جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
درباره دلایل کیفیت پایین و فضای بدون خلاقیت و تکراری کنسرت‌ها - 1
فیش «گیتار»‌ات را در گلدان بکار!
موسیقی ما - بهمن بابازاده: کنسرت‌های پاپ این روزها روندی تکراری‌، خسته‌کننده‌ و از همه مهم‌تر، خالی از هرگونه خلاقیت را در پیش گرفته‌اند و چهره‌های مطرح این عرصه نیز بدون در نظر‌گرفتن مختصات و استاندارد‌های محتوای برنامه‌ای که روی صحنه می‌برند، همین‌طور در حال کنسرت گذاشتن هستند؛ به‌قول یکی از دوستان تهیه‌کننده: «هر وقت بفهمند فلان سالن در فلان تاریخ خالی است، بی‌معطلی با دو روز تمرین تق‌و‌لق، کنسرت می‌گذارند.» و این یعنی فاجعه!

دلایلی مثل آشنا نبودن مخاطب عام با مفهوم و تعریف «کنسرت» (در نگاه بین‌المللی)، نبود امکانات تفریحی مناسب دیگر و در مقاطعی نیز دلبستگی بی‌چون و چرای مخاطبان کم‌سن‌و‌سال به خواننده مورد علاقه‌شان، باعث شده سالن‌های اجرای کنسرت‌های پاپ، تقریباً شلوغ باشند. اما ماجرا اینجاست که آیا ادامه این روند نتیجه‌ای جز محصورشدن ذائقه و سلیقه مخاطب موسیقی در حصار همین اجراهای تکرای و حالا دیگر خسته‌کننده دارد؟ اجراهایی که در بعضی موارد به شکلی باورنکردنی اصول اولیه یک کنسرت را هم رعایت نمی‌کنند و در بهترین حالت ممکن (که البته آن هم فقط از سوی یک یا نهایتاً دو چهره به اجرا در می‌آید)، دارای یک opening و یک ending مختصر است. روال اجرای برنامه‌ها طوری شده که خواننده بعد از شروع موسیقی، با شلوغ‌کاری نورپرداز و جیغ و دست حاضرین روی صحنه می‌آید و شروع به خواندن می‌کند و چیزی نزدیک به نود دقیقه به صورت متوالی و پشت سر هم، همین رویه تکرار می‌شود. خواننده محترم در بین قطعات و تا زمانی که گروه برای قطعات بعدی آماده می‌شوند، مهمانانِ عمدتاً هنرمند حاضر در سالن را معرفی می‌کند و بعضی وقت‌ها هم از پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌های سالن می‌خواهد که جیغ بزنند تا مشخص شود تعداد کدام طرفی‌ها در سالن بیشتر است!

سایت موسیقی ما در این پرونده، سراغ این موضوع می‌رود تا دلایل کیفیت پایین و فضای بدون خلاقیت و تکراری کنسرت‌های این روزها را در گفت‌وگو با کارشناسان و منتقدان موسیقی کشور بررسی کند. ابتدا مروری بر وضعیت کنسرت‌ها در سال‌های اخیر:
 
  •  * قلب موسیقی در لس‌آنجلس 
به تدریج و با آغاز به کار نسل اول خوانندگانی که ادعا دارند موسیقی پاپ را دوباره احیا کرده‌اند، فضای بازار از انحصار موسیقی ملی و سنتی در حال بُرون‌رَفت است. مخاطب موسیقی میانه دهه 70 به صورت صددرصد پیگیر آثار «لس‌آنجلس‌نشین»هایی هستند که بعد از انقلاب ترک وطن کرده و به مددِ خواندن در مهمانی‌های پولدارهای آمریکایی (به قول خودشان)، توانسته‌اند دوام بیاورند. سیاست متولیان فرهنگی کشور بر این قرار گرفته که ذائقه موسیقایی مردم ایران از سمت لس‌آنجلس به سمت تهران تغییر مسیر بدهد و در این میان حمایت و ترویج موسیقی پاپ داخلی اولویت می‌یابد.
 
  • * علیرضا میرعلینقی: قحطی موسیقی پاپ بود
«علیرضا میرعلینقی» (پژوهشگر و تاریخ‌نگار موسیقی معاصر ایران) در این باره اعتقاد دارد: «بعد از انقلاب، عده‌ای از خوانندگان به صورت آزمایشی خواندند که اتفاقاً خوانندگان خوشنامی هم در میان آنها بودند. آن زمان قحطی موسیقی پاپ بود. خواننده‌ای مثل مازیار با «گل گندم» دوباره به عرصه آمد و خیلی هم با فروش قابل‌توجهی روبرو شد. یکی دو آلبوم با صدای فرهاد به بازار آمد، همین‌طور از تورج زاهدی، حسن همایونفال و... مسوولان می خواستند با استفاده از صدای آشنای چهره‌های قبل از انقلاب یک‌سری خواننده به جامعه موسیقی معرفی کنند. از این میان می توان به مرحوم مازیار، فرهاد، فریدون فروغی، کورش یغمایی و... نام برد. البته به خواننده‌ای مثل مرحوم فروغی مجوز انتشار ندادند، بلکه فقط مجوز برگزاری کنسرت دادند.»
 
  • * اولین جرقه‌ها
اواسط دهه 70 بود که خیلی‌ها بعد از شنیدن یک صدای آشنا و دیدن اسم ناآشنایش از تلویزیون، چشم‌هایشان از تعجب گرد شد و فیش آنتن‌شان را چک کردند که مبادا فیش ماهواره همسایه را به اشتباه جا زده باشند! «من باهارم، تو زمین» قطعه‌ای بود که از همان اولین باری که از تلویزیون پخش شد، مشخص‌کننده روند سیاست‌گذاری مدیران فرهنگی بود و همان جرقه باعث تولد و پرورش نسلی شد که این روزها همه از آن به عنوان «نسل اول موسیقی پاپ» یاد می‌کنند. نسلی شامل چهره‌هایی چون خشایار اعتمادی، علیرضا عصار، قاسم افشار، حسین زمان، امیر کریمی و... که هرچند تقریباً اکثر آنها به لحاظ سبک و صدا، زیر پرچم بزرگان آن‌سوی آبی بودند، اما توانستند در فضای موجود به شهرت و اعتباری بزرگ دست یابند.

نسل‌های بعدی و استعدادهای جوان یکی پس از دیگری متولد می‌شوند و موسیقی پاپ آرام‌آرام در حال طی کردن مراحل ترقی است. شادمهر عقیلی، سعید شهروز، ناصر عبداللهی، علیرضا عصار، محمد اصفهانی و... ستاره‌هایی هستند که خیلی زود به شهرت می‌رسند و شروع به کار اولین گروه موسیقی پاپ (آریان) باعث می‌شود که دیگر همه بفهمند موسیقی پاپ قرار است از سانسور خارج شود و به رقیبی بزرگ برای آن‌سوی آبی‌ها تبدیل شود. گه‌گدار کنسرت‌هایی پراکنده، آن هم فقط در تهران برگزار می‌شود و کنسرت دادن در واقع به نوعی جزو آرزوهای بزرگ این چهره‌هایی ست که در حال فعالیت‌اند.

