جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
در واکنش به گفت و گوی تازه
یادداشت «علی قمصری» در واکنش به اظهارات «حافظ ناظری»

[ علی قمصری - آهنگساز و نوازنده ]

از تركيب عمل بعضى هنرمندان شايسته و ادعاهاى حافظ ناظرى، مى توان به راستى شماره يك جهان شد.

وقتى جامعه ى هنر آنقدر سكوت مى‌كند كه قبح ناراست گويى در يك جوان تازه كار از بين مى رود.

مواجهه با هر تبليغى از حافظ ناظرى (پسر استاد ناظرى)، اشتياق شنيدن اثرى با عظمت جنگ ستارگان جان ويليامز را ايجاد مى‌كند. تبليغاتى با مختصات آنونس هاى هاليوودى، با اسمهايى مانند «بيگ بنگ»، بعد دوازدهم، سمفونى مولانا و...  اما از بخت بد حافظ ، ايجاد اين اشتياق هزينه اش بالا رفتن انتظارات است كه من به عنوان آهنگساز و نوازنده ، متوسط بودن را محيط بر تمامى اركان آن (استفاده از آكورد هاى محدود و ابتدايى، سردى صداى خواننده، اديتها و اتوتيون هاى مكرر، سه تار نوازى شبيه گيتار جان مك لافلين كه با وجود تاكيد حافظ فاقد روح ايرانى است، تمركز بر معرفى تكنيكها و نه هدف قرار دادن تكنيك براى رسانايى پيام و...) مى‌بينم.

علاوه بر آن بعد از اينكه با ادعاهايى مانند نامگذارى يك روز در امريكا به نام حافظ ناظرى، اثر شماره يك كلاسيك جهان، تقدير دانشگاه استنفورد، شباهت نوازندگى اش با استاد شهنازى ، قابل درك شدن موسيقى اش در بيست سال آينده توسط مردم و اعلام اينكه ليونل مسى موسيقى ايران است در روزنامه ى ورزشى ، متوجه شدم كه سكوت جامعه ى موسيقى قبح ناراست گويى را در ايشان ريخته. با اين حال تا امروز كه توهين هاى ايشان را در مورد تارنوازان و خوانندگان ديدم ، عقايدم را بروز نداده بودم.

من نمى دانم بر اساس چه معيارى ايشان با استفاده از كلمه ى "همه" كل نوازندگان را فاقد اشراف به مكاتب سنتى و خود را (با اينكه طبق اعلام خودشان هيچ چيز كارى در آن زمينه ارائه نكرده اند)، مشرف به كل سبك ها مى دانند؟ آيا ايشان نمى دانند كه هنرجوهاى مدرسه ى  موسيقى رديف دوره ى عالى استاد شهنازى را اول دبيرستان با اجراى ضربى هاى ايشان از حفظ امتحان مى دهند؟ در صداى خنثى و بى رمق ايشان چه برترى‌اى بر صداى خوانندگانى نظير همايون شجريان، عليرضا قربانى، سالار عقيلى، محمد معتمدى، وحيد تاج، حسين عليشاپور و... مى‌باشد كه ايشان را به اعلام نظرى قاطع سوق مى دهد؟ بله فرق صرفا در نبود سايه ى استوارى چون استاد ناظرى است كه هروقت بخواهند از حمايت مالى، اسمى و ... شان وام بگيرند.

من شخصا از حافظ ناظرى جز يك آلبوم با چند اسم و چند اثر در سايت رسميشان كه با شكايت فرخزاد لايق سازنده ى اصليشان مشخص شد، نديدم.

همايون شجريان هم با افتخار از نام پدرش از راه درست ، طورى استفاده كرد كه امروز فخر پدرش است. استفاده از هر امتيازى بايد پرنسيبل داشته باشد وگرنه شبيه كندن مى باشد.  راه هاى حافظ ناظرى با چنين شيطنت هاى ژورناليستى به انسداد ختم خواهد شد و اگر بدكردارى هنرى به منزل برسد، بايد ريشه هارا در آسيب هاى اجتماعى ببينيم.

