گفت وگو با مهرداد نصرتی آهنگسازی که این روزها چند قطعه با صدای خودش منتشر کرده است؛:
افراد ناکارآمد زیادی در موسیقی فعالیت دارند
موسیقی ما - مهرداد نصرتی از خاصترین آدمهای موسیقی است. یک آهنگساز موفق و همیشه متفاوت که به تازگی پا به میدان خوانندگی هم گذاشته است. مهرداد نصرتی همیشه حرفهای تازهای برای گفتن داشته. از اولین آهنگهای منتشر شدهاش مثل «یه مسجد» با صدای امیر تاجیک، تا «راز» با صدای ناصر عبداللهی، از «نمی دونی» و «منو ببر به دنیامو» با صدای احسان خواجه امیری تا یکی دو آهنگی که به تازگی با صدای خودش منتشر کرده، همیشه جلوتر یا به عبارت دیگر خاصتر از دیگران بوده. این گفتگو به بهانه انتشار دو قطعه با صدای مهرداد نصرتی انجام شد. از موسیقی و ترانه و امروز و دیروز گفتیم و گفتیم و البته به پایان نرسیدیم. خوانندگی آغاز تازهای برای ارائه هنر و استعداد این اسم خاص موسیقی است.
در موسیقی این گروه واژههای نامناسب زیادی بیان میشوند که مورد قبول هیچ خانوادهای در جامعه ما نیست از طرف دیگر در وزارت ارشاد ما مجبوریم که از خیلی کلمههای بدیهی فاصله بگیریم. ما اگر امکان ارائه کارهایمان را به شکل مناسب و به همراه تصویر دلاشته باشیم مطمئن باشید حرفهای زیادی برای گفتن خواهیم داشت و این موسیقی ماهوارهای حال حاضر را از سکه خواهیم انداخت، ما این توانایی را داریم. همانطور که در حال حاضر موسیقی و ترانه خارج کشور توسط بچههای داخل سرپا مانده، ترانهسراها و آهنگسازهای خارج کشور دیگر حرفی برای گفتن ندارند. اما در خارج کشور تنها چند خواننده خوب داریم که صداهای ماندگاری هستند.
از طرف دیگر ملودیسازهای خوب ما یا خودشان خواننده شدهاند یا اینکه اصرار دارند خودشان ملودیشان را تنظیم کننده چون در اکثر موارد قیمت تنظیم بسیار بالاتر از ملودی است. مشکل اقتصادی است که موسیقی ما را به این ورطه کشانده من اما سعی کردهام برند مهرداد نصرتی را حفظ کنم. در ملودی ساختنم دقت دارم و همچنین با خوانندههای خوب کار میکنم. به شعر دقت میکنم که کاملا با موزیک همراه باشد. وقتی شعر را از موسیقی من جدا میکنی میبینی که خیلی حرف بزرگی نمیزند اما شدیدا با موزیک من همراه است و این مسئله خیلی برایم مهم است.
- اخیراً دو قطعه به خوانندگی خودت به انتشار رسیده که هم مردم دوستش داشتهاند و هم اهالی موسیقی. نکته جالب در اینجاست، آهنگسازی که از موفقترینهای این سالها بوده و به موفقیت تعدادی از خوانندهها کمک کرده حالا خودش وارد این میدان شده. جرقه خواننده شدنت از کجا و چگونه زده شد؟
- البته وقتی قطعات مختلفی با صدای خودت منتشر شوند آرام آرام این مسئله برطرف میشود.
- آیا آلبومی در دست انتشار داری؟
- آیا از این پس حضوری دائمی در عرصه خوانندگی خواهی داشت؟
- واکنش خوانندههایی که برایشان در این سالها آهنگسازی کردهای نسبت به خوانندگیات و انتشار دو قطعه با صدای خودت چه بوده؟
- در بین خوانندههای مطرحی که در این سالها با آنها همکاری داشتی مثل رضا صادقی، احسان خواجهامیری، سعید شهروز یا دیگران آیا کسی بوده که مثل ناصر عبداللهی با خوانندگیات مخالف باشد؟
- مهرداد نصرتی همیشه بسیار با دقت و با وسواس کار میکند. حتی چند سال پیش یک نشست خصوصی ترانه هم داشتی و با تعدادی از ترانهسراهای خوب مینشستی و کار کارگاهی میکردی. همه ما هم میدانیم که خیلی وقت همکاریات با یک خواننده را به دلیل برآورده نشدن توقعاتت در اجرا کنسل کردهای. آیا آلبومت را با همین وسواس تولید کردهای؟
- الان که در شرف انتشار آلبومت هستی وضعیت موسیقی امروز را چگونه میبینی؟
در موسیقی این گروه واژههای نامناسب زیادی بیان میشوند که مورد قبول هیچ خانوادهای در جامعه ما نیست از طرف دیگر در وزارت ارشاد ما مجبوریم که از خیلی کلمههای بدیهی فاصله بگیریم. ما اگر امکان ارائه کارهایمان را به شکل مناسب و به همراه تصویر دلاشته باشیم مطمئن باشید حرفهای زیادی برای گفتن خواهیم داشت و این موسیقی ماهوارهای حال حاضر را از سکه خواهیم انداخت، ما این توانایی را داریم. همانطور که در حال حاضر موسیقی و ترانه خارج کشور توسط بچههای داخل سرپا مانده، ترانهسراها و آهنگسازهای خارج کشور دیگر حرفی برای گفتن ندارند. اما در خارج کشور تنها چند خواننده خوب داریم که صداهای ماندگاری هستند.