پاپ مجاز داخلی رفته رفته در حال اوج گرفتن است که سروکله زیرزمینی‌های پُر سروصدا پیدا می‌شود. رضا صادقی از جنوب، پرچم مشکی‌اش را بالا می‌برد و بنیامین از زیرزمین خانه‌اش به یک‌باره سر از قرارداد بلندمدت با «محسن رجب‌پور» در می‌آورد. «محسن»های بااستعداد ولی پُرحاشیه می‌آیند: چاوشی، یگانه و نامجو. روزی نیست که خبری از آنها در رسانه‌ها نباشد. «یاس» و «هیچکس» به معنای واقعی کلمه می‌ترکانند و زیر سایه موفقیت آنها، چهره‌هایی چون «پیشرو»، «زدبازی»، «تتلو»، «تهی»، «آرمین» و... به شهرت می‌رسند.
 
  • * کنسرت‌های موسیقی و پاتوق‌هایشان
سال‌های انتهایی دهه هفتاد سپری می‌شود. بازار کنسرت هنوز به جز اجراهای سنتی خاص «تالار وحدت» و تک‌و‌توک اجراهای سالن میلاد نمایشگاه، چندان داغ نشده و اصولاً تعریف درستی نیز از آن در بین اهالی موسیقی وجود ندارد. نکته ویژه این دوران، همین برگزار شدن کنسرت‌هاست که در نوع خود جالب‌توجه بوده و شاید محتوا و کیفیت، در مقابل امکان برگزاری‌شان آنقدرها هم خودنمایی نکند.
 
اجراهای زیادی -علیرغم اخذ مجوز- ساعاتی قبل از اجرا لغو می‌شوند و برخی اتفاقات تاریخی، از قبیل ممنوعیت پوشیدن لباس آستین کوتاه برای آقایان، باعث می‌شود خیلی‌ها از ترس این قبیل دردسرها حتی سراغ اقدام برای برگزاری کنسرت هم نروند.
 
کم‌کم در اوایل دهه هشتاد، سالن میلاد نمایشگاه به پاتوق کنسرت‌های پاپ تبدیل می‌شود و علیرضا عصار و گروه آریان و پس از آنها ناصر عبداللهی و محمد اصفهانی بیشترین طرفدار و تعداد کنسرت را دارند. حالا دیگر در 4 سال اول دهه 80، کنسرت‌های پاپ اوج گرفته‌اند و فضای باز کاخ‌های سعدآباد و نیاوران و حتی باشگاه انقلاب هم در ماه‌های گرم، پذیرای خوانندگان محبوب و هواداران‌شان شده‌اند.
 
با روی کار آمدن دولت نهم و بر اساس برخی بخشنامه‌های دولتی، تجدیدنظر اساسی در اعطای مجوز به کنسرت‌ها -به ویژه کنسرت‌های پاپ- صورت می‌گیرد و سالن میلاد نمایشگاه از چرخه برگزاری کنسرت به کلی خارج می‌شود. جایگزین این سالن، تالار وزارت کشور است که با گنجایش بالای 3هزار نفر، برای 3-4 سال میزبان اهالی موسیقی می‌شود و حتی در چند دوره، میزبانی بخش جنبی جشنواره‌های موسیقی فجر را به عهده می‌گیرد. اما موقعیت حساس این سالن که در ساختمان اصلی وزارت کشور تعبیه شده بود و ایجاد مشکلات عدیده‌ی ترافیکی در زمان برگزاری کنسرت‌های مختلف، باعث شد این سالن دیگر پذیرای اجراهای زنده خواننده‌های پرطرفدار نباشد و در حال حاضر نیز فقط برخی اجراهای ارگانی اجازه برگزاری برنامه در این سالن را دارند.
 
  • * برجی در دل تهران 
شاید افتتاح سالن همایش‌های برج میلاد را باید یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاقات در گرم شدن بازار کنسرت‌ها لقب داد. سالنی که بیشتر استانداردهای یک سالن کنسرت را ندارد، ولی به دلیل گنجایش بالا و طراحی شیک‌اش، خیلی‌ها را وسوسه می‌کند تا اجراهای زنده‌شان را در این سالن برگزار کنند.

با به فراموشی سپرده شدن سالن وزارت کشور، برج میلاد که در دل تهران سر به آسمان کشیده بود، خیلی زود به پاتوق هنرمندان موسیقی تبدیل شد. کار به جایی رسید که سالن همایش‌های برج در طول سال کمتر وقت خالی داشت. هنرمندان پاپ یکی پس از دیگری اجراهایشان را در این سالن‌ روی صحنه می‌بردند تا دیگر رفته‌رفته بازار پاپ، تکانی بخورد و گردش مالی کلانی نیز به این حوزه وارد شود، تهیه‌کننده‌های جدید وارد گود شوند و دیگر حکومت تهیه‌کننده‌های اصطلاحاً «لاله‌زاری» به پایان رسد. رقابت‌ها بیشتر و بیشتر شده و همه در پی اتفاقات و غافلگیری‌هایی بودند که نسبت به کنسرت‌های رقیبان خود، بهتر به چشم بیایند. تولد رسانه‌های مستقل موسیقی و پوشش اخبار و انتشار گزارش‌های تصویری این برنامه‌ها هم مزید بر علت شده بود تا دیگر چهره‌های پرطرفدار، بیشتر حواس‌شان به برنامه‌هایشان باشد.
 
  • * سال‌های اوج 
بدون شک سال 91 را باید سال اوج گرفتن و به تکامل رسیدن کنسرت‌های پاپ دانست. چهره‌های سرشناس موسیقی پاپ در این سال توانستند اجراهای متعددی را با ترفند‌ها و نوآوری‌های جدید روی صحنه ببرند. در این سال استفاده از «لیزر شو» و نورپردازی های مدرن -که در دهه گذشته نیز سابقه داشت- به امری عادی و شاید لازم در برگزاری کنسرت‌ها تبدیل شد. استفاده از آنونس‌های تصویری و «شو»‌های مختلفی که از سوی برخی خواننده‌ها ارائه می‌شد، در آن زمان به نوعی یک اتفاق جدید و نوآوری به حساب می‌آمد. فارغ از اینکه این اتفاقات در مقایسه با تعاریف جهانی کنسرت، چیزی در حد یک شوخی بزرگ بود.
 
