگویم این تصمیمی که گرفته شده، به هیچ عنوان از لحاظ انسانی، اخلاقی، هنری و حتی اداری درست نیست. آقای ارجمند حدود یک سال پیش از من خواستند تا ارکستر سمفونیک تهران را بعد از مدتها تعطیلی، دوباره احیا کنم و رهبری آن را به عهده بگیرم. قرار ما هم این بود که این مسأله رسانهای نشود تا بعد از بسته شدن قرارداد، مصاحبهای مطبوعاتی گذاشته و آن را اعلام کنیم. اما عید نوروز سال گذشته، آقای ارجمند در برنامهای تلویزیونی به شکل رسمی این مسأله را بیان کردند و وقتی با اعتراض من مواجه شدند، گفتند از من خواسته شد که خبر خوشی بدهم و من حضور شما در ایران را به عنوان خبر خوش اعلام کردم. این اظهارنظرها در تمام این مدت ادامه داشت و علاوه بر اینکه مطبوعات من را به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران معرفی میکردند، حدود یک ماه و نیم پیش در جریان اختتامیهی جشنوارهی موسیقی فارس، بار دیگر آقای ارجمند، بدون مقدمه گفتند ارکستر سمفونیک به زودی راهاندازی خواهد شد و خوشحالیم که رهبری آن را «پروفسور-دکتر صهبایی» (دقیقاً خودشان از این واژه استفاده کردند) بر عهده خواهند داشت.»
«صهبایی» اظهارنظری که در این خصوص انجام داد، به این مساله اشاره داشت که در تمام مدت حضورش در ایران، مقاومت کرده تا قبل از تشکیل ارکستر، تکلیف نوازندگان مشخص شود: «تلاش کردم تا نوازندگانی که به استخدام ارکستر در میآیند، دارای حقوق مکفی و همچنین بیمهی درمانی و بیمهی بازنشستگی شوند. حتی ما دو هفتهی پیش، جلسهای با مدیران موسیقی ارشاد داشتیم که بار دیگر تأکید کردند میخواهند اسفندماه کنسرتی برگزار کنند و من باز اصرار کردم پیش از آن باید وضعیت نوازندگان مشخص شود. اختلاف از همینجا شروع شد. البته که من از این تصمیم به هیچ عنوان پشیمان نیستم و گمان میکنم بلاتکلیفی نوازندگان در این مدت طولانی، اصلاً درست نبوده است. این حق ابتدایی نوازندگان است که وضعیت قراردادهایشان معلوم باشد و من اگر قرار باشد دوباره کار را از ابتدا انجام دهم، باز هم همان روند را تکرار خواهم کرد.»
- علی رهبری رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک شد
«علی رهبری» در آن جلسه از حضورش در ایران اظهار خوشحالی کرد و به این مساله اشاره کرد که سعی میکند ظرف ١٠روز آینده ارکستر سرپا شود و به همین دلیل سفری سهروزه به وین خواهد داشت تا برنامههای خود را لغو کند و به ایران بازگردد.
او اما در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنیبر اینکه او سال٨٥ هم مجموعهای از مشکلات ارکستر سمفونیک تهران را فهرست کرده و بازگشت او بهمنزله حل مشکلات است، اظهار کرد: «ارکسترها همیشه مشکل دارند اما بهنظرم الان مسوولان میخواهند مشکل حل شود. من با کارهای هالیوودبازی، شو، پوپولیستی و عوامفریبی مخالفم. وزارت ارشاد، بنگاه شادمانی نیست.
- ارکستر با حضور مسوولان دولتی روی صحنه رفت: اجرایی باشکوه از سمفونی نهم بتهوون
بعد از آن «علی رهبری» روی سن آمد و گفت:« یکی از بزرگترین چلیستهای دنیا به من گفت برای ترک سیگار باید جلوی جمع زیادی اعتراف کرد که دیگر سیگار نخواهم کشید. من هم جلوی همهی شما میگویم اگر من را اذیت هم کنند، نمی روم.»
ارکستر و گروه کر اول سرود جمهوری اسلامی را اجرا کردند و بعد از آن سمفونی نهم بتهوون را. ارکستر که مدت زمان اندکی برای تمرین داشت، به خوبی توانست از اجرای این قطعه برآید و یکی از ماندگارترین اجراهای سمفونی نهم را شکل دهد.