- آیا به آینده امید داری؟
- با توجه به حساسیتی که در زمینه ترانه داری و همانطور که اشاره کردم مدتی هم نشستهایی کارگاهی در زمینه ترانه داشتی چه نظری درباره وضعیت شعر و ترانه در موسیقی امروز داری؟
- یک مسئله هم وجود دارد. در حال حاضر تعداد ترانهسراهای خوب بسیار بیشتر از تعداد آهنگسازها و تنظیمکنندههای خوب است. به نظرت دلیل این اتفاق چیست؟
از طرف دیگر ملودیسازهای خوب ما یا خودشان خواننده شدهاند یا اینکه اصرار دارند خودشان ملودیشان را تنظیم کننده چون در اکثر موارد قیمت تنظیم بسیار بالاتر از ملودی است. مشکل اقتصادی است که موسیقی ما را به این ورطه کشانده من اما سعی کردهام برند مهرداد نصرتی را حفظ کنم. در ملودی ساختنم دقت دارم و همچنین با خوانندههای خوب کار میکنم. به شعر دقت میکنم که کاملا با موزیک همراه باشد. وقتی شعر را از موسیقی من جدا میکنی میبینی که خیلی حرف بزرگی نمیزند اما شدیدا با موزیک من همراه است و این مسئله خیلی برایم مهم است.
- حرف آخر؟
منبع:
ماهنامه هفت نگاه
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 فروردین 1393 - 22:36
دیدگاهها
ازکارهای مهردادبوی هنربه معنای واقعی بیرون میادایشالاکه تومسیرخوانندگی هم مووفق باشه کارباترانه سراهای ارزشمندی چون حسین غیاثی ومونابرزویی میتونه به استحکام این البوم اضافه کنه.
نمی دونم صدای ما چرا به جایی نمیرسه...آقای نصرتی تیمی که انتخاب کردی تکلیف بردت رو از حالا معلوم کرده...ترانه سراهایی چون مونا برزویی و مریم اسدی و حسین غیاثی...ملودی از خودت که نشون دهنده تالیف خلاقته و موزیسین هایی برای یخش تنظیم مثل صفاریان و سیروان و فرشاد حسامی...
اگه صدای یکی از طرفدارای یار غارت احسان خواجه امیری رو میشنوی بهتره بهش بگی که کمی از این تکرار هات فاصله بگیر...هر چی قرار بوده از زبون امشترک احسان و روزبه شنیده بشه ما تو این دو سال شنیدیم...تا دلتون بخواد از زبان مشترکشون و بقیه خواننده ها وازه های بهشت و احساس و دریا و برزخ و قبله و کعبه و از پله بالا رفتن و پایین اومدن و ... رو شنیدیم......ملودی هایی از جنس لحظه و تاوان رو چشیدیم و لذت هم بردیم هیچ کدومش هم ضعیف نبوده...اما یه جاهایی ریسک هم بد نیست... تغییر لازمه...یه وقتا با خودم فکر میکنم میشه یه آهنگی از احسان بیاد بیرون و رو کاورش نوشته باشه ملودی: احسان خواجه امیری ؟! میشه یه تک تراک بیاد بیرون و جلوی نام ترانه سرا و تنظیم کنندش واژه هایی غیر از بمانی و نامداری نوشته باشه؟.....
موسیقی ما لطفا یچاپ...
برو عمو کارامد
شما وقتی نمیدونی vst درسته نه vsd چه جور موزیک الکترونیک رو نقد میکنی
سلام
سایت موسیقی ما واسه همه خوانندگان هست؟
چرا بعضی نظراتمو منتشر نمیکنید؟
به جون مادرم قسم سعید کرمانی مجاز شده
اطلاع رسانی کنیییییییییییییییییید
چرا اسم میبرید و به تتلو توهین میکنید چقدر خوبه که به سلیقه همه احترام بزاریم همین خواننده از شما طرفداراش بیشترن جناب...واقعا متاسفم براتون
متاسفانه دوستمون به یک مشکل اپیدمیک توی موسیقی پاپ دچاره که تقریبا همه باهاش طرفن...
در مورد کسی قضاوت کنید که حداقل یکبار از نزدیک دیده باشید... یا آثارش رو بطور کامل تحلیل کرده باشید!!
افزودن یک دیدگاه جدید