 
  • * کیوان ملک‌مطیعی: خواننده دکور را رقیب خود می‌داند!
«کیوان ملک‌مطیعی» (کارگردان هنری کنسرت‌های فرزاد فرزین) درباره کیفیت و جزئیاتی مانند نور و دکور و ... در کنسرت‌ها می‌گوید: «همه آدم‌ها با هر موسیقی و نوایی، یک تصویرسازی ذهنی برای خودشان دارند. یعنی شاید شما با یک قطعه، خاطراتی از یک دوست و یک اتفاق در ذهن‌تان تداعی شود و اصولاً ایده ساخته شدن ویدئوکلیپ برای موسیقی، از همین‌جا شروع شده است. در بخش اجرای زنده هم من موافقم که مخاطب برای دیدن خواننده مورد علاقه‌اش به سالن می‌آید، ولی این علاقه شاید در ده دقیقه اول جذاب و پُرهیجان باشد و بعد عادی می‌شود. اینجاست که ورود «پرفورمنس» به کنسرت می‌تواند خاطرات هر بیننده‌ای از یک اجرای زنده را بیشتر در ذهن‌اش ثبت کند. یعنی در واقع تصویرسازی بکر جدیدی را می‌توان درباره هر اثر به مخاطب القا کرد.»
 
ملک‌مطیعی ادامه می‌دهد: «در این بین مرسوم شدن این قبیل اتفاقات، زمان زیادی را می‌طلبد و برای اینکه ذهن و نگاه مخاطب با این ایده‌ها همسو شود، مستلزم آماده کردن ذهنی او هستیم. همان‌طور که مثلاً برای بستن کمربند ایمنی چند سالی اطلاع‌رسانی شد و تبلیغات رسانه‌ای مثل تلویزیون باعث شد که این فرهنگ بالاخره جا بیفتد. اما در این بخش، من خساست تهیه‌کننده‌های کنسرت را بیشتر از همه تعیین‌کننده می‌دانم. دوستان تهیه‌کننده به خاطر جیب خودشان هم که شده می‌گویند: «بدون این دکورها و (به قول خودشان) این «ادا»‌ها هم مردم سالن‌های کنسرت را پر می‌کنند و ناراضی هم نیستند. پس چرا خرج اضافه بکنیم؟!» دیدگاه دوستان این چنین است و همین باعث شده که سلیقه مردم هم در یک سطح بماند. ولی به هر حال آنها هم یک جایی می‌فهمند که چه کلاه گشادی سرشان رفته و در ازای قیمت سرسام‌آور بلیتی که می‌دهند، در واقع ارائه‌ای نمی‌بینند.»
 
نکته دیگر هم این است که برای خود من هم اتفاق افتاده و مثلاً خواننده‌ای در قبال ایده‌ها و پیشنهادهای من برای کنسرت‌اش گفت: «دکور و این برنامه‌های نمایشی باعث کمتر دیده شدن من و گروه می‌شود!». یعنی دکور را رقیب خود می‌دانند! فکر می‌کنم همین جمله آخر من جواب همه سوال‌های شما درباره دلایل تکراری و خسته‌کننده شدن کنسرت‌های پاپ باشد!»
 
  • * آغاز بن بست 
بحران از زمانی شروع شد که برخی تهیه‌کننده‌ها حس کردند که دیگر بلیت‌های چهره‌های شاخص به خوبی قبل فروش نمی‌رود. در شبکه‌های اجتماعی هم صدای تماشاچیان کنسرت‌ها درباره یکنواختی بیش از حد برنامه‌ها در آمده و این احساس خطر باعث شد خود آنها نیز دست‌به‌کار شوند و برای کنسرت‌هایشان پوئن‌هایی مثل جایزه به حاضرین و چند بلیت VIP برای شرکت‌کننده‌ها در برخی نظرسنجی‌ها در نظر بگیرند. ویدئو‌های خوش رنگ و لعاب بسازند و برای طراحی صحنه نیز حاضر شوند از جیب مایه بگذارند. اما اوضاع وخیم تر از این حرف‌ها بود و مخاطبان کنسرت‌ها به مرور بیشتر و بیشتر دلزده از اجراهایی می‌شدند که قبل از شروع برنامه هم دقیقا کل کنداکتور آن را از حفظ بودند و می‌دانستند چه اتفاقاتی قرار است بیفتد. کسب‌وکار سایت‌های فروش بلیت کنسرت‌ها با تخفیف‌های بالای 70درصد روز‌به‌روز داغ‌تر شده بود و نقش عمده‌ای در آب‌کردن بلیت‌های بادکرده کنسرت چهره‌های معروف داشتند. اما با توجه به پر شدن سالن‌ها (که تهیه‌کننده‌های برنامه برای حفظ وجهه خواننده‌شان حاضر بودند به هر قیمتی از جمله اعطای رایگان بلیت به موسسات و نهادهای دولتی و خیریه به آن برسند)، خیلی‌ها همچنان اعتقاد داشتند که همه‌چیز عادی است و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده.
 
  • * مجید عبدی توپ را به زمین سالن‌ها و خواننده‌ها می‌اندازد
«مجید عبدی» که از جمله کنسرت‌گذاران جوان این عرصه است، درباره به وجود آمدن چنین فضایی در کنسرت‌های پاپ نظرات متفاوتی دارد: «البته من در به وجود آمدن این فضا تهیه‌کننده‌ها را زیاد مقصر نمی‌بینم. من اعتقاد دارم برای یک شهر 17 میلیونی، فروش رفتن 2هزار بلیت کنسرت، رقم زیادی نیست. اما در بحث تکراری و خسته‌کننده شدن برنامه‌ها باید بخش عمده‌ای از این نقص را در مسائل فنی سالن‌ها دانست. مثلاً خیلی از سالن‌ها حتی اجازه چیدن یک دکور متفاوت را هم به برنامه‌گذار نمی‌دهند و با جمله «سالن آسیب می‌بیند» هم دردسر خودشان را کمتر می‌کنند و هم باعث می‌شوند زودتر برنامه به نوعی جمع‌و‌جور شود. مثلاً در کنسرت یکی از خواننده‌ها که دکوری شبیه گندم‌زار را طراحی کرده بود، به دلیل ریخته شدن تعدادی از دانه‌های گندم روی موکت سالن، تهیه‌کننده برنامه 5 میلیون تومان جریمه شد!»
 
عبدی ادامه می‌دهد: «باید به این واقعیت تلخ هم اشاره کنم که متاسفانه دیدگاه برخی خواننده‌ها این روزها بیشتر به سمت پول در‌آوردن گرایش پیدا کرده و دیگر ارائه یک برنامه در خور شأن، کمتر مد نظرشان است. بسیار اتفاق افتاده که همین چهره‌هایی که الان در رأس هنرمندان موسیقی هستند به محض مواجهه با پیشنهادهایی برای ارتقای کیفیت برنامه‌شان از لحاظ «شو» و صحنه‌آرایی، پیشنهاد دهنده را مسخره می‌کنند و می‌گویند مردم برای دیدن و شنیدن اجرای زنده من می‌آیند، نه دکور و ویدئوهای خوش رنگ و لعاب. خیلی‌ها هم از این ماجرا واهمه دارند که مبادا دکور برنامه، توجه مردم و رسانه‌ها را از «زوم» روی خواننده منحرف کند! نکته آخر هم به نظر من این است که خواننده‌های ما مشاوران خوبی در بحث‌های هنری ندارند. عمدتاً کسانی دوروبر خواننده‌ها هستند که به فکر بیزینس مالی موفق‌ترند و همین معضل بزرگ، کار را به اینجا کشانده که آرام آرام فضا در حال بحرانی شدن است.»
 