- اولین حاشیه آغاز شد: نوازنده از ترکیه میآوریم
در همان زمان «ناصر رحیمی» - نوازنده قدیمی فلوت و پرکاشن- و از چهرههای باسابقه ارکستر سمفونیک به نمایندگی از نوازندگان، ماجرای اعتراضات را برای «موسیقی ما» شرح داد: «طی حدود سه سال گذشته، ارکستر سمفونیک تعطیل بود. من همیشه میگفتم که در رأس این هرم کسی را نداریم که بتواند برنامهها را پیش ببرد و همراه نوازندهها باشد. خودم همیشه از آقای «علی رهبری» نام میبردم و میگفتم که گزینه بسیار خوبی برای رهبری ارکستر هستند. پس از مدتی مطلع شدیم که مقامات ارشد کشور و رئیسجمهور خواهان فعالیت مجدد ارکستر سمفونیک هستند. در یک جلسه با حضور آقایان «هوشنگ کامکار»، «ارسلان کامکار»، آقای «مجلسی» و «نادر مرتضیپور»، آقای رهبری گفتند که دنبال کار بچهها هستند. ایشان اعلام کردند که آمدهاند همهچیز را درست کنند و بمانند. بچهها از وضعیت قرارداد و دستمزد صحبت کردند، ولی آقای رهبری گفتند که بدانید وضعیت از آنچه که بوده، بهتر خواهد شد. هر زمان که از قرارداد صحبت کردیم، ایشان به نوعی به ما دلگرمی الکی میدادند و اعلام میکردند که نمیخواهیم حق شما ضایع شود. قولهای زیادی دادند و گفتند که روزی چهار ساعت (یعنی دو جلسه) در روز تمرین خواهیم داشت؛ اما زمانی که کار را شروع کردیم، بچهها دوست داشتند که از ایشان نکاتی را هم یاد بگیرند. زمانی که یک مربی وارد تیم فوتبال میشود، از همان روز اول توقع ندارد که همه بازیکنان با همدیگر هماهنگی داشته باشند. زیرا باید تاکتیکها و تکنیکها هماهنگ شود. بچهها با جان و دل آمدند و کار کردند ولی از روز اول متلکپرانیها آغاز شد. هر روز که آقای رهبری سر تمرین میآمدند، به بچهها حرف بد میزدند و کلماتی را بیان میکردند و من از بازگو کردن آنها شرم دارم. حتی ما به آقای «ارسلان کامکار» (که ارکستر مایستر هستند) این موضوع را منتقل کردیم که این طرز برخورد با ما درست نیست و ایشان به گونهای رفتار میکنند که انگار ما بدبخت هستیم و باید بر سر ما بزنند! ارسلان کامکار این موضوع را تأیید و منتقل کرد، اما باز هم نتیجهای نداشت.»
او همچنین به این مساله اشاره کرد: «ما حاضریم که به رایگان برای ارکستر سمفونیک ساز بزنیم ولی اجازه توهین به نوازنده را نمیدهیم. هیچ رهبر ارکستری در هیچجای دنیا حق ندارد به نوازنده توهین کند و برخورد ناشایست داشته باشد. اکنون هم گفتهاند که نمیخواهم هیچکدام از این بچهها بیایند و در اینجا باندبازی داریم. چه کسی گفته که نوازندهها باندبازی دارند؟ آینده همهچیز را درباره علی رهبری نشان خواهد داد.»