در انتها ، دو اثر از "شيپور صلح" را اينجا به اشتراك مى گذارم و از حافظ ناظرى مى خواهم براى اولين بار صادقانه بگويد: اگر آهنگساز و نوازنده ى تار اين دو اثر بودى و قرار بود براى اين دو ، ويديو يى تبليغاتى بسازى يا ادعايى مطرح كنى ، چه مى گفتى؟
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 شهریور 1394 - 16:24

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 12 شهریور 1394 - 16:57

حافظ ناظری همان آمریکا باشه بهتره اینجا حسادت امانش نخواهد داد اینجا محیط خطرناکیه کاری هنری آدم خودش می خواهد اینجا همه مسئول هم هستند...

پنجشنبه 12 شهریور 1394 - 17:16

چه جالب

همه این روزها تخریبی جزئی می کنند حافظ را و سپس آثاری از خود به اشتراک می گذارند...
چه کاسبی پر درآمدی...

به امیدو روزی که در ایران هم به نظرات یکدیگر احترام بگذاریم و به هر نظر شخصی ای حمله ور نشویم..

بدرود

پنجشنبه 12 شهریور 1394 - 18:32

تا ذیروز مگه همایون بازاری نمی‌خوند از دیدگاه اقای قمصری؟ به همین نشست شیپور صلح مراجعه شود.

پنجشنبه 12 شهریور 1394 - 18:33

تا ذیروز مگه همایون بازاری نمی‌خوند از دیدگاه اقای قمصری؟ به همین نشست شیپور صلح مراجعه شود.

پنجشنبه 12 شهریور 1394 - 18:52

من یادم نمیاد هیچ کدوم از بزرگان موسیقی به این شکل مرتبا از خودشون تعریف کنن و سطح کار خودشون رو از موسیقی داخلی چند سطح بالاتر بدونن. انتقادات بجایی میشه از حافظ ناظری. در ضمن قمصری انقدر شناخته شده هست که نیازی به تبلیغ خودش نداشته باشه

پنجشنبه 12 شهریور 1394 - 20:42

شما که اولین اثرت تقلیدی از حال و هوای استاد علیزاده بود و گیتار اسپانیش میزدی که بگی یه کار جدید کردی چراااااا؟اگه حافظ هم به قول شما دروغ میگه و کاراش اورجینال نیس بذارید زمان ثابت کنه.مطمئن باشید کسی جای شما رو تنگ نمیکنه.به قول استاد علیزاده همایون پاپ میخونه نه سنتی پس شما دلسوز همایون نباش هر وقت بخواهی و اراده کنی همایون عزیز به شما بابت اهنگهای خاصتون جواب مثبت میده.

پنجشنبه 12 شهریور 1394 - 20:45

من خودم به بعضی از رفتارهای آقای ناظری انتقاد دارم، ولی نکته جالب اینجاست که جناب قمصری هم مانند خیلی از اهالی هنر، فقط سنگ خودشون رو به سینه می زنن... شما اگر انتقادی داری، نیازی به، به رخ کشیدن آثار خودتون نیست... نظر اصلی رو شنونده و مخاطب آثار هنری می ده، نه نامه شیطنت آمیزی که دقیقا در روز اول کنسرت حافظ ناظری پس از 15 سال در تهران منتشر میشه...
ای کاش، فضای نقد، جای تخریب و تحمیل رو بگیره...

ak
پنجشنبه 12 شهریور 1394 - 20:50

تو ذهنم مرور میکنم خیلی از بزرگهای ما کارهای بزرگی کردن مثل علیزاده .مثل مشکاتیان.لطفی.کسائی.شهناز.اما شما به این جوونی چقدر خودخواه و خود پسندی؟کلا مردم بداخلاق و حسودی بار اومدیم.چراااا ؟نمیدونم.شیپور صلح شما رو هم شنیدیم استااااااد

جمعه 13 شهریور 1394 - 00:49

"زمان"همه چیو ثابت میکنه.