 
  • * علی هزارخانی: وقتی 70درصد سالن ساخته شد، تازه یادشان می افتد که با متخص صدا و نور مشورت کنند!
مهندس «علی هزارخانی» (از متخصصین صدابرداری کنسرت در ایران) در باره مشکلات صدابرداری کنسرت‌ها اعتقاد دارد: «برای خروجی گرفتن یک صدای خوب فاکتورهای زیادی دخیل هستند. قبل از هر چیز ما باید تعریف درستی از سالن برگزاری برنامه داشته باشیم. متاسفانه در ایران سالن‌های کنسرت به نام سالن‌های چندمنظوره معرفی شده‌اند. تعبیری که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. هر سالن طبق تعریفی که از آن وجود دارد، طراحی آکوستیک و الکترو آکوستیک می‌شود و اینکه سالنی برای استفاده چندمنظوره طراحی شود، کاملاً مختص ایران و شرایط عجیب ماست. اینجا معمولاً بدون هیچ‌گونه مشاوره‌ای با کارشناسان صدا و نور، بنایی ساخته می‌شود و بعد از اینکه کار به پیشرفت 70 درصدی می‌رسد، دوستان تازه یادشان می‌افتد که این سالن نیازمند یک سیستم صوتی پیشرفته نیز هست. در ایران واقعا از لحاظ تجهیزات صدابرداری هیچ کمبودی وجود ندارد و مشکل اصلی فقط سالن‌های نامناسب است که باعث می‌شود در برخی اوقات صدایی گوشخراش به گوش مخاطب برسد. این را هم بگویم که در بین سالن‌های برگزاری کنسرت در ایران، هیچ سالنی حتی نزدیک به استاندارهای جهانی هم نیست. البته سالن‌هایی ساخته شده، ولی چون هنوز برنامه‌ای در آنها برگزار نشده، ناشناخته مانده‌اند.»
 
 
  • * یک نوازنده که خواست نامش فاش نشود: آقای سوپراستار گفت فیش گیتارت را در گلدان بکار!
در باب بی‌انگیزه شدن نوازنده‌های ارکستر چهره‌های محبوب هم می‌شود در این پرونده سخن به میان آورد. عدم توجه از سوی رسانه‌ها و بی‌توجهی مخاطبین به این قشر تاثیرگذار، باعث شده بسیاری از برجسته‌ترین نوازنده‌های داخلی دیگر انگیزه‌ای برای حضور پرانرژی روی سن نداشته باشند. یکی از همین نوازنده‌های سرشناس (که تاکید داشت اسمی از او برده نشود) در این باره می‌گوید: «اصل ماجرا این است که من با بیش از 20 سال سابقه باید پشت کسی ساز بزنم که دو سال هم نیست وارد این بازار شده. یکی از آثارش گرفته و او دیگر شده ستاره موسیقی؛ بدون هیچ منطق و پیشینه‌ای. خب من حق دارم که هیچ انگیزه‌ای برای تزریق انرژی به سالن از روی سن نداشته باشم.»
 
این نوازنده سرشناس ادامه می‌دهد: «تازه معمولاً لابی‌های کثیفی هم بین خواننده و رهبر ارکستر انجام می‌شود و مثلاً قبل از یکی از همین برنامه‌ها رهبر ارکستر قبل از برنامه به من گفت حواست باشد بخش‌های تک‌نوازی تو را من از روی لپ‌تاپ play می‌کنم و بعد با شوخی گفت: «فیش گیتارت را در گلدان بکار!». این یعنی جناب خواننده به من اعتماد ندارد و برای اینکه کارش خراب نشود و استرس نداشته باشد، فقط حضور فیزیکی من را روی سن می‌خواهد تا فردا روزی بگوید فلانی هم در گروه من بوده. اینها باعث می‌شود دیگر انگیزه‌ای برای من و امثال من نماند.»
 
  • * چاره چیست؟ 
هر مخاطب موسیقی به‌طور متوسط برای هر کنسرت نزدیک به 70هزار تومن هزینه می‌کند. این رقم در صورتی که یک خانواده چهارنفره بخواهند از یک اجرای زنده دیدن کنند چیزی در حدود 300 هزار تومان می‌شود و توقع بیجایی نیست که انتظار داشته باشند حداقل به اندازه میزان هزینه‌‌ای که شده، لحظات بکر و پرهیجان به آنها ارائه شود.

از زمانی که نگاه تجاری به بحث کنسرت در ایران، از سوی شرکت‌های کنسرت‌گذار و حتی خود خواننده‌ها در اولویت قرار گرفته، بحث‌های محتوایی و در واقع ذات زیبایی‌شناسانه کنسرت‌ها زیر سوال رفته و ادامه این رویه باعث به‌وجود آمدن چنین فضای خسته‌کننده و رخوت‌انگیزی شده است. در یک ماه آینده نیز چیزی حدود 20 کنسرت -عمدتاً پاپ- در سطح تهران و شهرستان‌ها روی صحنه خواهد رفت و بدون شک فضای کنونی بیشتر و بیشتر دامن زده خواهد شد. هیچ‌کس از آینده خبر ندارد. اینکه با روی کار آمدن مدیران موسیقی دولت جدید، نگرشی اساسی در شیوه اعطای مجوز به کنسرت‌ها صورت خواهد گرفت یا خیر؟ اینکه نگاه ارزشی و محتوایی تا چه حد قرار است از سوی مدیران دولت جدید نسبت به نگاه اقتصادی و مالی بچربد؟ اینکه خواننده‌ها و هنرمندان این عرصه تا چه زمانی می‌توانند با اصرار به ادامه یک روند تکراری در اوج بمانند و کسی هم نگاه چپ به نوع فعالیت‌های آنها و شرکت‌های برنامه‌گذار نداشته باشد؟

پاسخ این سوالات در ماه‌های آینده و با مشخص شدن سیاست‌های دولت جدید داده خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 شهریور 1392 - 00:26

دیدگاه‌ها

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 14:25

عجیبه از سایت شما گه این مطلب و می نویسید شما که به غیر تعریف از همین گزارشات کنسرت های پاپ تکراری هیچ نقدی نمی نویسید .
ما هم که نظر انتقادی می داریم تایید نمی کنید (البته قبلا بیشتر بود الان تا حدودی تایید میشه )
ای کاش مثل سینما که همه نقدشون رو راجع به فیلم ها انجام میدن در حوزه موسیقی هم این جور باشه اینو از سایت خودتون شرو ع کنید . فقط تعریف و تمجید نکنید!