- جدا شدن نوازندگان از ارکستر
«علی رهبری» اما در آن شب اعلام کرد که شب غمانگیزی برایش هست؛ چون «ارسلان کامکار» اعلام کرده که به خاطر خستگی حاضر به ادامهی همکاری با ارکستر نیست. او البته به این مساله اشاره کرد که ارسلان کامکار به او قول داده است که هر زمان ارکستر به او نیاز داشت، به عنوان مایستر در آن حضور پیدا کند. در این میان «شهرداد روحانی» بعد از این اتفاق در یادداشتی برای «موسیقی ما» نوشت: «خبر جدایی «ارسلان كامكار» -كنسرت مايستر اركستر سمفونیک تهران- از اين اركستر من را شوكه كرده است؛ به هیچوجه نمیتوانم باور کنم که چنین هنرمندی دیگر در ارکستر سمفونیک حضور نداشته باشد. افرادى مثل «ارسلان كامكار» از سرمايههاى هنرى كشور هستند و باعث تأسف است كه جوى حاكم شده كه اين عزيزان دلسرد شوند. چنین خبرهایی بیش از هر چیز میتواند ناشی از ایجاد فضاهای نامناسبی باشد که با روح هنر و هنرمند سازگار نیست و این بههیچوجه به نفع هنر این مملکت و به ویژه موسیقی ما نیست. شاید هم حق با صائب تبریزی بود که میگفت: «روزی که برف سرخ ببارد ز آسمان/ بخت سیاه اهل هنر سبز میشود»
او اما تنها هنرمندی نبود که از ارکستر جدا شد. پدرام فریوسفی، آیدین احمدینژاد، علی جعفری پویان و نیلوفر محبی نیز از ارکستر سمفونیک تهران جدا شدند و «رضا ناژفر»، نوازنده فلوت اول ارکستر سمفونیک نیز که به دعوت علی رهبری برای نوازندگی در ارکستر سمفونیک به ایران آمده بود، این ارکستر را ترک کرد و به اتریش بازگشت.
رضا ناژفر، نوازنده فلوت، که سابقه همکاری با ارکستر تئاتر وین، کنسرواتوار اینسبروک و کنسرواتوار پرینر را دارد، در این باره توضیح داد: «وقتی آقای رهبری - مدیر هنری ارکستر سمفونیک - به ایران آمد، به من هم گفت که تمایل دارد به ارکستر بیایم و با او همکاری کنم. البته من گفتم وقت کافی برای این کار ندارم. ایشان در رسانهها مطرح کردند که قرار است، من فلوت اول ارکستر را اجرا کنم، درصورتی که من برای این کار برنامهریزی نکرده بودم. برای اجرای سمفونی ٥ و یک رسیتال به ایران آمدم و آقای رهبری که در چند گفتوگوی رسانهای از من بهعنوان بهترین نوازنده فلوت یاد کرده بود، عذر من را خواست».
ناژفر درباره جزئیات این رویداد توضیح داد: «تمرینات ایشان بسیار طولانی بود و نوازندگان را مدت زیادی تمرین میداد. در یک میهمانی که من و همسرم آنجا حضور داشتیم، آقای رهبری خطاب به ما گفت، ببینید که نوازندگان ارکستر چگونه با جان و دل ساز میزنند! همسر من هم در جواب به آقای رهبری گفت که بچهها جرئت ندارند به شما چیزی بگویند. بعد از آن میهمانی، آقای رهبری به من ایمیل زد و گفت، سطح کاری شما و همسرتان پایین است و دیگر تمایلی ندارم با ارکستر همکاری کنید.»
- پاسخ رهبری: مافیا نیستند، عدهای نوازندهی لوس هستند
- ارکستر سمفونیک ملی
این صحبتها البته با واکنش «فرهاد فخرالدینی» - رهبر کارکشتهی ارکستر موسیقی ملی- روبهرو شد: « آقای رهبری از ابتدای ورودش گفت: ارکستر ملی را میخواهیم چکار؟! از آنجا که من و او دوستان صمیمی بودیم، در صحبتهایی که با یکدیگر داشتیم، از من دعوت کرد تا کار را با هم شروع کنیم اما من گفتم یک ارکستر نمیتواند وظایف دو ارکستر را با هم انجام دهد. ارکستر ملی برای نغمات موسیقی ملی طراحی شده و ارکستر سمفونیک برای آثار جهانی. آقای رهبری متوجه این موضوع نیست که پردهشناسی موسیقی ایرانی با موسیقی اعتدالیافته فرق دارد.»