جمعه 13 شهریور 1394 - 01:55

من نفیهمم این همه به اصطلاح موسیقی دان چرا این همه از آثار حافظ ناظری انتقاد میکنن. باشه اصلا اثر بدیه. اما اینها نقد نیست هجمه است. کجای دنیا این رفتارها رو دارن؟ جاستین بیبر با اون سن کمش وقتی اون آهنگهای اولش داد بیرون همه تحسین کردند اینجا انگار همه بتهوون و باخ و اشتراش هستن!!
تو خارج خیلی هنرمندها آثار خوب دارن آلبومهای بد هم دارن منتقدین میان امتیاز میدن مثلا به یه آلبومش 4 ستاره میدن به یه آلبوم هم 2 ستاره دیگه هجمه کینه ورزی و اینها ندارن. تازه خیلی وقتها مثلا allmusic یه نمره ای میده که کلا با مثلا rolling stone خیلی فرق داره. اینجا ما تو بدیهی ترین چیزها هم موندیم.

شنبه 9 بهمن 1395 - 21:44
شهریار

این بابا خودش دلش می‌خواد بهش گیر بدن. خودش خیلی خودش و کارش رو گنده می‌بینه. وگرنه کسی کاری به کارش نداره. دوست داره با دشمن‌تراشی، باد بشه و بره آسمون و ریسمون رو به هم ببافه. اون جاستین که شما میگی خودش میدونه محدوده‌اش تا کجاست، ادعای بتهوون بودن و پدیده موسیقی بودن رو هم نداره. ولی این جناب با یک کار معمولی و نازل، ادعای شکافتن فلک رو داره.

31.57.88.17
جمعه 13 شهریور 1394 - 03:07

واقعا با این صحبت ها قصد معروفیت دارید , خجالت نکشید بگید ؟ حافظ ناظری یکی از هنرمندان خوب و با اخلاق این مملکت است بهتر است اگر نقدی به کارهای ایشان دارید ، ادبیات خودتون را عوض کنید و تخریب نکنید ، و البته این رفتار از شما هم بعید بود ، این حسادت ها بیشتر مخصوص مطرب های تازه به دوران رسیده هاست ، بروید و مواظب همایون شجریان باشید که کم کم دارد از موسیقی هنری و فاخر ایرانی فاصله می گیرد و تجارت موسیقی راه می اندازد .

جمعه 13 شهریور 1394 - 11:07

یکی از ضعیف ترین نقد هایی بود که خوندم این تصویه حساب شخصی نه نقد اظهارات ...

جمعه 13 شهریور 1394 - 12:38

دکتر مولانا استاد آکوستیک موسیقیمون در دانشگاه تهران همیشه میگفت
مشکل موسیقی ما اینه که نخبه ها توش جمع نشدن...
میگفت زبان حال این حضرات همون شعر حافظه:
از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم....
متاسفانه این جماعت 90 درصد همینن، اون یکی خودشو با دروغ بالاببره و این یکی با شگردهای ناسالم و زبان غیر علمی اونو بکوبه ... واقعا خوبا توشون استثنا هستن متاسفانه

جمعه 13 شهریور 1394 - 14:29

با اقای قمصری موافقم بعضی از اهنگسازان و خوانندگان در حباب معروفیت و توهم هنر به سر میبرند , موسیقی سنتی ما به خاطر شنیده نمیشود چون فقر معرفت نسبت به اشعار آن وجود دارد و اگر گاهی توسط مردم بیشتر شنیده میشود علتی جز آنکه از سنتی به سمت پاپ شدن رفته نداشته است .
جناب حافظ ناظری هم اگر خیلی مدعی موسیقی سنتی هستند بفرمایند چرا این اثر گرانقدر ایشان در ایران فروش مناسبی نداشته و از اقبال عمومی در سطح جامعه برخوردار نشده است ؟
چطور میشود ادعا کرد اثری سنتی است ولی اقبال عمومی آن در بستر همان جامعه نباشد و در گوشه ی دیگری از فرهنگ و تمدن مورد توجه قرار گرفته باشد؟
ناگفته موسیقی سنتی ایران از دید هنرمند ایرانی نیست , موسیقی سنتی ایران از دید هنرمند غربی است که اتفاقا هیچ عمقی از موسیقی سنتی ایران نیست , تنها چیزی که در البوم ناگفته ایرانی و سنتی است اسم قطعات است و دیگر خبری از سنتی نیست ... البته برای کسی که برایش اهمیتی ندارد در ایران چه میگذرد این هنر طبیعی است