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 17:40
صدا ملودی ترانه تنظیم

تصدیق میکنم

91.106.76.175
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 09:18
محمد امین موسوی

گزارشات شما از کنسرت ها مثه تبلیغات شده و وقتی کنسرت خواننده هایی که شما با اب و تاب اونها رو ستاره صحنه می دونید می بینم به تخیل قوی شما پی می بریم/ به شخصه کنسرت اکثر خواننده های پاپ رو رفتم شاید اگر هماهنگی و کاملی نسبی گروه مازیار فلاحی و نو آوری فرزاد فرزین و احترام به مخاطب و عدم خودشیفتگی رضا صادقی و در 60% کنسرت میکروفن را به سمت تماشاگران نگرفتن و اشتباه نگرفتن کنسرت به عروسی(حتی برای خواننده ای که 80% اهنگاش غمگینه!) در یه جا جم می شد این روند تکرار گونه رو نداشتیم
استاد شهرام ناظری: صدای نزدیک یا حتی بالاتر از صدای در ذهن مخاطب+هماهنگی نوازنده ها با هم و خواننده و ارائه موسیقی زنده فاخر و نزدیک به موسیقی نسخه استدیوی+ارائه کاتالوگ جهت اطلاع از آثار ارائه شده و ... به مخاطب= 65هزار تومان هزینه برای مخاطب (به طور میانگین)
اکثر خواننده های پاپ: صدایی که شاید در 20% کنسرت به نسخه استدیویی نزدیک می شود+ زدن یک ریتم توسط نوازنده ها که فقط اولش با هم فرق میکند+و...= 65 هزار تومان

2.176.224.52
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 09:21
محمد امین

به شخصه کنسرت اکثر خواننده های پاپ رو رفتم شاید اگر هماهنگی و کاملی نسبی گروه مازیار فلاحی و نو آوری فرزاد فرزین و احترام به مخاطب و عدم خودشیفتگی رضا صادقی و در 60% کنسرت میکروفن را به سمت تماشاگران نگرفتن و اشتباه نگرفتن کنسرت به عروسی(حتی برای خواننده ای که 80% اهنگاش غمگینه!) در یه جا جم می شد این روند تکرار گونه رو نداشتیم
استاد شهرام ناظری: صدای نزدیک یا حتی بالاتر از صدای در ذهن مخاطب+هماهنگی نوازنده ها با هم و خواننده و ارائه موسیقی زنده فاخر و نزدیک به موسیقی نسخه استدیوی+ارائه کاتالوگ جهت اطلاع از آثار ارائه شده و ... به مخاطب= 65هزار تومان هزینه برای مخاطب (به طور میانگین)
اکثر خواننده های پاپ: صدایی که شاید در 20% کنسرت به نسخه استدیویی نزدیک می شود+ زدن یک ریتم توسط نوازنده ها که فقط اولش با هم فرق میکند+و...= 65 هزار تومان

2.176.224.52
یکشنبه 3 شهریور 1392 - 15:57

کاش یادی هم می کردید از خواننده هایی که به اسم اجرای زنده بلیط های خدا تومانی به مردم می فروشند و نهایتا حتی صدای خواننده هم پلی بکه

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 16:55

آقا خدا وکیلی تو ایران فقط یک نفر داره همه ی تلاشش رو می کنه تا کنسرت متفاوت کار کنه اونم فرزاد فرزین

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 11:32
Ali Garshasbi

کاملا موافقم. با این وضعی که داریم پیش میریم فکر نکنم کسی حالا حالا ها به فرزاد فرزین برسه.

2.190.0.20
یکشنبه 3 شهریور 1392 - 17:02

واقعا اصلا تو ایران ارزش نداره این همه پول بدی بری کنسرت...........من خودم چند بار رفتم...اونم واقعا به خاطر اینکه موسیقی رو دوست دارم و هیچ تفریح دیگه ای ندارم....ولی آخرش از اینکه انقدر پولمو دادم به کنسرت ناراضی بودم....چون هیچ خلاقیتی تو کنسرتا نیست....واقعا فقط به فکر پول درآوردن هستن...و هیچ احترامی برای مخاطبشون قائل نیستن

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 17:47

آره واقعا..روی بلیط مینویسن ساعت 6 اجرا شروع میشه اونوقا 1 ساعت تاخیر داره..اینهمه هزینه میکنیم برای یک ساعت کنسرت؟...چرا واقعا؟خب حداقل یه ذره پول بلیط ها رو پایین بیارن :(

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 18:12

قابل توجه نويسنده ي اين مطلب
شادمهر عقيلي جز نسل اول كه ، در واقع دومين خواننده ي مجاز داخلي بود كه آلبوم داد بعد از خشايار اعتمادي
و جالبه بدونيد كه آهنگساز اولين آهنگ مجاز پاپ هم(يعني همون من زمينم تو بهار حشايار اعتمادي) خوده شادمهر بود

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 11:56
sajad batoei

دوست عزیز ما همیشه عادتمونه نسبت به کسانی که برامون زحمت کشیدن نمک نشناس باشیم. . .

188.253.71.178
یکشنبه 3 شهریور 1392 - 18:20

واقعا تو شرایطی که از خواننده گرفته تا تهیه کننده فقط به فکر درآمد مالی کنسرت هستند و برای مخاطبی که کلی هزینه میکنه هیچ ارزشی قایل نیست وجود کسایی مثل فرزاد فرزین که حتی زمانی که تهیه کننده های کنسرت هم حاضر نیستند هزینه ها را تقبل کنند از دستمزد خودش میذاره چون تفکر حرفه ای داره چون فکر نمیکنه وجود داشتن صحنه های نمایشی از دیده شدن خودش کم میکنه چون خودخواه نیست اونم در شرایط واقعا سختی که حتی یک سالن خوب برای اجرای کنسرت تو این مملکت وجود نداره.از یه طرف بی امکاناتی و از یه طرف گارد گیری مسولین.چرا وقتی یه خواننده و گروهش حاضرن تمام سختی ها رو به جون بخرن و هزینه صرف کنن میاد و گفته میشه:شما کارایی که میکنید فرهنگ غربیه و حتی همون سالنی که امکانتش کمه بهشون داده نشه.
مرسی آقای شومن و مرسی آقای ملک مطیعی بابت نگاه حرفه ایتون
امیدوارم روزی برسه که امکانت کافی وجود داشته باشه،مسولین نگاهشون تغییر کنه و همچنین خواننده های ما هم دست از خودخواهی بردارن

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 18:50

قیمت ها بالا
زمان اجرا کوتاه
یادم یه جایی خوندم که گفته شده بود مدیریت اجرا بیشتر به عهده ی یک لب تاپ بود ؟؟؟
جشن تولد ها رو یادتون رفت جدیدا مد شده که یه جشن تولد هم روی استیج یا بک استیج میگیرن
تقریبا دکوری و جود نداره تمام جذابیت برمیگرده به نورپردازی و لیزر
من یه dvd کنسرت یکی از خوانندگان اروپایی رو دارم که تاریخ اجرا بر میگرده به زمستان 2009 به قدری براش تبلیغات شده و سالن اجرای خیلی بزرگ و همین طور در نظر گرفتن سورپرایزهای متعدد برای حاضرین برای هر بیست قطعه یک دکور و نما رو در نظر گرفتن و استفاده از تراسور جذابیت کارو صد چندان کردن
چیزی که ما عمرا نداریم