به هر روی «ارکستر سمفونیک ملی» نهم اردیبهشت ماه در حالی اولین و البته آخرین کنسرت خود را برگزار کرد که «محمدرضا شجریان» نیز در آن حضور داشت و دیدار او با «علی رهبری» بعد از برگزاری کنسرت، این شائبه را به وجود آورد که قرار است خسروی آواز ایران با این ارکستر همکاری داشته باشد، به خصوص آنکه استاد آوازخوان از این اجرا احساس رضایت کرده و از «علی رهبری» به خاطر حضورش در ایران تشکر کرد.
اما در همان زمان بنیاد رودکی نیز بیانیهای داد و در آن نوشت: «در این تشکیلات تعدادی نوازنده به شکل تمام وقت استخدام می شوند و در برنامه ریزی دقیق سالانه به نحوی طراحی شده است که هر هفته شاهد اجرای گونه های متنوع موسیقی ارکستری شامل موسیقی سمفونیک، موسیقی ملی، معاصر و دیگر گونه ها خواهیم بود. ضمن اینکه استفاده از رهبران و سولیستهای میهمان در هر دو گونه موسیقی کلاسیک و ملی شرط اساسی و یکی از نشانه های عدالت فرهنگی است.» اتفاقی که البته هرگز رخ نداد.
- حضور ارکستر چین در ایران و سفیران فرهنگی
در این میان «علی رهبری» به نمایندگی از کشور ایران، برای رهبری و آماده کردن ارکستر فیلارمونیک چین به پکن رفت و بعد از آن – 22 و 23 مرداد- ارکستر چین به تهران آمد تا اولین ارکستر خارجیای باشد که بعد از فعالیت دوبارهی ارکستر، کار خود را آغاز میکند.
در بخش اول شب نخست اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فلارمونیک چین، ارکستر چینی به رهبری لونگ یو، کارش را با اجرای قطعه ای از الکساندر برودین آغاز کرد و قطعه پلووانسیون شاهزاده ایگور را در هفت بخش «اینتر دویسون»، «آلگرو»، «آاگرو»، «پرستو»، «مودراتو»، «پرستو» و «آلگرو» به اجرا درآورد. پس از اجرای این قطعه، ارکستر چینی قطعه «پروانه های عاشق»- کنسرتو برای ویلن- اثر ژن هاوو و چن گانگ را با اجرای ویلن «زنگ چنگ» را برای مخاطبان را اجرا کرد.
اجرای سمفونی شماره 5 چایکوفسکی در چهار موومان «آندانته آلگرو کن آنیما»، «آندانته کانتابیله»، «آلگرو مودراتو» و «آندانته مایستوزو آلگرو ویواچه» از دیگر بخشهای این برنامه بود. برنامهای که «علی مرادخانی» - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- دربارهی آن گفت: «امروز ملت هنر دوست ایران میزبان سفیران فرهنگی و هنرمندانی شایسته از جمهوری خلق چین هستند و این اتفاق فرخنده می تواند نقطه آغازی برای تعاملات فرهنگی هرچه بیشتر باشد. همراهی ارزشمند ارکستر فلارمونیک چین و ارکستر سمفونیک تهران که با همکاری نهاد محترم ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و وزارت خارجه میسر شد در نگاهی سمبولیک نشانه دوستی و نیز راه گشای مسیر توسعه دیپلماتیک دو کشور است.»
- برنامهی مهر تا مهر
«علی رهبری» هم در این مدت با نوازندهها مهربانتر شده بود و از آنها به عنوان قهرمانان ملی یاد کرد و تفاوتشان با قهرمانان فوتبال را در این دانست که آنها گل نمی خورند و هر قدم مثبتی که بر می دارند در آینده برایشان آورده زیادی خواهد داشت. او با بیان اینکه بردیا کیارس از این پس به عنوان دستیار ارکستر همراه ویژهی ارکستر خواهد بود به حضور نوازندگان خارجی برای برپایی رسیتال ها، کارگاه های آموزشی و حضور در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد و گفت: «این هنرمندان طی روزهای حضور خود بر اساس برنامه ریزی که برای آنها انجام گرفته به عنوان نوازنده و حتی رهبر ارکستر کنار ما حضور خواهند داشت این در حالی است که ما ویژه برنامه های موزیکال و اپرا برای همه خانواده های ایرانی را نیز در نظر گرفته ایم که همگی آنها به زبان فارسی اجرا خواهد شد تا مردم عادی نیز بتوانند از برنامه های در نظر گرفته شده ارکستر سمفونیک تهران برای آنها با تئاتر و موسیقی لذت ببرند و به موسیقی کلاسیک نزدیک شوند.»