جمعه 13 شهریور 1394 - 19:36

با سلام به نظره من استاد شهرام ناظری خواننده بسیار بزرگی به خصوص ما مردمه کرد استاد رو خیلی دوست داریم اما حافظ ناظری هنوز باید بیشتر تلاش کنه تا بتونه به پدرش نزدیک بشه یا جای پای پدر بزاره

جمعه 13 شهریور 1394 - 23:50

آرام کمی نرم تر مهربان تر اگر با دیگران مهربان نیستید حداقل به خودتان با این رفتارها ظلم نکنید. بعنوان مخاطبی که بی نهایت از شنیدن آلبوم ناگقته لذت بردم بعد از خواندن این یادداشت واقعا خندیدم . داستان شکایت آقای فرخزاد لایق که قبلا معلوم شد اشتباه تیم اداره کننده سایت حافظ ناظری بوده پس دیگرصحبت کردن راجع به این موضوع چه معنی دارد؟ . انتقاد های حافظ ناظری کاملا درست و به جاست موسیقی ایرانی روند نزولی را طی کرده. برخی متوجه اصل مطلب نمی شوند با کمال احترام به همه هنرمندان زحمت کش ولی در این سال ها اکثر هنرمندان نتوانستند آثار برانگیزاننده که مردم را ترغیب به خرید بلیط کنسرت و آلبوم ها ی موسیقی کند بسازند .نه اینکه آثار خوب و ارزشمندی نباشد ولی تا این حدی که عرض کردم قدرتمند نبوده تا مخاطب را جذب کند.عدم استقبال مردم این را نشان میدهد.پس واقع بین باشیم. بله در هنرستان ها و آموزشگاه ها و دانشگاه ها زیاد امتحان می دهند اما پنجه هنرجویان کجا و پنجه اساتید قدیمی کجا ؟!!!!!!! آیا تمامی کسانی که آثار استاد شهنازی را از حفظ امتحان داده اند دقیقا مانند ایشان مینوازند . ؟!!!!!!!!عجب !!!! صدای خنثی؟!!!! آکوردهای ابتدایی و محدود؟!!! گویا از نظر مثبت استاد چکنواریان هم در رابطه با سبک متفاوت و خاص خواندن و آهنگسازی حافظ ناظری مطلع نیستید؟ این آلبوم موفقیت های چشمگیری در جهان بدست آورده و حافظ ناظری هم ناراست گو نیست و برای تمامی اینها مدرک رو کرده اند. آلبوم ناگفته نه تنها متوسط نیست بلکه تمامی احساس و هیجانات را هنرمندانه و با دیدی عمیق از جنس دنیای عارفانه مولانا بیان می کند . این موسیقی دلنشین و روح نواز فلسفه دارد و الحق چه زیبا این فلسفه به زبان موسیقی بیان شده. خود آقای حافظ ناظری بارها اعلام کردندخودشان را برتر از کسی نمی دانند . پس چرا گفته هایشان را تغییر میدهید؟ مردم این موسیقی را دوست دارند پس به سلیقه مردم احترام بگذارید . امیدوارم آقای ناظری با تندی جواب آقای قمصری را ندهند و با تکیه به خداوند صبورانه متفاوت از این آقا برخورد کنند چرا که از سازنده آثاری ارزشمند با چنین فضای معنوی توقع صبوری و مهربانی حتی در چنین شرایطی داریم. با آرزوی موفقیت و آرامش

شنبه 14 شهریور 1394 - 19:12

حافظ ناظری فقط با استفاده از نام پدرش به اینجا رسیده و یک کنسرت درست و حسابی با نام خود بیرون نداده.متاسفم برای این همه جهل و نادانی مردم ایران که نمیبینند........ بالاخره یکی باید در مقابل حافظ می ایستاد.