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 19:26

ما اگه یه سالن موسیقی که نمونه هاش تو آمریکا هست داشتیم....کارمون حل میشد یعنی؟؟؟؟

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 20:07

دست رو نقطه کاملا درستی گذاشتید ! جالبه منم تو این چند مدتی که تو تعدادی از این کنسرت ها شرکت کردم کاملا همین تکراری بودنشون برام آزاردهنده شده بود !
میدونید دیگه وقتی زیاد کنسرت میرید براتون این قضایا پررنگتر میشه و به چشم میاد ، یادمه دفعه اولی که کنسرت رفتم همون صدای بلند آهنگ و پیچیده شدنش تو فضای سالن و جیغ و فریاد و ... برام خیلی دلچسب و ارضاکننده بود اما الان دیگه نیست !
مردم اینقدر تشنه شادی و بودن در چنین فضاهایی هستن که حتی با تیزر معرفیه سالن برگزارکننده هم دست میزنن و شادی می کنن چه برسه به خود کنسرت و خوانندش ! و خوب متاسفانه بعضی دوستان هم از این نیاز و بی تجربگی مردم کاملا سوء استفاده می کنن
خلاصه اینکه امیدوارم خواننده ها اینجور صحبت هارو مثله تابلوی هشدار دهنده پلیس تو جاده بدونن و جدی بگیرن که یوخت خدای نکرده جریمه نشن البته اینبار بدست مردم !

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 21:24

بهبود شرایط سالنها لازمه
تغییر تفکر تهیه کننده ها و خواننده ها هم لازمه
نباید فقط به فکر پول درآوردن از اجرای زنده باشن.
مرسی از مقاله ی خوبتون ولی خودمونیم شما همیشه باید
تو لفافه یه تیکه ای به احسان خواجه امیری بندازین دیگه...
حالا یه بار احسان از طرفدارای آبی و قرمز خواست که تشویق کنن
اونم فقط و فقط به خاطر حضور آرش برهانی و فرزاد حاتمی توی اون کنسرتش بود
و طرفداراشم میدونن که احسان یه استقلالیه دو آتبشه هست و خواسته یه شوخی
با همه بکنه...فقط همین.این که دیگه اعتراض نداره

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 21:50

کیفیت پایین ! قیمت بالا !

وجدانن جور در میاد ! این یعنی سوء استفاده !

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 21:52

یکی از دلایلش هم اینه که خواننده ها و گروهشون مجاز نیستند هر کاری روی صحنه انجام بدن و یا لباس های خاص و حتی حرکات جرئی ریتمیک داشته باشند که در کنسرت های خارجی خب رایجه. همین باعث میشه فکر خلاقیت و .. از ذهنشون بیرون بره. جز دکور چیکار میخوان بکنن بنده خداها. سیروان خسروی از جمله کساییه که دارم میبینم داره تلاش میکنه کنسرت هاش متفاوت باشه. کاش حداقل اجازه دادن ویدئو کلیپ میدادن به خواننده ها

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 21:53

سامی یوسفی که شماها ازش زیاد حرف نمیزنین واسه البوم جدید تور کنسرت سلام
کافی برین تو سایت خودش و ویدئوهاشو دانلود کنین تا ببینین واسه هر شهری که رفته چه طراحی و هزینه ای کرده !

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 23:00

کنسرت واقعی فقط کنسرت گروه آریان
سعی شون رضایت مردم هستش کنسرتای آریان واقعا متفاوتن
خانم فرنژاد در یکی از مصاحبه هاشون گفتن تو یکی از کنسرت ها که برق رفته بود
پیام صالحی بدون میکروفن سعی کرد مردم رو سرگرم کنه
حتی تو کلیپ هاشون می تونید ببینید که سعی شون اینه که همه مخاطبینشون راضی باشند
استقبال از آریان در خارج از کشور فوق العاده بود

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 00:24

ممنونم از بهمن بابازاده که اسم امثال تهی و پیشرو و زدبازی و هیچکس و یاس و...رو تو گزارشش اورد....مرسی.یه دنیا

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 00:48

نوازنده ای نمی خواهد اسمش فاش شود به بابک ریاحی پور می خوره بیشتر.که حقم داره.

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 16:26
نیکوزاد

گویا نوازندگی برای آن خواننده زوری بوده و ایشان مجبور بودند برای این خواننده بی‌سابقه بدون مُزد بنوازنند :)))
خوب تو که این‌قدر از خواننده بدت می‌آمده مجبور بودی بروی روی استیج برای خلق‌الله با دلخوری بنوازی؟ هم پولش را می‌گیرند هم غُرش را می‌زنند.

2.177.154.115
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 01:40

مشکل در درجه اول قیمت بسیار بالای بلیط ها هست شاید برای خرید یه بلیط مشکل زیادی وجود نداشته باشه اماتو که نمیتونی تنها بری کنسرت حداقل 1یا2نفر دیگه هم باهات میان اون وقت قیمت بلیطها سر به فلک میکشه شاید برای بعضی ها 200هزارتومن یا300هزار تومن چیزی نباشه امابرای اکثریت مردم خیلی زیاده:(
95%خواننده ها ومسولین به فکر پول هستن واگر انقدر تنوع هم ایجاد میکنن فقط برای پوله مطمن باشین اگه قیمت بلیطهای کنسرت نصف بشه استقبال خیلی بیشتر از اینهاست.توی جامعه الان ما پول از همه چیز با ارزش تره!کی حاضره توی این بی پولی ومشکلات اقتصادی 300هزارتومن بده بره کنسرت مگراینکه خیلی پولدار باشن یا وضع مالی نسبتا خوبی داشته باشن.

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 01:42

به طور کلی مشکلات ودلایل برای نرفتن به کنسرت:
1.قیمت بالای بلیط های کنسرت
2.دکور بد وفضای خسته کننده در بعضی کنسرتها
3.نبود سالن کنسرت
3.نورپردازی وصدابرداری ضعیف که دراکثرموارد توی کنسرت شهرستان هااتفاق میفته

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 01:56

واقعا که کنسرت ها مسخره شده. توی این 5،6 سالی که حداقل سالی یه بار کنسرت رفتم به جرات میتونم بگم از یکی دوتاش به زور راضی بودم. اگه بلیط ها ارزون بود آدم دلش نمی سوخت اما واقعا 60ـ70 هزار تومان واسه کمتر از دو ساعت اونم به شیوه پشت سر هم خوندن ترک ها و به زور از مخاطب دست و جیغ و هورا! خواستن ، واقعا نمی ارزه. البته یه نکته هم در مورد پر شدن سالنها وجود داره. غیر از خواننده هایی مثل سیروان که بلیطاشون سریع sold out میشه، نصف سالن رو فک و فامیل و دوست و آشناهای پرسنل سالن تشکیل میدن که بدون پرداخت پول تشریف میارن! اینو دیگه اونایی که کنسرت رفتن حتما دیدن کافیه یه بار آشنایان محترم نیان، نصف سالن خالی میمونه!