این برنامه اما هرگز به طور کامل انجام نشد که البته دلایل متعددی برای آن بیان شد و یکی از مهمترین این دلایل، نبود بودجه است.
- آرزوی اپرای ایرانی
اما اجرای همین اپرا حاشیههای بسیاری را برای ارکستر به وجود آورد. یکی از خبرگزاریهای اصولگرا فیلمی از این اجرا منتشر کرد که در آن ادعا شده بود «تکخوانی زن» وجود دارد. مساله به سرعت ابعاد گستردهای به خود گرفت و حتی پای وزیر ارشاد را هم به میان آورد. او که از این اپرا دیدن کرد، بعد از اجرای آن گفت: »من فقط چیزی که میتوانم بگویم این است که یاد تاریخ افتادم که یک وقتی بعضی ها گفتند که امیرالمونین (ع) را در محراب کشتند گفتند مگر حضرت علی (ع) نماز می خواند؟ امشب که من اجرای "اپرای عاشورا" توسط ارکستر سمفونیک تهران را دیدم با آنچه که در طول این دو روزه ی گذشته روی سایت های خبری و بعضی وبلاگ ها دیدم چه ظلم و جفایی نسبت به این کار می شود، کاری که معتقدم که در نوع خود بی نظیر است. یک گروه حدود 130 نفره این کنسرت را اجرا می کنند، آن وقت یک عده ای پیدا می شوند و می گویند که این ها تاریخ عاشورا را بازیچه گرفتند و ابتذال و تک خوانی اینجا راه انداخته اند.»
اما «رهبری» واکنش دیگری به این مساله داشت و در این میان گفت: «در همان شب اول اجراي «اپراي عاشورا» وقتي كنسرت تمام شد، به مدير اركستر پيام دادم كه ميكروفن صداي دوم را بايد قويتر كنيد. آنهايي هم كه اعتراض كردند، حق داشتند چراكه اين قضيه مديريت نشد و بايد از من پرسيده ميشد كه چرا اين اشتباه را كرديد.»
- ارکسترهایی که احیا نشده، تعطیل شد
- مشکلات مالی و نامه به رییسجمهور
این مشکل البته حل نشد تا واکنش »علی رهبری» را به شکل دیگری وادارد. او دی ماه یکی از برنامههای ارکستر را تعطیل و اعلام کرد تا زمانی که مسایل حقوقی و مالی نوازندگان ارکستر به این شکل باشد رهبر ارکستر نخواهم بود: «متاسفانه به دلیل برخی از ناهماهنگیها و یا عدم مدیریتی که در تمرین های ارکستر در این هفته وجود داشت، بنده امروز صبح به دیدن تمرین ارکستر رفتم و تشخیص دادم که فضای موجود پایین تر از استاندارد کارهایی است که ما تاکنون اجرا کرده ایم زیرا از چهار نوبت تمرینی که ما برای این کنسرت در نظر گرفته بودیم فقط موفق شدیم دو نوبت تمرین داشته باشیم و این موضوع برای ما به شدت مشکل ساز شد. متاسفانه طی ماه های گذشته بسیاری از افراد به دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق و گرفتاری هایی از این دست از مجموعه ارکستر سمفونیک استعفا کردند که این شرایط به شدت برای من ناراحت کننده بود.»
در این میان اما «بهرام جمالی» پاسخ داد: «از چندی قبل درباره مساله دستمزدها و مباحث مربوط به اعتبارات ارکسترها با آقای رهبری صحبت کردیم زیرا می دانستیم اگر ما برنامههای کامل ارائه شده از سوی آقای رهبری را اجرا کنیم، متناسب با اعتبارات موجود یک بدهکاری فراوان برای ما بوجود میآید که ماجرای بحران حقوق نوازندگان ارکستر و تداخل برنامهها نیز به همین دلیل بوجود آمده است. ما از آقای رهبری خواهش کردیم که برنامهریزی را طوری انجام دهد که روزهای شنبه و دوشنبه هر هفته مجموعه ارکستر سمفونیک تهران برنامه نداشته باشد زیرا ما از آنسو تمرینها و برنامههای ارکستر موسیقی ملی ایران را هم داشتیم اما فضا به گونهای بود که آقای رهبری اصرار داشت تمام روزهای هفته به ارکستر سمفونیک تهران اختصاص پیدا کند ضمن اینکه با توجه به محدودیت برخی از سازها که باید بین دو ارکستر تقسیم میشد، به جهت این اصرار آقای رهبری، با مشکلاتی مواجه شدهایم و در سیستم اجرایی هم ناهماهنگیهایی ایجاد شد.»