یکشنبه 15 شهریور 1394 - 11:54

با سلام چرا سایت شما سعی میکنه جایگاه شهرام ناظری رو تخریب کنه استاد ناظری طرفداران زیادی درسراسر ایران داره در مورده پسرشم حافظ هنوز اول رآهه وبابیشتر تلاش کنه به نظره من استاد باید سایت های که مغرضانه از استاد انتقاد میکنن برخورد کنه

یکشنبه 15 شهریور 1394 - 12:02

با سلام و عرض خسته نباشید؛
نقد به جا و منصفانه ای بود. رسانه و وسایل ارتباط جمعی علیرغم تمامی ویژگی های مثبت و سودمندش زمانی که توسط اشخاص "نا اهل" به کار گرفته می شود، نتیجه ای جز ترویج اوهام و افکار بی پایه نخواهد داشت.
عملکرد رسانه ای فرزند جناب شهرام ناظری ( که متأسفانه تنها عملکرد عمده ی این شخص همین عملکرد رسانه ای به جای فعالیت موسیقایی است ) در طول پروسه معرفی محصول ایشان نشان از "عقده گشایی" و "ابراز و در ادامه آن اثبات وجود" در جامعه ی موسیقی روز ایران است. هر چند بدیهی است که تولید کنندگان آثار موسیقایی به فراخور "ماهیت" اثر تولیدی شان جایگاه خود را به مرور زمان در میان "مردم" که مخاطبان آثار هستند، خواهند یافت. متأسفانه تمامی این "هیاهو" و " شوریدگی" کمکی به ایجاد این جایگاه و معرفی فرزند جناب شهرام ناظری به عنوان شخصیتی "مستقل" نخواهد داشت و در نهایت و در تأیید فرمایش جناب قمصری به انسداد ختم خواهد شد.
با تشکر از جناب قمصری از بابت ابراز نظر صریح و منصفانه ایشان، نکته آخر این که ای کاش دو سطر آخر نوشته به همراه قطعات "شیپور صلح" به اشتراک گذاشته نمی شد. چرا که رگه هایی از "مقایسه" و بوی "غرض ورزی" از بند آخر نوشته احساس شد و به چشم حقیر ناخوشایند آمد.
پاینده باشید؛ با تقدیم احترام

دوشنبه 16 شهریور 1394 - 00:19

دوستان عزيزم
انتقاد درباره ي شخصيت علي قمصري ان زمان بر شما رواست ، كه حداقل براي ٥ دقيقه با او به صحبت بشينيد
و انتقاد در باره ي تخصص ايشون نيز اشتباه تر .
علي قمصري نو جواني وجواني خود رو به مطالعه موسيقي ، و نواختن ساز پرداختند ، زحمات رو نمي شه ناديده گرفت
سليقه ها متفاوت است درست ، اما انجا كه پاي سواد در ميان است تحمل بر چيز نا راست تنگ مي شود ، اگر يكم وجدانتان بيدار بود و دست از سر تعصب برداشتيد ، با خود روراست باشيد كه اين جوان (قمصري ) شايد يه سوي سليقهي شما سوق ندارد ، اما در سوادو نوازندگيش حرفي نيست
من بر حافظ ناظري انتقادي ندارم چون كه شنونده ام نه يك منتقد
اي كاش در بين مردم ايران به جاي اين همه منتقد ، تخصص گرا جاي داشت