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 14:12
danesh jamshidi

البته یه نکته هم در مورد پر شدن سالنها وجود داره. غیر از خواننده هایی مثل سیروان که بلیطاشون سریع sold out میشه،\\\

اگر بعضی از طرفدارای چاوشی بدتر باشن اونا طرفدارای سیروانن!
واقعا جالبین!

2.190.13.95
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 11:54

این مشکل فقط از طرف خواننده ها نیست خیلی وقت اجازه ی اجرای ایده های نو آنها داده نمیشه و همین سخت گیری ها باعث دلسردی شون میشه .......

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 14:46
maria

مهسا جون با هات موافقم

2.177.252.136
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 12:15

تو ایران فرزاد فرزین کنسرتاش نو آوری داره و همین طور سیروان خسروی.
سیروان تو اجراهای اخرش موقع اجرای به همین زودی اون تابی رو که رو کاور اهنگ بود رو اوردن رو صحنه.رو اون نشست و اجرا کرد.
خیلی جالب بود.
بلیطای کنسرت سیروانم که دو ساعته sold out میشه.خب این ینی مردم اجراهاشو دوس دارن دیگه

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 13:47

خدا وکیلی فقط اریان که هیچ کدام از کنسرت هاش شبیه به هم نیست همیشه خلاقیت های زیادی دارن تو کنسرتهاشون واقعا من که از پولی که برا کنسرتشون میدم راضیم

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 14:24

دقیقا ... حقیقتی که نمیشه انکار کرد ... جالب بود

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 15:20

من از سال 1379 کنسرت بسیاری از خواننده ها و گروه ها را مشاهده نمودم . چیزی که برایم جالب بود اینست، کنسرت گذاران و خواننده ها هرجه بیشتر پول می گیرند ، ناهماهنگ تر ، بی برنامه تر و تکراری تر کنسرت را برگزار می کنند. صدا بردارها هم هر بلایی که می خواهند دانسته یا دانسته بر سر کنسرت در می آورند.( مثلا 40 دقیقه از شروع کنسرت بگذرد و نیمه یکطرف از بلندگوهای سالن میلاد صدایی پخش نکند ویا صدای ساز سولو شنیده نشود و تازه خواننده ها هی از مهندس صدابرداری تشکر می کند!!!!) یا مردم در صف هایی طولانی تری جهت به سالن معطل میشوند ( بعضا در سرمای زمستان) ویا تا دلشان بخواهد تاخیر در شروع کنسرت دارند. و یا خواننده های معروف تعداد محدودی تراک در کنسرت هایشا ن اجراا می نمایند ( حتما اینهم علامت ستاره شدن است ).
این سیر با مقایسه با عملکرد برگزاری کنسرت از بدو تا به امروز بوده و از زمین تا خورشید با کنسرت های ستاره های جهانی فاصله دارد . اگرچه به لحاظ قیمت بلیط به آنها طعنه میزنند . مثل قیمت فوتبالیست های حرفه ای ایران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سه شنبه 5 شهریور 1392 - 01:00
mehrnoosh garmabi

درد فوتبال خیییییییییییییلی دردناکتر برای اقشار کم درامد و زحمتکش یک جامعه است چون تمام هزینه ها ی میلیاردی از بیت المال از جیب من و شما ست البته برای یک عده ی محدود اخریش هم یک میلیون دلار برای خلعتبری

151.247.156.168
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 15:54

فقط توایران دوتا کنسرت هست که تکراری نیستنداولیش سیروان خسروی که توکنسرت1شهریورش هم معلوم بود دومی فرزادفرزینه که توکنسرت هاش سوپرایزهایی رواجرا میکنه.

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 19:06
Milad

سیروان رو قبول دارم اما فرزاد فرزین رو نع !
همین 3 4 ماه پیش کنسرتشو رفتم و اینقدر خسته و بی انرژی برنامه اجرا کرد که واقعا تعجب کردم چون منم دقیقا همین تعریفارو از کنسرتاش شنیده بودم اما شنیدن کی بود مانند دیدن !
همون 3 4 ماه پیشم کنسرت سیروان رو رفتم و می تونم بگم بهترین کنسرتی که تا حالا رفتم همون بود

151.242.18.157
سه شنبه 5 شهریور 1392 - 18:33
بـهــــــــار فتوتی

بابک جهانبخشم کنسرتاش خیلی خوبه همیشه هم سورپرایز داره واسه هواداراش+بعد کنسرت♥

5.237.186.167
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 17:08

چرا یه خواننده ها باید از دکور بترسه که اگه دکور جذابتر باشه ممکن که ایشون به چشم نیاد
اتفاقا کنسرت هایی که دکور های زیبا دارن برای منی که حتی عکس هاشو میبینه جذابتر و تشویق میکنه که اجراهای بعدی خواننده ی xرو برم

درمورد دادن بلیت freeبه کارکنان سازمان ها و ارگان ها کاملا موافقم من یه بار کلی هزینه کردم برای یه کنسرت وقتی رفتم برای چک بلیت شخصی که پشت سر من بود معلوم بود هزار دفعه رفته
برگشت به اون اقا یی که بلیت هارو چک میکرد گفت ماهم باید بلیت بدیم ؟؟؟؟؟؟؟
درجوابشون گفتن نه لازم نیست بفرمایید

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 19:41

بازم هی میگن چرا محسن چاوشی کنسرت نمیزاره ...

سه شنبه 5 شهریور 1392 - 01:03
محمد مهدی نجفی شعاع

اره والا محسن خودمون تقصیر نداره

2.185.186.170
سه شنبه 5 شهریور 1392 - 12:27
danesh jamshidi

همیشه محسن از از کیفیت سالن ها و کیفیت صدا و اهداف تهیه کننده ها و... گفته.. ولی چهار تا کمخالف اومدن صداشو بهونه کردن! کسایی مثل محسن یگانه و رضا تاجبخش و کوشان حداد و شهاب اکبری و همه ی کسایی که باهاش کار کردن از قدرت صدا و اجراش گفتن( البته محسن یگانه فقط گفت صدا مال خودشه) , باز مخالفا صداشو بهونه کردن... چاوشی اومدن فایل اجرای زندشو به موسیقی ما داد باز یسری صداشو بهونه کردن!

حالا بدونید دلیل کنسرت نذاشتنش چیه
هنر براش مهم تر از پوله.