به نظر میرسد هر روز اختلاف رهبری و جمالی بیشتر میشود، به هر روی اما سخنگوی دولت یازدهم و رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی که در جشنوارهی موسیقی فجر حضور داشت، وعده داد: «بخش عمده ای از مشکلات ارکسترها برای سال ۹۵ مرتفع شده و فقط نیازمند تصویب بودجه در مجلس هستیم. جناب مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حلقه وصل ما به این مجموعه است بنابراین هرچه ایشان صلاح بدانند آنها را با اولویت در نظر می گیریم.»
- استعفا
در این میان «بهرام جمالی» - مدیر عامل بنیاد رودکی- به سایت موسیقی ما دربارهی آخرین وضعیت حضور «علی رهبری» میگوید: »آخرین خبری که من دارم، این است که آقای رهبری استعفای خود را یک هفته به تعویق انداخته است و گویا به توافقاتی در این زمینه دست پیدا کردهاند.»
«رهبری» روز گذشته در نامهای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته بود: » مسولیت اداری ارکستر با اقای بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی بوده است.عدم مدیرت ،عدم شناخت کافی موسیقی کلاسیک،داشتن مشاوران بسیارغیر حرفه ای و بی نظمی های افراد زیر دست آقاى بهرام جمالی و در آخر بد قولی های این بنیاد نسبت به اين هنرمندان ایرانی سبب آن شده است كه چند نوازنده و خواننده بسیار خوب ما،اركستر را ترك كنند و افراد با استعداد ایرانی هم که از خودگذشتگی نشان داده و تمام مشکلات را تحمل کرده اند و در اركستر مانده اند نيز حتی یک ماه آرامش نداشته اند. همچنين با وجود اخبار غیر واقعی در رسانه ها از طرف اقای جمالی در ۶ ماه گذشته حتی یکبار هم دستمزد این افراد بطور کامل پرداخت نشده است و قراردادی هم برای اینده در دست ندارند. بنده هم تا به امروز تمام مشکلات راتحمل کرده ام ولی نه تنها دیگر امیدی برای ادامه کار با این بنیاد غیر حرفه ای ندارم بلکه با تقدیم استعفای خودم از سمت رهبر دائم و مدیر هنری این ارکستر،راه را برای نوازندگان باز می كنم تا شاید بتوانند سازمان دیگری را در این مملکت برای ادامه کار خود پیدا كنند. با تجربه بنده که ۶ بار مدیریت هنری ارکستر های کشور های مختلف را به عهده داشته ام،واگذاری ارکستر سمفونیک تهران به دست افرادی غیر حرفه ای و ضعیف در مدیریت و بنیادی مانند بنیاد رودکی از روز اول اشتباهی بزرگ بوده است که امیدوار هستم دیگر تکرار نشود. ارکستر سمفونیک تهران باید مانند بیش از ۲۰ ارکستر دولتی در کشور همسایه ترکیه صد در صد مستقل باشد.»
همچنین ارکستر سمفونیک تهران در اولین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر ضمن اجرای قطعه «نی نوا» حسین علیزاده، سمفونی «فانتاستیک» را بعد از چهل سال دوباره در ایران اجرا کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری و رهبری ارکستر علی رهبری چهارشنبه ۲۱ بهمن و در اولین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر ضمن اجرای قطعه ماندگار «نی نوا» اثر حسین علیزاده در بخش اول، سمفونی «فانتاستیک» اثر هکتور برلیوز را بعد از چهل دوباره در ایران اجرا کرد.