دوشنبه 16 شهریور 1394 - 01:14

هر وقت با علي قمصري براي ٥ دقيقه هم صحبت شديد حق انتقاد بر شخصيت ايشان را ان هم فقط در دل خود داريد
انجا كه پاي تخصص و سواد در ميان است تحمل بر ناراستي كم مي شود
اين جوان ( علي قمصري ) نوجواني و جواني خود را با دلو جان بي هيچ منتي در كوچه كوچه ي موسيقي قدم نهاده !
اشراف بر ساز تار <شايد به سمت سليقه ي شما سوق نداشته باشد >
وهمچنين ادبيات قابل تحسين
واهنگسازي به سبك و سياق خودش كه هرچه هم كه باشد بي سوادي در ان يافت نمي شود
اين تخصص است كه باعث شده علي قمصري ناراستي به گوشهايش خوش نيايد
حسد چه معنايي مي تواند داشته باشد انگاه كه هرگز پدري شواليه نام نداشت اما به قدر همت خويش از گزند گمراهي و كم سوادي به دور ماند

من از هيچ يك هنمردان و هنرمند نامان انتقادي ندارم
اما از مردمان سرزمينم گله دارم
كه منتقد بودن ساده ترين شغلشان است
اي كاش به جاي اين همه منتقد ، متخصص داشتيم

دوشنبه 16 شهریور 1394 - 12:31

با سلام

علی قنمصری هرچند آهنگساز خوبی باشه ولی نمیتونه خودش رو باحافظ ناظری که سالهای زیاده داره برای این آلبو زحمت میکشه مقایسه کنه.....خوبه که علی قمصری حرمت خودشو نگه داره که حرفاش بویی از حسادت رو داره تا یک انتقاد سازنده....حالا حافظ ناظری اومده و منسرت داده و مسیری جدید رو میخواد در موسیقی باز کنه خواه موفق میشه خواه ناموفق حالا این به علی قمصری ربطی نداره که هرچی خواست بگه با سطح سوادی معادل کارشناس موسیقی که در این مملکت ما این رقمی زیاد داریم....حرفو همه میتونن بزنن جناب قمصری شما به نظرم به همنون موسیقی سطح پایین خودتونروجوع کنید و ببنید کجای کارید بعد بیاید خودتون رو نشون بدید ....

حکایتی از مولانا می گم و حرفم رو به پایان میبرم:
مریدی گفت: روزی کسی از طرف شیخ ((فلان)) به حضور شیخ ما رسید و گفت: شیخ ما گفته که در پیمودن این راه,ماپیلیم و تو پشه.

شیخ ما فرمود:
به ایشان بگویید,آن پشه هم تویی!ما هیچ نیستیم,ما خود اندر میان نیستیم...
ما هیچ نیستیم و ادعایی نیز نداریم!

شما فعلا آقای قمصری برید چه آتش ها رو گوش بدید تا دستون بیاد دارید از کی در چه جایگاه مضحکی ایراد میگرید.

پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 17:17

این نقد نبود. متنی سراسر کینه و حسادت و به اشتراک گذاشتن دو ترک در پایان متن گواه همه چیز بود... خراب کردی جناب قمصری!

جمعه 20 شهریور 1394 - 16:29

بله موافقم،ولی فکر میکنم حداقل یکسال و اندی زمان برای آزمایش یک آلبوم موسیقی کافی باشه،بنده در کنسرت بودم،جمعیتی بسیار زیاد در کنسرت حضور داشتند،بگذریم.حافظ ناظری عرفان و حکمت کهن ایران رو با زبانی جهانی به دنیا معرفی میکنه،بنده مطمئنم که همینطور هم خواهد شد،سالهاست که شاهد انتشار آلبومهای موسیقی سنتی هستیم که در پی معرفی و گسترش سنت هستند ولی با زبان سنت.در دنیایی که هنوز زبان سنت ما رو نمیشناسه و نمیدونه،به ناچار باید راههای دیگر رو امتحان کنیم و از تعصبات دوری کنیم،دیدگاهای شخصی رو کنار بگذاریم و همه یکدل بشیم،جناب قمصری نوازنده ی بسیار خوبی هستند،دو آهنگ هم بسیار زیبا بودند،ولی در نبوغ حافظ شکی نیست.