2.190.13.95
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 20:24

فقط کنسرت های سیروان خسروی وفرزاد فرزین که هردو دارند تلاش میکنند که کنسرت هاشون تکراری نباشه. کی بامن موافقه؟

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 21:09

دکور چه ربطی به اجرای بهتر داره موزیکه شاد و بپر بالا پایین هم هیچ ربطی نداره.مشکل از خواننده های ماست وبس!خواننده هایی که با هزار افکت توی استدیو صدای معمولا غیر واقعی به شنونده میرسونن و وقتی شنونده میره اجرا میبینه با یکی دیگه طرفه .کوک نبودن صدا /اشکالاته فراوان در نفس گیری وتکنیکهای آواز که همه توی استدیو پوشونده شده روی استیج به چشم میاد و روی مخاطب اثر بد میزاره!فقط یکی از این دوستان رو نام ببرید که موزیکشون رو از روی صحنه شروع کرده باشن و با فنوننه اجرای زنده آشنا باشن.خواننده حرفه ای یعنی کسی که بتونه با یک اجرای درست حتی بهتر از استدیو (برای شرایطه اجرای زنده) تنها با یک نگاه سالن رو در دست بگیره.حتی بچه های مجلسی (خالتور)اگه دقت کنین خیلی بهتر اجرا میکنن تا این آقایون!

Mas
سه شنبه 5 شهریور 1392 - 09:05

با تشکر از بهمن بابازاده
جناب بابازاده وقتی این افراد کنسرت گذار برای مرذم ارزش قائل نباشند همین هم میشه
وقتی جلوی چشم همه دارن بصورت پلی بک میخونن ، وقتی فرد نوازنده فقط الکی ساز رو می نوازه
وقتی توی یک کنسرت نوازنده ها کاورهای سازهاشون رو در کنار استیج میزارن
وقتی خواننده با میکروفن خاموش جلوی همه در حال لب خونیه ، بعد از اتمام آهنگ میکروفن خودش رو روشن میکنه
چه باید گفت
موقعی که آقای خواننده فقط به فکر یک اجرا برای گذران زندگیه خودشه .... چه باید گفت
واقعا بــــاید چیکار کرد ، باید به کی گفت
دریغ از یک ذره خلاقیت .... دریغ از یک ذره نوآوری
دریغ از یک ذره انصاف
بازهم ممنون
MAS

سه شنبه 5 شهریور 1392 - 10:02

اقای عرشیا تمام ویژگی هایی رو که گفتین میشه در آقای شومن (فرزادفرزین)دید.این حرف من نیست تمام کسایی که به کنسرت های ایشون رفتند اینو میگن که نسبت به استودیو بسیار زیباتر اجرا میکنن.حتی ایشون خیلی از هواداراشونو تو کنسرتاشون و به خاطر اجرای قویشون به دست اورند.من بهتون توصیه میکنم اگه تا حالا به کنسرت ایشون نرفتین حتما امتحان کنید.

سه شنبه 5 شهریور 1392 - 21:11
arshia

رها جان اشتباه نکن آقای به گفته شما شومن از همه پر ایراد تره چرا؟چونکه خواننده ای که حتی به جرعت می تونم بگم خودشم صدای واقعی خودش رو نشنیده همین ایشونه!البته این شوخی بود ولی باور کن صدای ایشون اصلا اون چیزی نیست که حتی توی اجرای زنده میشنوید!صداشون یک صدای بسیار فلت(تخت)بدون هیچ گونه موزیکالیته و حتی رنگه خاصی و همش ادای خوندن در اوردنه.مثال میزنم تا روشن شید.اگه خاطرتون باشه خواننده لس انجلسی به نام پویا مدتی سر زبونها افتاد که از صدای صولتی تقلید میکرد.روزی که اومد همه گفتن این دیگه آخره آوازه هم خوش تیپه هم با کلاسه! هم معلومه خونواده داره همم که خواننده فوق عالیه با سن کم. ولی کمتر از 5 سال فیداوت شد!اون موقع برخی که آشناتر به موزیک بودن میگفتن این داره غلو میکنه و حتی وقتی با حس میخونه صدای واقعیش نیست!و این حرف درست بود و امروز اسمی ازش نیست چون همه مردمه عادی هم این رو فهمیدن.حکایته فرزین هم به نظره من همینه ولی به دلیله رانتی بودنه موزیکه ما شاید بیشتر دوام بیاره چون در کشور ما حق در هنره خوب داشتن نیست بلکه در روابطه خوب داشتنه دوسته من!!

188.159.219.203
سه شنبه 5 شهریور 1392 - 23:22

خیلی زشته به خدا.... مگه من چی گفته بودم که نظرمو تایید نکردید؟
متاسفم واسه خودم که مخاطب پر و پا قرص این سایتم

چهارشنبه 6 شهریور 1392 - 11:21

این سلیقه ی شخصی شماست و فک نمیکنم چون یه خواننده ی ضعیف لس انجلسی به همچین سرنوشتی دچار شده فرزاد فرزین هم بشه.اگه منظور شما اینه که فرزاد جنس صداهای مختلفی داره به نظرم به اون صورتی نیس که شما فک میکنید و خیلیم حرفه ایه.خواننده ای که تو هر اهنگی با فضاها و سبکای مختلف یه جنس صدا و تحریرهای یکسان داشته باشه از موسیقی چیزی حالیش نیست.منم براتون مثال میزنم خواننده ی توانایی مثل شادمهر هم تو اهنگای مختلف جنس صداهای متفاوتی رو امتحان کرده شادمهری که ما تو اهنگ تقدیر میشنویم با شادمهری که تو اینده خیلی متفاوته.همچنین مثلا خیلیا و امون ازتو ،انتخاب و ادم فروش و...
فرزاد ماه عسل هم با فرزاد بچه فرق داره چون هر اهنگ احساس خاص به خودشو میطلبه نه مثل بعضیا که تو اهنگ شاد هم ادم فک میکنه روضه میخونن!!!

جمعه 8 شهریور 1392 - 20:26

این روزا کمیت کنسرت ها خیلی بالا رفته ولی کیفیت واقعا در خیلی از اجراها درجا میزنند!
ممنون که از گذشته ها یاد کردید روزایی که امکانات الان نبود خیلی وقتا خواننده روی صندلی مینست و فقط اجرا میکرد ولی باز هم از تمامی توانش استفاده میکرد تا بهترین اجرا رو داشته باشه و مردم هم راضی میشدند
ولی الان باوجود مکانات نگاه تجاری باعث شده خیلی از کنسرت ها تکرار باشه و تکرار
خیلی از نسل اولی ها از جمله گروه آریان جاده صاف کن بقیه بودند...
و خوشحالم که همچنان برای مخاطب احترام قائلند و باوجود اینکه آریانی ها به خاطر مشکلات ارشادی نتونستند مجوز آلبومشون رو هنوز بگیرند کنسرتاشون پر از خلاقیت و ایده های جالب بوده و هست....
امیدوارم کنسرت های همه خواننده ها و گروه موسیقی پیشرفت کنه و بهتر و جذاب تر از قبل بشه...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فیش «گیتار»‌ات را در گلدان بکار! | موسیقی ما