حسین علیزاده آهنگساز قطعه «نی نوا» قبل از شروع برنامه که با پانزده دقیقه تاخیر آغاز شد در یک پیام تصویری بیان کرد: از اینکه شنیدم علی رهبری تصمیم دارد که قطعه نی نوا را بعد از چند سال دوباره اجرا کند سر شوق آمدم به همین جهت از وی و همه اعضای ارکستر سمفونیک تهران برای اینکه تلاش کردند و امشب این اجرا را روی صحنه می برند قدردانی می کنم.
وی ادامه داد: علی رهبری هنرمندی است که با حس وطن پرستی و دغدغه مندی به ایران آمده و وقتی با من تماس گرفت و به من اطلاع داد که قرار است قطعه «نی نوا» توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود با وجود اینکه این روزها مسائل خاصی با موسیقی دارم با کمال میل پذیرفتم که این قطعه در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود. به هرحال جای خود را در این کنسرت خالی می بینم و بسیار خوشحالم که قطعه نی نوا با دستان علی رهبری و نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اجرا می شود.
بعد از اجرای قطعه «نی نوا» که با تکنوازی نی سیامک جهانگیری و حسین خوش چهره همراه بود نوبت به اجرای سمفونی «فانتاستیک» اثر هکتور برلیوز رسید که به گفته علی رهبری این قطعه اولین بار چهل سال پیش اجرا شد و حالا ارکستر سمفونیک تهران با نوازندگان ایرانی این قطعه را به مخاطبان ارائه می کند.
«رویا، شوریدگی و شیدایی»، «یک مجلس مهمانی»، «صحنه ای در کشتزار»، «مارش راهسپاری به سوی چوبه دار» و «رویای گردهمایی نیمه شب جادوگران» قطعاتی بودند که در این بخش از کنسرت در قالب سمفونی فانتاستیک بعد از اجرای کنسرتو ویولن شماره یک اثر مکس بروخ با هنرمندی دالیبور کاروای برای مخاطبان اجرا شد.
علی رهبری در پایان کنسرت اول ارکستر سمفونیک تهران خطاب به تماشاگران گفت: به زودی این مجموعه ارکستر سمفونیک تهران یک ساله می شود البته بعضی ها در این مدت ما را اذیت کردند و بعضی ها هم به ما کمک های زیادی انجام دادند. ضمن اینکه به ما قول داده شده که بچه های ارکستر سمفونیک تهران از اول فروردین ۹۵ برای حضور در ارکستر قرارداد امضا می کنند که اگر این اتفاق بیفتد من به آرزوی چندین ساله خودم می رسم. به هر ترتیب من نه سیاسی هستم و نه علاقه و نیازی به سیاست دارم اما لازم می دانم که از علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد و فرزین پیروز پی که از طرف آقای مرادخانی مامور شد که از ما مواظبت کند، تشکر کنم.
حالا باید منتظر ماند و دید آیندهای ارکستری که سال قبل با هزاران بیم و امید کار خود را آغاز کرده بود، به کجا میرسد.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اسفند 1394 - 19:33
دیدگاهها
آقای رهبری بالاخره چه زمانی از پروفسور صهبایی عذرخواهی میکنید؟! بیصبرانه منتظریم.
"این دولت به تمام تعهداتی که در دوران انتخابات داده است عمل خواهد کرد." !!!!!!
روحانی : من یک برنامه جدی برای اشتغال جوانان دارم
جوانی که نان شب ندارد و بیکار است ،با چه دلی موسیقی گوش کند
در حال حاضر موسیقی برای مرفهین هست
اين مقاله نشان مى دهد كه چقدر اركستر و سرپرستهايش بدون همبستگى بوده اند وگرنه چطور به علكس رهبرى اجازه داده شد كه اينقدر با همه بد رفتارى كند و با اينهمه پول خوب بگيرد و كارش را ادامه بدهد؟ بعد از اين از پشتيبانى كنيد لطفا و با اولين حركت بدى كه يك رهبر مى كند همگى اركستر عذرش را بخواهند. البته من اسم ايشون را اصلأ رهبر نمى تونم بگذارم بلكه كسى كه ريتم را مثل توى كلاس سلفژ نگه مى داره.
افزودن یک دیدگاه جدید