جمعه 20 شهریور 1394 - 18:16

جناب قمصری عزیز قطعاتی که آپلود کرده بودید بسیار پر از هیاهو و نتیجه دیدگاه تکنیکی صرف به موسیقی سنتی است و جز اغواگری و تشویش ذهن آدمی هدفی را دنبال نمی کنند، اما در مورد نظر مغرضانه شما نسبت به ایشان، می باید در شان و منزلت خویش و مخاطبین سخن بگویید وگرنه با قیل و قال سخن هرچند بجا، ره بجایی نمیبرد

یکشنبه 29 شهریور 1394 - 22:54

متاسفانه آفتی داره به موسیقی سنتی ما داره میزنه به اسم "تلفیقی" ، هر کس تعدادی ساز شرقی و غربی و با سازبندی ناهمگون رو با هم به اجرا میکنه و اسمش رو میذاره تلفیقی ، ولی نه شرقی هست و نه غربی و نه به دل میشینه، لازم نیست آثار موسیقی صرفا شامل ساز های شرقی و ایرانی باشه که بشه تلفیقی، و لزوما هر کار جدیدی به صرف داشتن اسامی بزرگ کار قوی نیست, به نظر بنده که چند سالی هست کار تحقیقی در موسیقی انجام میدم , کار اخیر آقای ناظری کار متوسطی هست که چیزی رو به موسیقی ما اضافه نکرده، و حتی در بعضی قطعات به دل هم نمیشینه، بنده کار های آقای قمصری رو قوی تر و تکنیکی تر میبینم، البته ایشون هم دارن به تکرار میفتن. از آقای ناظری هم انتظار میرفت سنجیده تر مصاحبه کنن و فضای تبلیغاتی برای شنیده شدن کارشون ایجاد نکنن، حضور این همه نوازنده بنام رد این اثر برای شنیده شدنش کفایت میکنه.

سه شنبه 4 خرداد 1395 - 15:08

با عرض سلام
آقای قمصری به این کلی گویی های شما نقد نمیگویند شما صرفا دارید تخریب و توهین و کلی گویی میکنید!
به قول هوشنگ ابتهاج بیشتر این نوازنده ها اگر سازشان را ازآنها بگیرند دیگر عامی عامی هستند شما هم مستثنی نیستید.
بنده نمیدانم چرا مفهوم نقد هنوز در بین این ملت جا نیفتاده است تا کسی میخواهد آثاری را نقد کند شروع به توهین و بیپروایی میکند .

شنبه 2 بهمن 1395 - 00:40

اقای قمصری این متن،برای من که میدانم چقدر عاشق جلب توجه و کسب امتیاز از کمپانی ها مشهور دارید،پذیرفته نیست.

شنبه 9 بهمن 1395 - 21:52

یادم می‌آید آن اوایل که وارد دانشگاه شده بودیم، ادعایمان سقف فلک را می‌شکافت. رفیق‌مان تازه یک ترم کارگاه نقاشی گذرانده بود، پیکاسو را سنگ‌قلاب می کرد و به ریش کاندینسکی می خندید. آن یکی، بعد از چهار ترم این در و آن در زدن، تازه به کشف «یانی» نائل آمده بود، اما بتهوون را لایق ورق زدن پارتیتورش هم نمی‌دانست. گفتم بتهوون، چون غیر از بتهوون، نامی دیگر به گوشش نخورده بود. خلاصه تا بخواهی از این دست ادعاها و گزافه‌گویی‌ها داشتیم که داشتیم. جالب‌تر این بود که هر چه جنس، نامرغوب‌تر بود، بیشتر مورد پسند بود و هر چه جنس مرغوب‌تر، بیشتر وا می خورد. دوستی بود که وقتی با او آشنا شدیم، آنچنان در باب قدرت نوازندگی و سرعت و تمپوی حیرت‌انگیز نوازندگی و آثارش داد سخن می‌راند و دیگرانی که نام‌هایی به نسبت جهانی در آن داشتند را چنان چوچک خود می‌پنداشت ( با دلایل متقن و انکارناپذیر!) که هر شنونده‌ای را به حیرت وا می‌داشت. خلاصه بعد از چندین جلسه سخنرانی که هنگام صرف چای و سیگار مفت در اتاق‌مان ایراد فرمودند، از او خواستیم تا قطعه‌ای از آن قطعات محیرالعقول را برایمان اجرا کنند و استفاده ببریم. به هر حال ساز کوک نبود و حسش بود یا نبود و ... رخصت دادند و دست به ساز بردند، البته قبلش عرض کردند: ببخشید، معمولا گیتاریست‌ها یک ته‌صدایی دارن، ولی به هر حال صدای من زیاد خوب نیست، تحمل کنید و هه هه و ... حرفش جای اندکی تعجب داشت. نوازنده‌ای چنین قدر قدرت، صدا می‌خواهد چکار؟ بسم‌الله: شروع فرمودند: اگر یه روزی نوم تو ... تو گوش من صدا کنه ...
ـ خوب برای کسی که با موسیقی چندان آشنا نیست، «یانی» حکم موسیقی کلاسیک را دارد و «کریس‌دی‌برگ»، خدای موسیقی راک است. در همان دانشگاه هنر هم بسیاری از دانشجویان موسیقی اگر موسیقی کلاسیک به سمع‌شان می رسید، با خنده‌ای جانانه می‌گفتند: «تام و جری» گوش می‌کنی؟ یا اگر تو را در حال استعمال موسیقی راک و متال مشاهده می کردند، می‌گفتند: بابا! مایکل! چه خبر!
آنجا که دانشکده موسیقی بود و این بود. دیگر از شنوندگان بی‌خبر از همه‌ جا چه انتظاری می‌توان داشت؟ حالا هم یک آلبوم موسیقی، حاصل آنچه در حیطه‌ی تجربه و دانش و درک موسیقایی آهنگساز بوده است، روانه بازار شده. بار اول که شنیدمش در فروشگاه موسیقی بودم. احساس کردم موسیقی متن یکی از سریال‌هایی که «آریا عظیمی‌نژاد» برایش موسیقی ساخته را می‌شنوم. بعد دیدم نه، جناب ناظری می خوانند. بعید می‌دانستم این دو در چنین مدلی با هم کار کنند. به هر حال آنقدر برایم تازگی و جذابیت نداشت که پی آن را بگیرم ببینم اسمش چیست، چه هست و چه نیست. بعدها هم که جسته و گریخته قطعات دیگرش به گوشم می‌خورد، یا ملودی‌های بسیار شنیده شده و سرودمانند جناب شهرام‌خان ناظری بود که حالا یکی رویش آهنگ گذاشته بود و یا بعضی قطعات دیگرش (که گزیده شده و انتخاب شده پخش می‌شد) و به گوش می‌رسید، شباهتی کم‌سو به بعضی اجراهای عام تر«کرونوس کوارتت» یا همین «آروو پارت» را در خود داشت که البته بعد از گذشت لحظه‌ای کوتاه، کار چیپ می‌شد و پی به اشتباه خود می‌بردم. بعد با خودم می گفتم: ولش کن، یکی رفته اسکی دیگه! رسم شده به هر حال. یکی دو خط از شعر سهراب و فروغ و ... را برداشته و برنداشته، آب و رنگی شاعرانه به آن می‌زنند و می‌گویند: صادق هدایت می‌فرماید: ...!
تا اینکه خندوانه‌ای بر پا شد و خیل مشتاقان و ... آقا چه نشسته‌ای! «ناگفته» را شنیده‌ای؟ حافظ ناظری را اصلا می‌شناسی؟ دورادور به عنوان نوازنده‌ی دف می‌شناختمش. ولی این یکی گویا هاله‌ی نور داشت و ... رفتم ببینم با چه موجود شگفت‌انگیزی قرار است آشنا شوم. دیدم و شنیدم که ای دل غافل، آنچه تاکنون می‌شنیدم شاهکاری بوده است ورای زمان و مکان و ... سال‌ها دل طلب جام‌جم از ما می‌کرد ... گمشده پیدا شده بود.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود یادداشت «علی قمصری» در واکنش به اظهارات «حافظ ناظری» | موسیقی ما